تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۱۴۱۲۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز خواستار شد:
کمیته حل بحران مشکلات خوزستان در مجلس تشکیل شود
رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به وقوع پدیده ریزگردها در روز جمعه هفته گذشته در خوزستان گفت: این پدیده آثار بسیار مخربی بر گیاهان و درختان گذاشت و تمام گل ها و گیاهان فصلی را از بین برد؛ ببینید این پدیده بر سلامت مردم چه تاثیری گذاشته است.

دکتر روح الله معلمی  در نشست با تشکلهای محیط زیستی خوزستان که روز چهارشنبه (13 بهمن ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پدیده گرد و غبار که روز جمعه هفته گذشته شاهد بودیم و به نظر منشاء آن کانون های داخلی بودند موجب نابودی تمام گل ها و گیاهان فصلی شد که به طوری که برگ درختان دچار سوختگی شدند و همه گل ها از بین رفتند.

وی ادامه داد: این پدیده اثر بسیار مخربی بر گیاهان شهر گذاشت؛ وقتی یک گیاه که الگویی برای مبارزه با ریزگردها در نظر گرفته می شود، این گونه دچار آسیب می شود، پس این پدیده بر مردم بیچاره خوزستان چه تاثیری گذاشته است؟

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به پیامدهای زیست محیطی سد گتوند هشدار داد و اظهار کرد: بحرانی که در آینده نه چندان دور گستره وسیعی از خوزستان یعنی از گتوند تا خرمشهر را در بر می گیرد مشکل سد گتوند است. اکنون به صورت مداوم EC و شوری آب سد افزایش می یابد و روستاهای اطراف سد گتوند به شوره زار تبدیل شده اند.

معلمی با اشاره به مشکلات بودجه ای در استان عنوان کرد: نمایندگان مجلس در برابر معضلات زیست محیطی مسئول هستند. زمانی که برای یک نهاد با اثرگذاری نه چندان زیاد تا این حد بودجه اختصاص می دهند اما برای محیط زیست و منابع طبیعی حداقل ها اختصاص می یابد، چطور انتظار حل این مشکلات و معضلات را داریم؟ آیا مشکلات خوزستان فرهنگی است یا زیست محیطی؟
 
وی ادامه داد: مشکلات خوزستان حل نخواهد شد مگر با تشکیل یک کمیته بحران در خصوص مسایل استان در مجلس شورای اسلامی. واقعا دیگر نمی دانیم که چگونه باید مسایل و مشکلات زیست محیطی را بگوییم، به داد این مردم برسید.

به گزارش ایسنا، مهرانگیز چهرازی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز، نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر سرانه استاندارد فضای سبز در جهان 50 مترمربع است اما در اهواز این رقم به 14 یا 15 مترمربع می رسد و علت آن قطع درختچه های کنوکارپوسی است که سال گذشته با صدور مجوز قطع آنها مورد تهاجم قرار گرفتند.

وی با اشاره وقوع پدیده ریزگردها در روز جمعه هفته گذشته در اهواز تصریح کرد: متاسفانه این گرد و غبار به درختچه ها و درختان شهر آسیب بسیار زیادی زد، به مرور همه این درختان خشک می شوند.حتی درخت کنوکارپوس که در برابر آلودگی بسیار مقاوم است و طبق آزمایش های ما قادر به تحمل آلودگی های نفتی و گازی نیز هست، متاسفانه در جریان وقوع این پدیده در روز جمعه دچار آسیب و پژمرده شد.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: چه موادی همراه این گرد و غبار بوده که تا این حد موجب آسیب به درختان و درختچه های شهر شده است؟ آیا این گرد و غبار اسیدی بوده است و آیا گرد و خاک اخیر جهت بررسی آلاینده های دارد مورد سنجش قرار می گیرد؟
 
چهرازی ادامه داد: همچنین این گرد و غبار بر سبزیجات و میوه جات اثر مخربی می گذارد و آیا در روزهای اخیر که مردم سبزیجات و میوه جات را مصرف کردند، نباید انتظار افزایش بیماری را داشت؟

هیچ چیز در خوزستان به اندازه عوارض آلایندگی صنایع به محیط زیست ضربه نزده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اکنون به علت عدم رعایت الزامات محیط زیستی در توسعه و حداکثر بهره برداری از منابع خوزستان، تمام پتانسیل هایی که خوزستان را به قطب کشور در بخش های مختلف تبدیل کرده است، به تبعات منفی دچار شده اند.

احمدرضا لاهیجان زاده  در نشست با تشکلهای محیط زیستی خوزستان اظهار کرد: در خوزستان با 10 تا 15 مورد مساله محیط زیستی مواجه ایم که هر کدام این مسائل می تواند چالش ایجاد کند.

وی تصریح کرد: اکنون به علت عدم رعایت الزامات محیط زیستی در توسعه و حداکثر بهره برداری از منابع خوزستان، تمام پتانسیل هایی که خوزستان را به قطب کشور در بخش های مختلف تبدیل کرده است، به تبعات منفی منتهی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: مشکلات محیط زیستی در خوزستان موجب شده که هم از لحاظ کلانشهرها در کشور و هم از لحاظ ریزگردها در جهان رتبه اول آلودگی هوا را داشته باشیم. همچنین رودخانه کارون به علت سرازیر شدن زهکش های کشاورزی، فاضلاب شهری و بعضا پساب های صنعتی بسیار آلوده شده است.

لاهیجان زاده عنوان کرد: به علت برداشت های بی رویه از تالاب ها چه از سرشاخه چه از پایین دست، بخش زیادی از تالاب های خوزستان خشک شده و به منشا ریزگرد و گرد و غبار تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: اقلیم خوزستان به گونه ای است که در شمال این استان رودخانه های زاگرس و در بخش میانی نیز جلگه و در بخش میانی رودخانه هایی روان است که در نهایت در پایین دست به تالاب ها منتهی می شوند که این تالاب ها رطوبت منطقه را ایجاد می کنند. اگر این تالاب ها را از دست بدهیم، بادهای گرم از عربستان و عراق به سمت منطقه می وزند و دمای هوا را در استان به شدت افزایش خواهند داد که این اتفاق در چند سال اخیر رخ داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در چند سال اخیر به راحتی و به مدت طولانی دمای 52 و 53 و حتی 55 درجه را تجربه کردیم، در صورتی که حتی در بستان در بدترین حالت دمای هوا 45 درجه بود.

لاهیجان زاده در خصوص مشکلات و تبعات پدیده ریزگردها در خوزستان گفت: افزایش چشمگیر مشکلات ناشی از بیماری های تنفسی و آسم و افزایش مهاجرت از خوزستان بخشی از این مشکلات هستند. متاسفانه در استانی که زمانی مهاجرپذیر بود سال گذشته رتبه اول مهاجرت را در کشور داشت.

وی با اشاره به راه اندازی صندوق ملی محیط زیست در حدود ده سال گذشته تصریح کرد: در برنامه چهارم توسعه راه اندازی این صندوق تصویب شد اما با گذشت نزدیک به ده سال از راه اندازی آن، هیچ عایدی نداشته است زیرا قوانین به گونه ای است که نمی توان از این صندوق عایدی کسب کرد. هیچ چیز در خوزستان به اندازه عوارض آلایندگی صنایع به محیط زیست ضربه نزده است و در سال گذشته 220 میلیارد تومان بابت عوارض آلایندگی صنایع به حساب شهرداری اهواز ریخته شد یعنی پولی که باید صرف مشکلات و مسایل زیست محیطی می شد وارد بخشی شد که هیچ ارتباطی با محیط زیست ندارد.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: از سال 81 تا 95 جمع عوارض آلایندگی صنایع کشور 5 هزار میلیارد تومان بوده است، در حالی که امسال در سازمان حفاظت محیط زیست کشور 146 میلیارد تومان بود. یعنی عوارض آلایندگی صنایع از بخش صنعت به شهرداری می رود در این میان هیچ کدام از این دو بخش نمی توانند به مسایل زیست محیطی برسند. اگر همین عوارض سالانه آلایندگی صنایع را به ما بدهند دیگر هیچ چیزی نمی خواهیم. در سال 90 یک درصد عوارض آلایندگی نفت معادل 1800 میلیارد تومان بود یعنی در حالی که کل بودجه عمرانی استان 500 میلیارد تومان است، یعنی هر سال سه برابر بودجه عمرانی خوزستان را نفت بابت عوارض آلایندگی به ما پرداخت نمی کند.

 محمودی راد مدیر کل اسبق محیط زیست خوزستان، نیز در این نشست اظهار کرد: در خوزستان بابت نگهداری منابع نگرانی وجود دارد. مگر خوزستان، استانی محروم است که باید آه و ناله کنیم تا به ما اعتبار بدهند؟

وی افزود: این وضعیت به علت برنامه ریزی های ناصحیح ایجاد شده است و در مقابل، از منابع همین استان پول می خواهیم و هیچ نیازی نداریم که دستمان را به سوی کشور دراز کنیم.

محیط زیست فدای کشاورزی نابخردانه و صنعت ناسازگار شده است

مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان گفت: محیط زیست کشور و خوزستان فدای کشاورزی نابخردانه و صنعت ناسازگار و مدیریت ناکارآمد شده است. آیا هر جا آب و زمین وجود دارد، باید کشاورزی را توسعه داد و هر جا که مواد خامی وجود دارد باید کارخانه احداث کرد؟

منصور غنیان در نشست با تشکلهای محیط زیستی خوزستان اظهار کرد: تخریب محیط زیست بیشترین اثرگذاری را بر مردم دارد، بنابراین باید مدیریت محیط زیست را به مردم دهیم زیرا قطعا بهتر از ما دولتی ها آن را مدیریت خواهند کرد؛ دولت در این زمینه تنها می تواند بعد نظارتی خود را داشته باشد.

وی تصریح کرد: محیط زیست کشور و خوزستان فدای کشاورزی نابخردانه و صنعت ناسازگار و مدیریت ناکارآمد شده است. آیا هر جا آب و زمین وجود دارد، باید کشاورزی را توسعه داد و هر جا که مواد خامی وجود دارد باید کارخانه احداث کرد؟ اگر به اینکه خوزستان قطب تولیدات کشاورزی است افتخار می کنیم، باید مسئولیت این پیامدهای زیست محیطی این بخش کشاورزی استان را بپذیریم.

غنیان خواستار تدوین سند مدیریت پایدار عرصه های طبیعی خوزستان و انجام مطالعات جامع زیست محیطی استان جهت بررسی معضلات زیست محیطی خوزستان شد و بیان کرد: بعد از سالها از بروز مشکلات تنفسی پس از بارش های تنفسی هنوز نتوانسته ایم به این نتیجه برسیم که آیا علت این پدیده گرده افشانی کنوکارپوس است یا نه؟

مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی گرد و غبار در بهمن ماه 96 در این دانشگاه، عنوان کرد: از مسئولین استان انتظار حمایت جهت برگزاری این کنگره را داریم.

همچنین در این جلسه خانم سیما عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: فردا در مراسم روز جهانی تالاب ها از سامانه ژئوپورتال تالاب های کشور رونمایی خواهد شد که این سامانه برای تصمیم گیری های مدیریتی می تواند مفید باشد. در طرح راه اندازی این سامانه، تالاب های هورالعظیم و شادگان پایلوت بودند.

ریزگردها تولیدات کشاورزی خوزستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: فراموش نکرده ایم که با گذشت 30 سال از جنگ تحمیلی هنوز نخیلات خرمشهر و آبادان احیا نشده اند، بنابراین چگونه می توانیم این 42 هزار هکتار نخیلات را از تهدید ریزگردها نجات دهیم؟
 
قاسمی نژاد  در نشست با تشکلهای محیط زیستی خوزستان اظهار کرد: سالانه حدود 16میلیون تن محصولات کشاورزی در خوزستان تولید می شود که با این رقم خوزستان رتبه اول را در تولیدات کشاورزی اخذ کرده اما متاسفانه مساله ریزگردها به شدت تولیدات کشاورزی استان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات ما در سه یا چهار سال اخیر پدیده ریزگردها موجب افت 10 تا 15 درصدی تولیدات غلات در سطح 800 هزار هکتاری به صورت سالانه شده است. همچنین تبعات این پدیده بر باغات استان از نظر کمی و کیفی شدیدتر است و سالانه محصول خرما را از نظر کمی 20 درصد و از نظر کیفی با 50 درصد افت مواجه می کند.
 
خشکیدگی برگ خرما، مشکل بسیار جدی نخیلات خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه خشکیدگی برگ خرما یکی دیگر از مشکلات بسیار جدی کنونی در خوزستان است، عنوان کرد: طبق مطالعات موسسات تحقیقاتی ما مساله ریزگردها سطح 42 هزار هکتاری نخلستان های خوزستان را به علت خشکیدگی برگ خرما به شدت تهدید می کند، به طوری که در منطقه شادگان خشکیدگی کامل برگ بعضی نخل ها را مشاهده می کنیم، در صورتی که همه می دانند نخل هویت و شناسنامه خوزستان است.

قاسمی نژاد ادامه داد: فراموش نکرده ایم که با گذشت 30 سال از جنگ تحمیلی هنوز نخیلات خرمشهر و آبادان احیا نشده اند، بنابراین چگونه می توانیم این 42 هزار هکتار نخیلات را از تهدید ریزگردها نجات دهیم؟ این وضعیت هشدار دهنده است و اگر امروز مدیریت نشود، موکول کردن آن به فرداها بسیار ضرر می رساند.

کمبود نیرو در محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان
 
عبدالرضا دانایی، معاون اداره کل منابع طبیعی خوزستان، نیز در این نشست اظهار کرد: در سال 93 برای سازمان جنگل ها و مراتع کشور توسط هیات دولت 113 میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که تنها 7 درصد آن معادل 17 میلیارد تومان تخصیص داده شد و از این رقم نیز 15.5 میلیارد تومان به خوزستان اختصاص یافت.

وی ادامه داد: با این اعتبار در سطح 3600 هکتار از کانون های گرد و غبار شناسایی شده عملیات بیولوژیکی مانند نهال کاری و مالچ پاشی انجام دادیم که با توجه به مساحت 350 هزار هکتاری کانون های داخلی ریزگردها در استان، تنها یک درصد کل مساحت کانون های داخلی را تحت پوشش قرار دادیم و بنابراین با این وضعیت باید سالهای زیادی را منتظر باشیم تا بالاخره کانون های داخلی کنترل و مهار شوند. کنترل این وضعیت مستلزم تامین اعتبار ویژه جهت کنترل نقاط بحرانی در کانون های داخلی در کوتاه مدت است.

معاون اداره کل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه در خصوص محیط زیست و منابع طبیعی با شعار دادن به چیزی نخواهیم رسید، گفت: هم اداره کل حفاظت محیط زیست و هم اداره کل منابع طبیعی خوزستان از کمترین نیروی انسانی برخوردار هستند.

وی افزود: طبق استانداردهای جهانی برای هر 1000 تا 3000 هکتار جنگل، یک نفر نیروی حفاظتی با امکانات کامل باید وجود داشته باشد اما در خوزستان به ازای هر 225 هزار هکتار منطقه حفاظت شده یا جنگل تنها یک نیروی حفاظتی داریم که اصلا کفاف نمی دهد. در این اداره ها به ازای هر نیروی خروجی نیم تا یک نفر نیروی ورودی داریم که اصلا مطابق با شرایط خوزستان نیست و 240 پست خالی در این اداره ها داریم.
 
مدیریت غلط منابع آبی به احداث سدهای کارون 2 و بختیاری منجر شده است
 
هژیر کیانی، فعال محیط زیست خوزستان، نیز در این نشست اظهار کرد: بخش سرطان بیمارستان شفا اهواز آینه تمام نمای توسعه لجام گسیخته در خوزستان است. افزایش چند صددرصدی بیماران سرطانی این بخش جای تامل دارد.
 
وی با اشاره به نگاه بهره کشی به منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: خوزستان اکنون نیازمند یک برنامه جامع ملی نجات بخش است. همیشه منابع خوزستان به صورت ملی در نظر گرفته شد اما مسائل و مشکلات این استان حدود 5 میلیون نفری به فراموشی سپرده شد.

رییس شبکه سمن های محیط زیستی خوزستان با اشاره به خشکیدگی تالاب هورالعظیم بیان کرد: نگاه بهره کشی و مدیریت غلط منابع آبی به احداث سدهایی مانند کارون 2 و بختیاری منجر شده است. ساخت سد بختیاری یک اشتباه علمی واقعی است. متاسفانه مشاهده می کنیم به خاطر نجات سد دز این سد را احداث می کنند و این بدعت جدیدی است که سدسازان جهت تداوم توسعه طلبی خود پایه گذاری کرده اند.

کیانی خواستار تدوین برنامه جامع ملی نجات بخشی خوزستان، تدوین سند امنیت آب استان و همچنین تدوین سند جامع نجات بخش زاگرس شد و افزود: متاسفانه سالها است که زاگرس به فراموشی سپرده شده و با تداوم این وضعیت باید شاهد کوچ و مهاجرت زاگرس نشینان باشیم.

غلامرضا رییسی، مدیرکل کیفیت و نظارت بر بهداشت آبفا اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: انتقال آب نه تنها در استان های خوزستان و چهارمحال بلکه در کشور نیز تاثیرگذار  خواهد بود و در حال تبدیل شدن به یک مشکل امنیتی و خیلی خطرناک است.

تالاب شادگان به کانون سرطان تبدیل شده است
 
عامری از دیگر فعالان محیط زیست خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: من به عنوان قهرمان تالاب شادگان معرفی شدم اما خود را لایق این عنوان نمی بینیم بلکه من خود را قهرمان غم تالاب می بینیم.
 
وی با اشاره به خشک شدن تالاب هورالعظیم و شادگان تصریح کرد: حدود یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب حق آبه تالاب شادگان که از جراحی و کارون تامین می شد، عملا به صفر رسیده و شیلات و پساب های نهر ماله که عمدتا پساب های صنعتی و کشاورزی و بیمارستانی شرق اهواز است، وارد این تالاب می شود.

این فعال محیط زیست با اشاره به افزایش نیترات در تالاب شادگان تصریح کرد: این موضوع موجب شده که تالاب به کانون سرطان تبدیل شود. اکنون از 500 هزار هکتار تالاب شادگان 99 درصد آن از بین رفته و مرده است.

عامری بیان کرد: هندیجان اکنون به کانون ریزگردها تبدیل شده است و کشاورزی در این منطقه به صفر رسیده است و در مجموعبه علت خشکی تالاب شادگان یک محیط جهنمی در هندیجان ایجاد شده است.
 
وی با اشاره به افزایش EC تالاب شادگان نیز گفت: اکنون پساب های نیشکر مسیر معکوس پیدا کرده اند و وارد نخلستان های شادگان شده اند.ECآب در یکی از روستاها به 52 هزار و 200 میکروگرم بر موس رسیده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار