تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۴۱۱۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نزاع امارات و عربستان بر سر«نیابت» آمریکا در یمن
در یمن، طرف های سعودی و اماراتی یک هدف مشترک را دنبال می کنند و آن حمله به «انصار الله» لیکن در اداره نزاع داخلی از هم درو هستند به طوری که هر کشور تلاش می کند طرف دیگر را از این کشور دور کرده به حاشیه بکشاند. عربستان و امارات در نزاع شان بر سر یمن به ویژه در جنوب این کشور از همه ابزارهای خود به ویژه ابزارهای ممنوعه استفاده می کنند و جنگ رسانه ای میان آنها از طریق رسانه های «ابزاری شان» نیز شعله ور شده است.
نزاع امارات و عربستان بر سر«نیابت» آمریکا در یمن

  روزنامه الاخبار در گزارشی به  نزاع امارات و عربستان بر سر یمن و تلاش این دو کشور برای نزدیکی به آمریکا در این نزاع نوشت: عربستان سعودی و امارات اصرار می کنند که نشان دهند در پرونده یمن تفاهم دارند این در حالی است که امارات در زمان سخن گفتن از عربستان سعودی بر این مساله تاکید می کند که عربستان را «برادر بزرگ» توصیف کند، با وجود این، سال گذشته برخی از نویسندگان اماراتی دیدگاه هایی مطرح کردند که در این دیدگاه ها فکر وهابی را متهم به گسترش فکر تروریستی در جهان کردند لیکن به سرعت این حملات متوقف شد، بدون آن که برخی جنبه های اختلاف مخفی شود.

پر واضح به نظر می رسد که امارات به گونه ای رفتار می کند که طرفی شود که تمایل غرب در رویارویی با خطر فکر وهابی عملی می کند و این مساله در نقش اصلی که در سازماندهی کنفرانسی در  گروزنی برای مشخص کردن اهل سنت و جماعت، بازی کرد، نمایان شد. نتایج کنفرانس منجر به این شد که فکر وهابی از فهرست اهل سنت و جماعت خارج شود و هدف از آن نیز این بود که مرجعیت سنی به دور از عربستان ایجاد شود با علم به این که «موسسه صوفی طابه»(مقر آن در ابوظبی است و موسس آن نیز الحبیب علی الجفری مبلغ دینی است)نقش اصلی را در کنفرانس بازی کرد. به اینها روابط قوی میان «رمضان قدیروف» رئیس جمهور چچن ،میزبان رسمی کنفرانس و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی را باید اضافه کرد. این جدای از برخی تردیدها درباره دستور بن زاید به علمای دینی الازهر برای مشارکت گسترده در کنفرانس سپس خشم سعودی ها از بیانیه و تصمیم های کنفرانس به وجود آمد.

و اما در یمن، طرف های سعودی و اماراتی یک هدف مشترک را دنبال می کنند و آن حمله به «انصار الله» لیکن در اداره نزاع داخلی از هم درو هستند به طوری که هر کشور تلاش می کند طرف دیگر را از این کشور دور کرده به حاشیه بکشاند. عربستان و امارات در نزاع شان بر سر یمن به ویژه در جنوب این کشور از همه ابزارهای خود به ویژه ابزارهای ممنوعه استفاده می کنند و جنگ رسانه ای میان آنها از طریق رسانه های «ابزاری شان» نیز شعله ور شده است. از سوی دیگر، عربستان از حزب  اسلام گرای «الاصلاح» (اخوان المسلمین) که دشمن تاریخی امارات است،حمایت می کند.عربستان از الاصلاح حمایت مالی می کند و تسهیلات میدانی در اختیارش قرار می دهد و قادرش می کند تا نفوذ و سیطره خود در جنوب یمن را بسط دهد. عربستان همچنین برای رهبران این حزب مکان امنی در اراضی اش به وجود آورده و اراضی اش را مکانی برای فعالیت آنها تبدیل کرده است علاوه بر آن که ریاض فشار آورده است تا رهبران این حزب در رأس دولت مورد حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار گیرد و این کار را با انتصاب «علی محسن الاحمر» به عنوان معاون رئیس جمهور(عبد ربه منصور هادی) کرده است آن هم پس از آن که«خالد بحاح» که به امارات وابسته است از مقام خود برکنار شد. عربستان همچنین اعضای حزب الاصلاح را در دولت هادی به وزارت رسانده است به ویژه در وزارتخانه های اصلی و کلیدی به مانند وزارت کشور که ریاست آن به «حسین عرب» رسید. عربستان همچنین فشارهای موفقی را به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی به منظور گشودن فضای وسیع برای فعالیت و تحرک اصلاح وارد آورده است.

در مقابل، دستگاه اطلاعاتی امارات در جنوب یمن فعال است و تلاش زیادی و متمرکزی بر نفوذ به اطلاح می کند با علم به اینکه هدفش تضعیف این تشکیلات اخوانی و دور کردنش از صحنه سیاسی و نظامی است. علاوه بر آن، اخیرا مشخص شده است که وزارت خزانه داری آمریکا شماری از شخصیت های یمنی نزدیک به حزب الاصلاح را در فهرست تروریسم قرار داده است سپس شرکت « صرافی العمقی» را نیز به فهرست تررویسم خود اضافه کرد. اینها بخشی از جنگ امارات علیه «اخوان» یمن است. از سوی دیگر، برخی فهرست های جدیدی توسط اماراتی ها به آمریکایی ها داده شد تا فهرست های جدیدی در زمینه تروریسم صادر شود.

در حال حاضر، تیم های اطلاعاتی امارات در «البریقه» در غرب و در فرودگاه «الریان» در نزدیکی شهر«المکلا» مرکز استان «حضر موت» در شرق فعالیت می کنند این در حالی است که دو طرف اماراتی و آمریکایی به دنبال آن هستند که پایگاه های مشترک خود را در ساحل دریا به منظور سهولت در امدادرسانی و دوری از مکان های مسکونی، ایجاد کنند. علاوه بر آن، سازمان اطلاعات امارات در زمینه جذب عناصر در صفوف گروه «القاعد»ه فعالیت می کند. این در حالی است که کار سازمان اطلاعات آمریکا در زمینه هدف قرار دادن«شاخه عقیده ای در القاعده» ادامه دارد با علم به اینکه دو طرف به افراد القاعده وابسته به عربستان نزدیک نمی شوند.

حمایت آمریکا از امارات در یمن

در همین زمینه، عملیات پیاده کردن نیرو توسط آمریکا در شهر«البیضاء» در مرکز یمن در چارچوب استراتژی جدید واشنگتن در حمایت از نقش امارات صورت می گیرد که با منافع آمریکایی انسجام و همکاری بیشتری را ثابت کرده است. طی ماه های اخیر آشکار شده است که ابوظبی در مقایسه با دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس همکاری بیشتری با آمریکا دارد و به واشنگتن بیشتر چسبیده است. همچنین آشکار شده است که ایالات متحده آمریکا سیاست هایش در ارتباط با جماعت اخوان المسلمین را دگرگون کرده و به سمت دشمنی با این جماعت و تمایل به قرار دادنش در فهرست تروریسم آمریکا رفته است؛ امری که با سیاست های امارات  متحده عربی که اخوان را دشمن تاریخی خود می داند و تلاش می کند آنها ریشه کن کند، همخوانی دارد.

 

:
:
:
آخرین اخبار