تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۱۴۰۶۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرشماری بیش از 235 هزار پرنده مهاجر در خوزستان
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به افزایش 25 درصدی پرندگان زمستان گذر در خوزستان نسبت به پارسال گفت: امسال 235 هزار و 580 قطعه پرنده در خوزستان شمارش شده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به افزایش 25 درصدی پرندگان زمستان گذر در خوزستان نسبت به پارسال گفت: امسال 235 هزار و 580 قطعه پرنده در خوزستان شمارش شده است.

احمدرضا لاهیجان زاده سه شنبه اظهار کرد: سرشماری پرندگان مهاجر زمستان گذر آبزی و کنارآبزی از 15 دی به مدت 16 روز در سطح تالاب ها و آبگیرهای خوزستان انجام شد.

وی با اشاره به سرشماری پرندگان در 17 ایستگاه در خوزستان افزود: در این سرشماری انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله انواع مرغابی از جمله خوتکا، نوک پهن، گیلار، مرمری، بلوطی، تنجه، فیلوش، آنقوت، غاز خاکستری، انواع حواصیل ها، انواع آبچیلیکیان، سلیمیان، باکلان ها، پلیکان، چنگر، لک لک، درنا شمارش شد.

وی با اشاره به تالاب های خوزستان در این سرشماری اظهار کرد: تالاب هورالعظیم و شادگان از حجم آبگیری مناسبی برخوردار بوده و تالاب میانگران یک سوم وسعت آن آبگیری شده بود اما تالاب های بندون، سلامات، ا... اکبر و ام الدبس به دلیل نبود بارندگی مناسب کامل خشک شده اند.

وی اضافه کرد: امسال 68 گونه از انواع مختلف پرندگان به تعداد 235 هزار و 580 قطعه شمارش شد که نسبت به پارسال حدود 25 درصد افزایش نشان می دهد.

به گفته وی، در سال 94 در مجموع 188 هزار و 969 قطعه سرشماری شده بود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: بیشترین تعداد پرندگان در تالاب هورالعظیم مشاهده و 71 هزار و 297 قطعه پرنده در آن شمارش شد که این مساله به دلیل آبگیری مناسب و گسترش محدوده زیست پرندگان بوده است.

وی افزود: تعداد پرندگان در تالاب هورالعظیم نسبت به پارسال افزایش 58 درصدی داشته و پارسال 450 هزار و 28 قطعه در این تالاب شمارش شد.

لاهیجان زاده ادامه داد: تالاب شادگان با 56 هزار و 736 قطعه و تالاب بامدژ با 55 هزار و 542 قطعه پرنده در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی اظهار کرد: از نظر تنوع گونه ها نیز تالاب هورالعظیم با 54 گونه پرنده مشاهده شده بیشترین تنوع را دارا است که تالاب شادگان با 42 گونه پس از آن قرار دارد.

لاهیجان زاده با اشاره به حضور گونه های کمیاب پرندگان در تالاب های خوزستان گفت: امسال بیش از سه هزار و 800 قطعه اردک بلوطی در هورالعظیم، سه هزار و 500 قطعه اردک مرمری در تالاب شادگان و 2 قطعه عقاب دم سفید در تالاب میانگران مشاهده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خوزستان را پرتنوع ترین استان از لحاظ گونه های پرنده عنوان کرد و افزود: از 530 گونه شناسایی شده در ایران 285 گونه در خوزستان مشاهده شده است.

وی اظهارکرد: خوزستان 50 درصد از وسعت تالاب های ثبت شده کشور را به خود اختصاص داده و 25 درصد از مساحت کل تالاب های کشور در این استان قرار دارد به همین دلیل خوزستان یکی از مهم ترین کریدورهای مهاجرت پرندگان در دنیا به شمار می رود و تالاب های استان به ویژه هورالعظیم و شادگان سالانه پذیرای محققان از سراسر دنیا از جمله هلند که مشهورترین پرنده شناس ها را دارد است.

به گفته وی، ارزش تالاب میانگران به قرار داشتن آن در میانه منطقه سردسیر و گرمسیر است که استراحتگاه پرندگان در زمان مهاجرت از شمال به جنوب است به ویژه اینکه تالاب گاوخونی اکنون خشک شده است.

لاهیجان زاده با اشاره به کارکردهای متنوع تالاب ها، بر تامین حقابه تالاب ها تاکید کرد و افزود: حفظ تنوع زیستی از مهم ترین ارزش های تالاب ها است و تالاب ها از مهم ترین محل های تولید موجود زنده هستند، علاوه بر این محل تامین معیشت مردم محلی هستند.

وی با بیان اینکه تالاب ها نقش زیادی در اضافه کرد: تالاب ها نقش مهمی در تعدیل دما دارند و هر گاه خشک شده اند، افزایش دما، کاهش رطوبت و پدیده گرد و خاک اتفاق افتاده است.

بر اساس این گزارش، پارسال 188 هزار و 969 قطعه پرنده مهاجر زمستان گذر در خوزستان شمارش شد که نسبت به سال 93، حدود 15 درصد کاهش داشته است.

سپری کردند که سرشماری نسبت به سال 93 ، 15 درصد کاهش داشته است .معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اتمام سرشماری حیات وحش گفت: 800 راس گونه شاخص در سرشماری پائیزه حیات وحش در خوزستان سرشماری شد.

همچنین سرشماری حیات وحش در استان از اواخر آبان آغاز و تا آذر اجرا و 800 گونه شاخص سرشماری شد.

خوزستان توقفگاه پرندگان مهاجر در کشور است. تالاب های خوزستان بویژه هورالعظیم از کانون های اصلی توقف آنهاست. پرندگان مهاجر از سیبری و شرق آفریقا با گذر از شمال کشور وارد خوزستان می شوند.

سرشماری سالانه پرندگان مهاجر با هدف شناسایی گونه ها و همچنین تنوع گونه و تراکم آنها با استفاده از تجهیزاتی چون تلسکوپ و دوربین های پیشرفته به وسیله کارشناسان محیط زیست انجام می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار