تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۴۱۵۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان:
پارک بانوان و بازارچه خوداشتغالی اهواز پیگیری می‌شود
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با بیان اینکه حضور امور بانوان در همه شوراهای تصمیم‌گیری استان ضروری است، گفت: پیگیر برطرف کردن مشکل پارک بانوان و بازارچه خوداشتغالی و کانون‌های فرهنگی و هنری اهواز هستیم.

سیده فرانک موسوی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان در نشست خبری که امروز (۱۸ بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه این اداره‌کل دارای جایگاه حاکمیتی و نظارتی است و در زمینه اجرا وارد نمی‌شود، گفت: ایجاد زمینه برای فعالیت‌های سیاسی ـ اجتماعی و اقتصادی بانوان از جمله اهداف این مجموعه است.

وی با بیان اینکه اعتبارات دولتی در دستگاه‌های اجرایی متعلق به همه آحاد مردم است بنابراین اعتبارات حوزه زنان در دل اعتبارات دستگاه‌های اجرایی قرار دارد، گفت: بر این اساس دستگاه‌ها موظفند برنامه‌های حوزه زنان را که از سوی وزارتخانه‌های متبوع و همچنین سیاست‌های استانی ابلاغ می‌شود را اجرا کنند و اداره‌کل امور بانوان و خانواده دارای نقش هماهنگ کننده میان این دستگاه‌ها با یکدیگر است.

موسوی‌ با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری در حوزه بانوان در کارگروه امور زنان انجام می‌شود، گفت: این کارگروه دارای ۱۱ کمیته شامل کمیته توسعه اشتغال بانوان، کمیته زنان سرپرست خانوار و بی‌سرپرست و آسیب‌پذیر، کمیته خانواده سالم، کمیته تعمیق باورهای دینی، کمیته اوقات فراغت و ورزش، کمیته بهداشت و سلامت، کمیته آسیب‌های اجتماعی دختران، کمیته اقتصاد مقاومتی، کمیته زن و دفاع مقدس، کمیته زن و اعتیاد و کمیته حقوق کودک است. در این کمیته‌ها سیاست‌سازی انجام گرفته و در کارگروه‌ها سیاست‌گذاری و تصویب و پس از آن به منظور اجرا به استان ابلاغ می‌شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با توجه به آنکه بانوان ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، افزود: ضرورت دارد که امور بانوان در همه شوراهای تصمیم‌گیری حضور داشته باشند. بنابراین در سال ۹۵ کمیته توسعه اشتغال بانوان با تعریف شرح وظایف و عضویت دستگاه‌های متولی امر اشتغال تشکیل شد که دو طرح زنجیره اشتغال خرد و احیای مشاغل سنتی را به اجرا گذاشت.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده کمیته زنان و رسانه به کمیته‌های اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان افزوده شود، گفت: تفاهم‌نامه مشترکی میان امور بانوان و فنی و حرفه‌ای بسته شد که در پی آن مهارت‌آموزی به بانوان در استان آموزش داده می‌شود. استان خوزستان دارای ۲۳ کانون فرهنگی اجتماعی است که فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی رخ می‌دهد. همچنین دوره‌های آموزشی موردنیاز شهرستان‌ها با توجه به شرایط بومی و محلی ارائه می‌شود.

موسوی با بیان اینکه با موافقت استاندار خوزستان در مکاتبه صورت گرفته با شهرداران سراسر استان آنها موظف شدند که در شهرهای خود پارک بانوان، بازارچه خوداشتغالی بانوان و کانون فرهنگی اجتماعی را از بودجه خود ایجاد کنند، گفت: در این راستا باید مشکل پارک بانوان و بازارچه خوداشتغالی و کانون‌های فرهنگی و هنری اهواز حل شود. این خلأ در شهرداری و فرمانداری اهواز است.

وی افزود: دیده می‌شود که غرفه‌های بازارچه خوداشتغالی در اختیار افرادی قرار گرفته که با ذات کار بانوان همخوانی ندارد. بنابراین تصمیم بر آن گرفته شد که مجدداً بازدیدی از این مکان و جلساتی با شهرداری اهواز داشته باشیم تا بازارچه احیا شود.

موسوی گفت: همچنین ساختمان کانون فرهنگی اجتماعی اهواز نیازمند بازسازی است که باید زیر نظر فرمانداری فعالیت داشته باشند و در حال پیگیری حل مشکل این مکان نیز هستیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با اشاره به اینکه در کمیته خانواده سالم طی سه سال گذشته دو کنگره ملی و یک کنگره بین‌المللی با محوریت خانواده سالم و روانشناسی خانواده با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز و انجمن روانشناسی و مشاوره برگزار شد، افزود: یکی از وظایف امور بانوان تولید محتوای آموزشی برای زنان جامعه است. بر اساس موضوعات مطرح در این کنگره‌ها ما وظیفه داریم که محتوای آموزشی در زمینه مهارت‌های زندگی، فرزندپروری، همسرداری را تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلات و مسائل مربوط به بانوان در شهرهای مختلف متفاوت است، گفت: هر فرمانداری بر اساس شرایط شهرستان خود علاوه بر سیاست‌های ابلاغ شده از سوی استان می‌تواند در زمینه مسائل بانوان شهرهای خود سیاست‌گذاری کند.

موسوی با اشاره به اینکه در کمیته بهداشت سلامت تفاهم‌نامه‌ای با معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز منعقد شد، گفت: طی این تفاهم‌نامه غربالگری سرطان شایع زنان(سینه و رحم) که بیشترین عامل مرگ و میر زنان در استان است در همه ادارات انجام گرفت. همچنین سه همایش برای شناساندن سرطان‌های شایع بانوان برگزار شد که هدف آن ارتقاء سطح سواد سلامت بانوان و پیشگیری از هزینه‌های درمان در راستای اقتصاد مقاومتی بود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با بیان اینکه در کمیته آسیب‌های اجتماعی با آموزش و پرورش، ‌دانشگاه آزاد،‌ پیام نور و علمی کاربردی، بسیج و دستگاه‌های مرتبط با امور دختران در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اقدام می‌شود، گفت: آموزش و پرورش نقشه آسیب‌های اجتماعی در استان را تهیه کرده که باید به ما ابلاغ شود تا از طریق فرمانداری‌ها به شهرستان‌ها ورود کنیم.

وی با اشاره فعالیت‌های کمیته زنان و دفاع مقدس ادامه داد: طی سه سال گذشته جشنواره تجلیل از اسوه‌های صبر و مقاومت در دوران دفاع مقدس برگزار شد. مقرر شده در هفته تجلیل از مقام زن از مادران و همسران شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس تجلیل شود. همچنین در سال ۹۶ برای اولین بار کنگره ملی زن و دفاع مقدس به همراه تجلیل از بانوانی که ادبیات شفاهی دفاع مقدس را به نگارش درآوردند برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: مکان موزه زن و دفاع مقدس جانمایی شده و مقرر شد که از طریق سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان تجهیزات سخت‌افزاری آن تأمین شود که به دلیل کمبود اعتبار روند آن کند است و سپاه حتماً باید این روند را تسریع کند. بخشی از این موزه مربوط به آثاری است که در اختیار مردم است و مردم می‌توانند برای تکمیل آن این آثار را به موزه اهدا کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان افزود: هدف از برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های زنان و دفاع مقدس نشان دادن نقش تأثیرگذار آن‌ها، ایثار و از خودگذشتگی این قشر برای نسل آینده است که دفاع از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، زن و مرد نمی‌شناسد. زنان در دوران دفاع مقدس از هیچ کوششی دریغ نکرده و شایستگی آن را دارند که نقش آنها به دختران نسل آینده منتقل شود؛ اینها میراث معنوی استان خوزستان هستند.

موسوی با اشاره به اجرای طرح مشترک با دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: طرح خدمات مشاوره‌ای قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج در شرق و غرب اهواز، ماهشهر و اندیمشک در حال اجرا است. در این طرح زوج‌های جوان در آستانه ازدواج بر اساس سن و تحصیلات دسته‌بندی شده و خدمات مشاوره‌ای گروهی و فردی را می‌گذرانند. این طرح در راستای کاهش آمار طلاق است و کمیته علمی آن از سوی دانشگاه شهید چمران اهواز اداره می‌شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با اشاره به اینکه از بین جامعه معتادان کشور ۹ تا ۱۰ درصد متعلق به بانوان است، گفت: آمار مشخصی از زنان معتاد استان خوزستان در دست نیست چراکه آمار ما از مراجعه زنان معتاد به مراکز ترک اعتیاد است.

وی اظهار کرد: استان خوزستان مرکز ترک اعتیاد برای بانوان ندارد و تنها یک مرکز خصوصی با عنوان فرشتگان با ظرفیت ۲۵ تا ۲۸ است و این امر به دلیل مقاومت‌هایی است که برای ایجاد کمپ ترک اعتیاد بانوان در استان می‌شود. بانوان استان باید با مواد اعتیادآور و اثرات آن در تزلزل خانواده آشنا شوند. چراکه زنان مدیران عاطفی خانواده بوده و بیشتر مراقبت را از خانواده دارند.

وی با اشاره به فعالیت کمیته حقوق کودک که از سال گذشته ابلاغ شد گفت: از نظر کنوانسیون حقوق کودکان از بدو تولد تا ۱۸ ساله فرد کودک محسوب می‌شود. در راستای تحقق اهداف این کمیته با همکاری دادگستری دوره آموزشی آشنایی با حقوق کودک در سراسر استان برگزار شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان افزود: همچنین با توجه به متن قانون که کودکان زیر ۲ سال که دارای مادران زندانی هستند می‌توانند در بند نسوان در کنار مادران خود باشند، تلاش‌هایی با همکاری اداره‌کل زندان‌های استان و بهزیستی صورت گرفت که فضای مجزا از محیط زندان و بند نسوان به عنوان مهدکودک زندان آماده شد که در آن مادر و کودک تمام طول روز را در کنار هم در مهدکودک هستند و تنها شب کودکان در بند نسوان کنار مادر خود قرار دارند.

موسوی ادامه داد: استان خوزستان فاقد کانون اصلاح و تربیت دختران است. اگر در زمینه بعضی از مشکلات بخواهیم کار کنیم سازوکار آن در بخش دولتی دیده نشده و بخش خصوصی هم در این زمینه قوی عمل نکرده است. دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی از سوی ۲۱ سازمان مردم‌نهاد در ۱۵ شهرستان در راستای افزایش تاب‌آوری بانوان در نزاع‌های دسته‌جمعی، کاهش آمار طلاق، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شد که بر اساس پژوهش انجام شده قبل و بعد از این آزمایش‌ها نشان داد برای بانوان مطلوب بوده است. مجدداً این طرح در سال ۹۶ به اجرا درخواهد آمد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: همچنین طرح نوید زندگی با همکاری صندوق کارآفرینی امید، طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی با همکاری سازمان برق منطقه‌ای، طرح سبک زندگی اسلامی ایرانی، آموزش ترویج کارآفرینی، طرح توانمندسازی زنان آسیب‌دیده با همکاری بهزیستی از دیگر طرح‌های این اداره‌کل است.

وی اظهار کرد:‌همچنین طرح توانمندسازی زنان مدیر و مسئول استان، طرح آسیب‌شناسی روانی اجتماعی دختران متوسطه با عنوان بشری و مشکات، بهبود وضعیت بهداشتی دانش‌آموزان محروم و نیازمند روستایی، تقویت شیوه‌های مهارتی و ارتباطی اولیای دانش‌آموزان، افزایش پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل، تدوین بسته آموزشی حقوقی، طرح تقویت مهارت ارتباط اولیاء با دانش‌آموزان اوتیسم و ترویج زایمان طبیعی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی از دیگر طرح‌های امور بانوان استانداری خوزستان است. همچنین طرح ایجاد اتاق مادر و کودک برای مادران شیرده در فرودگاه‌ها و پایانه‌ها اجرا شد که فرودگاه اهواز آن را به اجرا درآورده است.

موسوی در پایان گفت: وظیفه ما جذب سرمایه‌های اجتماعی و استفاده آن‌ها در توانمندسازی بانوان و همچنین تلاش در جهت ارتقاء جایگاه زن در جامعه است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار