تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱
کد خبر: ۱۴۱۲۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده اهواز:
کنترل کانون های گرد و غبار خوزستان مشابه طرح احیای دریاچه ارومیه دیده شود
هر گونه آسیب به خوزستان، بر اقتصاد و امنیت ملی اثرگذار خواهد بود و بنابراین ما می خواهیم که کنترل کانون های داخلی گرد و غبار مانند یک طرح ملی در نظر گرفته شود
نماینده اهواز با بیان اینکه پدیده گرد و غبار اصلیترین مشکل محیط زیستی خوزستان است، گفت: هر گونه آسیب به خوزستان، بر اقتصاد و امنیت ملی اثرگذار خواهد بود و بنابراین ما می خواهیم که کنترل کانون های داخلی گرد و غبار مانند یک طرح ملی در نظر گرفته شود.

همایون یوسفی در نشست با تشکلهای محیط زیستی خوزستان که با حضور رییس فراکسیون محیط زیست مجلس روز چهارشنبه (13 بهمن ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: محیط زیست خوزستان یکی از شکننده ترین محیط زیست های کشور است و با توجه به اینکه تمام مسائل خوزستان ملی است، هر گونه آسیب به این استان می تواند در اقتصاد ملی، امنیت ملی و سایر فرآیندهای ملی اثرگذار باشد.

وی گرد و غبار، مشکلات کارون و انتقال آب را مشکل خاص محیط زیست خوزستان عنوان و بیان کرد: انتقال آب کارون موجب تشدید مشکلات زیست محیطی خوزستان شده است. اکنون بحث گرد و غبار اصلی ترین مشکل محیط زیست خوزستان است که این پدیده از دو منشا کانون های داخلی و کانون های خارجی ناشی می شود.

یوسفی افزود: بر اساس تحقیقات و مطالعات، بیش از 65 درصد مشکل گرد و غبار خوزستاناز کانون های خارجی گرد و خاک و 35 درصد دیگر از کانون داخلی در خوزستان ناشی می شود. این 35 درصد شامل 7 کانون گرد و خاک با مساحت 350 هزار هکتار است و کنترل این 7 کانون موجب می شود که میزان گرد و غبار 40 تا 50 درصد کاهش یابد.

وی ادامه داد: کانون های داخلی در صورت فعال شدن موجب بروز پدیده گرد و غبار به صورت شدیدتر و ماندگارتر نسبت به کانون های خارجی خواهند شد، مانند آنچه که در 22 بهمن 93 مشاهده کردیم. فاصله های کانون های داخلی نزدیک تر است و بنابراین گرد و غبار ناشی از فعالیت کانون های داخلی شدیدتر و ماندگارتر است.

نماینده اهواز اظهار کرد: با همکاری دولت و سازمان حفاظت محیط زیست و اساتید دانشگاهی، طرح اولیه کنترل کانون های داخلی گرد و خاک خوزستان تقدیم به دولت شده و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز این طرح را کاملا پیگیری می کند. در این طرح خواسته شده که رفع کانون های داخلی خوزستان مشابه طرح ملی احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شود.

یوسفی عنوان کرد: طی جلسات متعدد به مسئولین ارشد کشور قبولانده شد که گرد و غبار در خوزستان حل نمی شود مگر آنکه به صورت ملی مورد توجه قرار بگیرد و در غیر این صورت این پدیده به کشور نیز آسیب می رساند. در حال حاضر این عزم و اراده ملی در کشور در خصوص پدیده گرد و غبار شکل گرفته تا طرح اولیه کنترل کانون های داخلی مشابه طرح احیای دریاچه ارومیه دیده شود.

وی ادامه داد: در این طرح مقرر شده تا در طول 5 سال اقدامات جهت مهار خطر کانون داخلی گرد و غبار در خوزستان با رقم 600 میلیارد تومان انجام شود که این رقم نسبت به آنچه که اکنون در جامعه خرج می شود عدد بالایی نیست. آبگیری، نهال کاری و مالچ پاشی از این اقدامات خواهند بود که امیدواریم بتواند کانون های داخلی را کنترل کند.

نماینده اهواز از رییس فراکسیون محیط زیست مجلس خواستار حمایت از اجرای طرح کنترل کانون های داخلی خوزستان شد و گفت: یکی از دلایل اصلی پدیده گرد و غبار، انتقال آب است و طبیعتا با کاهش سطح آب های زیرزمینی و رطوبت خاک، گرد و غبار ایجاد می شود. بنابراین در این طرح، طرح های انتقال آب نیز مدنظر قرار گرفته و مقرر شده است که حق آبه های رودخانه ها نیز لحاظ شود.

پوشش کانون های ریزگردهای خوزستان مستلزم مدیریت ملی آب های کشور است

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: حدود 200 هزار هکتار از کانون های داخلی ریزگردها در خوزستان تنها نیاز به پوشش 5 تا 10 متری آب دارند و این امر مستلزم فرماندهی و مدیریت ملی بر آب های کشور است.

فرامند هاشمی زاده  در نشست با تشکلهای محیط زیستی خوزستان اظهار کرد: شاید در گذشته مشکلات اجتماعی و محیط زیستی چندان مورد توجه مردم نبود اما اکنون از آنجا که شدت مصیبت این مشکلات بسیار بالا رفته است، سوالاتی در سطح جامعه در رابطه به این مشکلات مطرح شده است.

وی با اشاره به اظهارات یکی از مسئولان در این نشست در زمینه افزایش صددرصدی بیماران سرطانی در استان خوزستان در سالهای اخیر تصریح کرد: مسائلی که در ارتباط با بیمارستان شفا اهواز گفته شد، اصلا مسائل ساده ای نیست. توسعه لازمه هر جامعه ای است و هیچ جامعه ای بدون توسعه قادر به ادامه حیات نیست اما اگر این توسعه حساب شده نباشد، مشکلات بسیاری ایجاد می کند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان عنوان کرد: کمتر از 20 درصد اعتبارات امسال خوزستان محقق شده است. متاسفانه در بحث اعتبارات دو مشکل ایجاد شده؛ از یک سو تمام دستگاه ها نسبت به اجرای برنامه ها متعهد هستند و از سوی دیگر اعتبارات تخصیص نمی یابد. حداقل یا اعتبارات را ابلاغ نکنند و یا درصدی از این اعتبارات را اختصاص دهند که امکان انجام دادن برنامه ها و اقدامات و جود داشته باشد.

هاشمی زاده افزود: زمانی که کشور ایران متشکل از شش استان بود، خوزستان یکی از این شش استان را تشکیل می داد و اکنون نیز خوزستان با همان وسعت و جغرافیا یک استان است و در تخصیص بودجه کماکان نگاه به خوزستان تغییری نکرده است. یکی از تبعات مشکلات اعتباری، مهاجرت سرمایه های انسانی از خوزستان است. اگر این متخصصان و نخبگان از خوزستان مهاجرت کنند، ما باید جمعیت بسیار زیادی را تحت پوشش کمیته امداد قرار دهیم که این موضوع مشکل امنیتی برای ما ایجاد می کند.

وی گفت: 12 سال از بروز پدیده ریزگردها در خوزستان می گذرد و اگر در طول این سالها هر دولت یک قدم یا اقدام در خصوص این پدیده انجام می داد، اکنون شاید با این پدیده روبه رو نبودیم. حدود 200 هزار هکتار از کانون های داخلی ریزگردها در خوزستان تنها نیاز به پوشش 5 تا 10 متری آب دارند و این امر مستلزم فرماندهی و مدیریت ملی بر آب های کشور است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به عدم تحقق اعتبارات مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: از سال 93 تاکنون انواع بلایای طبیعی از تگرگ و طوفان تا ریزگرد و سیلاب را در خوزستان تجربه کرده ایم و خسارات و اعتبارات این پدیده ها و بلایا تخصیص داده نشده است. برآورد این خسارت 1300 میلیارد تومان عنوان شده بود که در نهایت به 400 میلیارد تومان کاهش شد.

هاشمی زاده با اشاره به مشکلات رودخانه زهره گفت: نزدیک به 20 روز استاندار ما در حال و رفت آمد بود تا سهمیه این رودخانه از سد کوثر تامین شود و اکنون نیز واقعا در خصوص رودخانه زهره اکنون مشکل داریم.

همچنین سادات ابراهیمی، مشاور سازمان محیط زیست کشور در امور مجلس، با بیان اینکه بحث اخذ یک درصد عوارض آلایندگی نفت برای محیط زیست دردی قدیمی است، اظهار کرد: در این نشست از محدودیت کمبودهای اعتباری گلایه های زیادی شد که کارشناسانه و صحیح بودند. باید یک همت جمعی صورت بگیرد تا وزارت نفت متعهد به پرداخت این یک درصد عوارض شود.

گرد و غبار هفته گذشته اهواز به تنشی اجتماعی و سیاسی تبدیل شد

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: گرد و غبار روز جمعه در اهواز و خوزستان به یک تنش اجتماعی و سیاسی تبدیل شد و حتی نزدیک بود که به یک تنش امنیتی تبدیل شود.
 
هاشم بالدی در نشست با تشکلهای محیط زیستی خوزستان اظهار کرد: پدیده ریزگردها در خوزستان به بحران تبدیل شده و بزرگترین معضل ما در مدیریت بحران، معضل گرد و غبار است.
 
وی با اشاره به سیل و طغیان رودخانه دز در فروردین ماه سال جاری تصریح کرد: واقعا از این سیل به اندازه پدیده گرد و غبار اخیر متاثر نشدیم؛ گرد و غبار روز جمعه در اهواز و خوزستان به یک تنش اجتماعی و سیاسی تبدیل شد و حتی نزدیک بود که به یک تنش امنیتی تبدیل شود. در آن روز گرد و غبار با تاثیرگذاری بر شبکه های برق شهر موجب شد تا برق کلانشهر اهواز با یک میلیون نفر جمعیت برای یک روز قطع شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: به علت نبود زیرساختها، قطعی برق بر تاسیسات آب تاثیر گذاشت و اهواز یک روز بدون آب و برق و مخابرات را تجربه کرد و متاسفانه دچار تنش های عدیده ای در اهواز شدیم.

افزایش سطح کانون های گرد و غبار خوزستان در سالهای اخیر
 
بالدی عنوان کرد: پدیده گرد و غبار از سالهای قبل در خوزستان نمایان شد اما نکته مهم در بروز این پدیده این است که در این سالها سطح بیابان ها و کانون های گرد و غبار بسیار بیشتر از کارکردهای ما جهت مقابله با کانون ها افزایش داشته که این وضعیت هشدار دهنده است.
 
وی ادامه داد: مساحت کانون های داخلی گرد و خاک خوزستان 350 هزار هکتار است که این مساحت در سال گذشته شناسایی شد؛ این رقم جدا از بیش از 280 هزار هکتار اراضی استان است که فرسایش بادی در آنها صورت گرفته و این اراضی را در دستور کار منابع طبیعی قرار داده ایم.

بالدی با بیان اینکه بیشتر کانون های داخلی گرد و خاک در خوزستان در اطراف اهواز قرار دارند، گفت: روز جمعه هفته گذشته وزش باد با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت از کانونی به فاصله 20 کیلومتری اهواز بسیار زود گرد و غبار را وارد اهواز کرد و فضای این شهر را سیاه کرد.

دمای خوزستان امسال به 53 درجه رسید
 
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به افزایش دمای هوا در سال جاری در استان گفت: امسال تجربه افزایش دما و رسیدن به دمای به 53 درجه را داشتیم که منجر به تعطیلی مدارس و ادارات می شد و ناچار بودیم که جهت کنترل وضعیت مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق، ادارات را از ساعت 12 تعطیل کنیم که این موضوع هزینه های زیادی را به ادارات و بانک ها تحمیل کرد. رسیدگی این موضوع عزم ملی را می طلبد و باید برای آن فکری اساسی کرد.
 
نمایندگان خوزستان بحث تخصیص اعتبارات هواشناسی و محیط زیست را پیگیری کنند
 
کورش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان، نیز در این نشست اظهار کرد: بر اساس مصوبه سال جاری هیات وزرا جهت مقابله با گرد و غبار، مرکز ملی پایش و هشدار گرد و غبار در اهواز راه اندازی شد که با استفاده از سیستم های WRF توانایی پیش بینی پدیده ریزگردها حداقل تا ده روز آینده را داریم.
 
وی تصریح کرد: گرد و خاک امروز در استان دید افقی را در بستان به 200 متر و در اهواز به 1500 متر رساند که ناشی از کانون های خارجی بود. فردا نیز از بعد از ظهر با پدیده گرد و خاک مواجه خواهیم بود که منشا این پدیده از کانون های گرد و خاک در کشور خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: از نمایندگان خوزستان می خواهیم بحث اختصاص اعتبارات مصوبات هیات وزرا را پیگیری کنند؛ نه اینکه اعتبارات هواشناسی و محیط زیست در استان تنها ابلاغ شود و در نهایت هیچ اعتباری تخصیص نشود.

وی گفت: خواهش می کنم که نمایندگان تخصیص اعتبارات ما را پیگیری کنند. ابلاغ این اعتبارات در حد حرف تنها موجب می شود در نهایت در برابر مردم و اصحاب رسانه جوابگو باشیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار