تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۴۰۸۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مسجدسلیمان:
آقای رییس‌جمهور ریزگردهای خوزستان را شخصا مدیریت بفرمایید
نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس قطع آب و برق و تعطیلی ادارات و مدارس استان خوزستان را دردآور دانست و از رییس‌جمهور خواست تا به این چالش خوزستان شخصا رسیدگی کند
نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس قطع آب و برق و تعطیلی ادارات و مدارس استان خوزستان را دردآور دانست و از رییس‌جمهور خواست تا به این چالش خوزستان شخصا رسیدگی کند.

علی‌عسگر ظاهری گفت: دست بردن در اکوسیستم استان خوزستان و پرداخت خسارت‌های زیست محیطی، اقتصادی و سلامت توسط مردم، افسوس‌آور است.

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس دهم افزود: وقتی تالاب‌های خروشان استان را خشک می‌کنند، وقتی آب استان را از سرشاخه‌ها منتقل می‌کنند و به سلامت مردم و خاک حاصلخیز استان توجه نمی‌کنند، وضعیت ریزگردها روز به روز بدتر می‌شود. گرد و خاک و غلظت آن طی چند روز گذشته بلایی به روزگار مردم آورده است که حتی مردم در داخل اتاق‌های در بسته خود نیز از حجم خاک در امان نیستند همین عامل باعث شد از روز گذشته همزمان با بارش باران شاهد قطع آب و برق مردم و تعطیلی مدارس استان هم باشیم.

وی ابراز تاسف کرد: شدت گرفتن غلظت خاک در هوای استان خوزستان موجب تعطیلی واحدهای صنفی، ورشکستگی کسبه، کاهش درآمد بخش خصوصی، افزایش نارضایتی عمومی، فرار مغزها و سرعت گرفتن مهاجرت از استان شده است.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم مدعی بی‌توجهی مدیران اجرایی کشور به سلامت مردم و ریزگردهای استان خوزستان شد و افزود: از این همه بی‌توجهی متعجبم! مردم به شدت تحت تاثیر خاک متراکم در هوا هستند. این روزها شاهد شدت مراجعات مردم به مراکز درمانی به دلیل تشدید بیماری‌های تنفسی هستیم. غلظت خاک استان خوزستان موجب پیداش بیماری‌های ناشناخته و بیشتر شدن بیماری‌های لاعلاج شده است. نه آب باکیفیت، نه طبیعت مناسب، نه برق پایدار و نه سلامت هوای تنفسی. این مشکلات و بدبختی‌ها را به چه کسی بگوییم؟

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: مگر شعار رییس‌جمهور «توجه به مردم» نیست. شخص آقای روحانی باید وارد کار شود. چرا ایشان از این وضعیت استان خوزستان راضی است؟ چرا دستور اکید نمی‌دهد؟ چرا وزیر نیرو حاضر به قطع برداشت آب از سرشاخه‌های استان نیست؟ چرا سازمان محیط زیست به صورت جدی پای کار نمی‌آید تا فکری اساسی برای ریزگردها شود؟ بی‌توجهی زدن مسئولان به این چالش‌ها موجب خوشحالی دشمنان ایران و اسلام می‌شود. بنده مدیران ارشد دولت را مسئول می‌دانم.

این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان افزود: با وجود تذکرهای متعدد و پی‌در پی بدون مجوز محیط زیست از سرشاخه‌های کارون و دز آب به سایر استان ها صادر می‌شود. مجمع نمایندگان استان خوزستان به بی‌درایتی‌ها و کم توجهی‌ها به شدت اعتراض دارند. قطع آب و برق موجب تشدید نارضایتی‌های عمومی شده است.

ظاهری با اشاره به لایحه برنامه ششم توسعه، گفت: برنامه ششم توسعه برای استان‌هایی مثل خوزستان که به دلیل ویرانی‌های جنگ تحمیلی و توسعه نامتوازن از رشد متوسط کشور به شدت عقب افتادند، پیش‌بینی خوبی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها کرد. دولت باید در بودجه‌های سالانه ردیف بودجه مستقلی اختصاص دهد تا 10 درصد معدل شاخص توسعه‌یافتگی سایر استان‌ها  به استان خوزستان و استان‌های مشابه اختصاص یابد. دولت برای تحقق این بند باید حتما پیش‌بینی لازم را در لایحه بودجه 96 انجام می‌داد که متاسفانه  چنین پیش‌بینی در لایحه مذکور نداشته است.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس به تماس تلفنی‌اش با رییس کمیسیون تلفیق بودجه 96 برای افزودن ردیف بودجه مستقل برای اجرایی شدن این مصوبه برنامه ششم توسعه در سال 1396 سخن گفت.

وی در عین حال  18 شهر مهم استان خوزستان را فاقد سیستم فاضلاب شهری دانست و افزود: مرکز استان و 17 شهر مهم استان خوزستان در کنار چالش ریزگردها با فقدان سیستم فاضلاب شهری دست به گریبان هستند حتی شهرهایی هم که دارای فاضلاب اولیه هستند، بیش از 50 درصد فاضلاب‌شان  فرسوده و مستهلک است. از دولت انتظار دارم به مصوبات برنامه ششم توسعه در این حوزه عمل کند و ردیف مستقلی در بودجه 96 که اولین برش برنامه ششم است، عمل کند؛ در کنار این اقدام، توجه به کاشت درخت، توجه به حقآبه تلاب‌های استان، عدم برداشت آب از سرشاخه‌های کارون و دز نیز باید به صورت جدی مورد توجه مدیران اجرایی قرار گیرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار