تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۱۴۱۱۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محاکمه 270 متهم کودتای ترکیه
محاکمه ۲۷۰ تن از کسانی که متهم به مشارکت در کودتای نافرجام بودند در دادگاهی در ازمیر آغاز شد. بیشتر متهمان نظامی هستند. دربین آنها فتح الله گولن نیز به طور غیابی محاکمه می‌شود. در عین حال مخالفان دولت در ترکیه نسبت به سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به ترکیه در چنین شرایطی به شدت اعتراض دارند.
 نخستین جلسه دادگاه در شهر ساحلی ازمیر تحت تدابیر امنیتی شدیدی آغاز به کار کرد. این دادگاه قرار است به پرونده ۲۷۰ متهم کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه سال گذشته میلادی  رسیدگی کند. ۱۵۲ تن از متهمان زندانی هستند. 

این افراد متهم به "تلاش برای سرنگونی حکومت قانون" و "عضویت در سازمانی تروریستی" شده‌اند. یکی از متهمان فتح‌الله گولن، رهبر جنبش اسلام‌گرای "هیزمت" (خدمت) و از مخالفان سرسخت رجب طیب اردوغان است.

محکومیت این متهمان می‌تواند بسیار سنگین باشد. امکان صدور حکم‌های دوبار حبس ابد برای هر متهم وجود دارد. بیشتر متهمان نظامی هستند و بعضی از آنها افسران ارشد ترکیه بوده‌اند؛ افرادی چون ژنرال ممدوح حق بیلان، فرمانده ستاد ارتش ترکیه در منطقه اژه.

این افراد متهم‌ هستند که به جنبش گولن تعلق دارند. فتح‌الله گولن، واعظ و مدرس علوم دینی، تا چند سال پیش از متحدان مهم اردوغان بود و در قدرت‌گیری حزب عدالت و توسعه در اوایل دهه گذشته میلادی نقش داشت. از سال ۲۰۱۳ میانه‌ی جریان "هیزمت" وابسته به گولن با حزب عدالت و توسعه به هم خورد و گولن به منتقد دولت رجب طیب اردوغان تبدیل شد.

دولت ترکیه اظهار امیدواری کرده است که در دوران ریاست جمهوری ترامپ تحویل فتح‌الله گولن به ترکیه به سرعت انجام شود و دولت ترکیه بتواند او را در این کشور محاکمه کند. دولت ترکیه روز دوشنبه پرونده دیگری علیه این واعظ و مدرس علوم دینی به آمریکا فرستاد تا امکان تحویل او به ترکیه افزایش یابد.

مقامات دولتی در ترکیه پس از این کودتا بیش از ۴۳ هزار تن از کارمندان ارتش، ماموران پلیس و وابستگان به قوه قضائیه این کشور را بازداشت کرده‌اند. آنها متهم‌ هستند با جنبش فتح‌الله گولن همکاری ‌کرده‌اند.

سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به ترکیه

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در چنین شرایط بغرنجی قصد دارد به ترکیه سفر کند و با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (CHP) به شدت به این سفر انتقاد کرده است.

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب لائیک جمهوری‌خواه خلق ترکیه، در باره این سفر گفته است که اردوغان از این سفر به نفع مقاصد خود بهره‌برداری خواهد کرد و پیام این سفر چنین خواهد بود: «صدراعظم آلمان با سفر خود حمایت از برنامه‌های اردوغان را اعلام کرده است.»

کمال قلیچدار اوغلو در ادامه گفته است: «اردوغان ۹۰ درصد رسانه‌های ترکیه را در اختیار خود گرفته و تبلیغات او بی‌وقفه در سراسر کشور ادامه دارد. هر که انتقادی به او کند باید نگران زندان باشد. ما در شرایط ترس زندگی می‌کنیم.»
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار