تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۴۱۶۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیت الله شفیعی:
نباید علم ما حالت دکوری داشته باشد
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری به تقسیم بندی علم از منظر پیامبر که تنها دو علم بدن و دین وجود دارد اشاره کرد و گفت: اعمال و پیاده کردن دین و متدین بودن با بدن عنصری و جسم فیزیکی معنا پیدا می کند و تا به بدن نرسیم آنچنان که باید و شاید به دین نیز نخواهیم رسید،
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری به تقسیم بندی علم از منظر پیامبر که تنها دو علم بدن و دین وجود دارد اشاره کرد و گفت: اعمال و پیاده کردن دین و متدین بودن با بدن عنصری و جسم فیزیکی معنا پیدا می کند و تا به بدن نرسیم آنچنان که باید و شاید به دین نیز نخواهیم رسید، لذا پیوند ناگسستنی بین بدن و دین کاملا مشهود است.

سه شنبه 19 بهمن ماه 95 جمعی از اعضای هیات علمی و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضرت آیت الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در بیت ایشان دیدار نمودند.

آیت الله سید علی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در این دیدار گفت: مسئولیت شما خواهران و برادران از قویترین مسئولیت هاست و با در نظر گرفتن ذات مساله می توان به فرمایشی از پیغمبر اکرم (ص) اشاره کرد که می فرمایند: "العلم العلمان، علم الادیان و علم الابدان" که با تعمق در آن می توان گفت که شاید علم الابدان بر علم الادیان مقدم است.

وی ادامه داد: علم به معنای عام کلمه و به معنای خاص مقصد، به شدت مورد توجه دین مبین اسلام است و اصولا" علم چیزی است که دانشمندان از سابق گفته اند که محبوبیت خاصی دارد و بر خلاف هر چیز دیگر که محبوبیت غیری و عرضی دارد مثل پول و ماشین، اما علم محبوبیت ذاتی دارد و بدین معناست که به خاطر هیچ چیزی و تنها به خاطر خودش محبوب، دوست داشتنی و مورد توجه همگان است.

آیت الله شفیعی افزود: قرآن کریم بیش از 500 مورد در مورد علم و دانش صحبت کرده است و آمدن مشتقات کلمه علم مانند عالم، معلوم، متعلم، علیم، علما، یتعلمون و ... در قرآن دال بر اهمیت علم در دین مبین اسلام است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به فرمایشی از حضرت علی (ع) اشاره کرد که می فرمایند: " الناس اعداء ما جهلو " یعنی مردم با آن چه که نمی دانند دشمن هستند که این یک طبیعت ثانویه در انسان است اما دانشمندان غربی می بینند که اگرچه شخصی مانند پیغمبر مسلمین خود مکتب نرفته است و خط ننوشته است  و قاعدتا باید با علم دشمنی کند اما دقیقا برعکس این موضوع، علم و دانش همیشه مورد حمایت پیامبر بوده است که به عبارتی آن را دلیلی بر حقانیت دین اسلام می دانند.

وی به اهمیت علم و دانش از دیدگاه پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: هنگامی که در جنگ بدر 70 نفر از مشرکین به دست مسلمانان اسیر شدند، پیامبر اکرم (ص) در مقابل اینکه هر کدام از آنها 10 نفر از بیسوادهای مکه را سواد دار کند، آنها را آزاد نمود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: البته یک بحث تاریخی-کلامی وجود دارد که در قرآن نیز به آن اشاره شده است و می گوید که آیا پیغمبر اکرم فقط مدرسه نرفته است و علم یاد نگرفته است ولی همه چیز را بلد بوده یا اینکه واقعا سواد نداشته است؟

آیت الله سید علی شفیعی بیان داشت: مساله اصلی این است که علم، کمال است و پیغمبران تا واجد همه کمالات نباشند به مقام نبوت نمی رسند، لذا ما هیچوقت نمی توانیم بگوییم که پیامبر چیزی بلد نبوده و سواد خواندن و نوشتن نداشته است و فقط می توان گفت که در مکتب کسی درس نیاموخته است.

وی ادامه داد: علم و دانش محبوب و مطلوب همه است و اگرچه علم هم مثل بسیاری از مفاهیم و مقوله های دیگر گاها" دچار افراط و تفریط می شود اما نقطه نظر کنفوسیوس فیلسوف بودایی این است که علم لازم نیست مثل الان باشد که انسان تا حرف "ی" دنبال درس خواندن برود و می گوید کل قضیه را می توان در دو حرف "الف" و " ب" به دست آورد و بقیه را باید با استنباط و استکشاف تحقیق و تحصیل کرد وگرنه افراط گرایی و تفریط گرایی پیش خواهد آمد.

آیت الله شفیعی افزود: یکی از معانی خاص علم، همان پزشکی و طبابت است که از بهترین و مهمترین شاخه های علم و دانش به شمار می رود.

وی به تقسیم بندی علم از منظر پیامبر که تنها دو علم بدن و دین وجود دارد اشاره کرد و گفت: اعمال و پیاده کردن دین و متدین بودن با بدن عنصری و جسم فیزیکی معنا پیدا می کند و تا به بدن نرسیم آنچنان که باید و شاید به دین نیز نخواهیم رسید، لذا پیوند ناگسستنی بین بدن و دین کاملا مشهود است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: از منظر اسلام بعضی از علوم مانند طبابت و پزشکی جنبه عبادت دارند و باعث می شود که انسان به خدا نزدیک شود، تا آنجایی که پیامبر می فرماید طبابت نیمی از علم است.

وی با اشاره به این سوال که اگر بدن ها سالم باشند و انسان ها پیاده روی و تغذیه سالم داشته و غم و غصه نداشته باشند، چرا عمرها طولانی نگردد؟، بیان نمود: امروزه دانشمندان بر آن شده اند که طول عمر انسان ها را افزایش دهند و در چند دهه اخیر نیز موفق بوده اند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: لازم است در دهه فجر یک بازنگری در سرمایه های علمی خود از لحاظ کیفی و کمی داشته باشیم و ببینیم آنچه را که تاکنون انجام داده ایم درست بوده اند و به پیشرفت کافی دست پیدا کرده ایم یا نه؟

وی ادامه داد: ما قبول داریم که در این دوره در کشور به کسب علم و سلامتی جسم اهمیت زیادی داده شده است و موفقیت های زیادی کسب شده ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی در پیش داریم.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در حال حاضر بعضی از نوابغ و دانشمندان ایرانی در کشورهای پیشرفته، در رشته های مختلف سرآمد شده اند و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای این موضوع اهمیت زیادی قائل هستند.

وی ادامه داد: علمی که خداوند در سایه تحقیق، پژوهش و مطالعه به ما عنایت کرده، نباید بی استفاده بماند و ما در روز قیامت در مقابل آن بدهکار باشیم که چه بهره ای از علم خود در دنیا برده ایم و به چه مقدار به بندگان خدا خدمت کرده ایم؟ نباید علم ما حالت دکوری داشته باشد و لازم است همه چیز بر پایه عاطفه و انسانیت برنامه ریزی شود.

آیت الله شفیعی بیان داشت: علم مانند نماز، روزه و رفتن به عتبات عالیات عبادت است. همانگونه که برای نماز نیت قربت الی الله می کنیم، باید برای مداوای بیمار نیز نیت قربت الی الله بگیریم، چرا که بیمار امانت خدا در دست پزشک است و لازم است پزشک با علم کامل خود، بیمار را مداوا کند.

وی بیان نمود: خوب است در ایام الله دهه فجر انقلاب، مسئولین اقدامات خود را مورد بازبینی قرار داده و اگر افراط و تفریطی وجود داشته، تا فرصت دارند نقواص کار خود را جبران نمایند.

آیت الله شفیعی با اشاره به فرمایشات حضرت علی (ع) که می فرمایند " آنچه از عمر شما باقی مانده است از شدت گرانی، قیمت ندارد، چرا که در باقیمانده عمر به چیزی می رسید در گذشته به آن نرسیده اید"، گفت: در مقابل کار خیری که برای مردم انجام می دهید، مردم دعاهای خیری برای شما خواهند کرد و آرزوی طول عمر می کنند که خود و خانواده هایتان گرفتار بیماری نشوید و این دعاها، دعاهای مستجابی است.

وی با بیان صحبت های یکی از پزشکان حاذق دوران انقلاب، بیان داشت: خداوند متعال بعضی چیزها را مطابق با طبیعت انسان ها قرار داده است چنانچه در بعضی از رشته های پزشکی مانند پرستاری خواهران موفق تر از برادران بوده اند و این همان انطباق فطرت انسان با کارکرد و موفقیت اوست.

آیت الله شفیعی عنوان داشت: رشته پزشکی غیر از مفید بودن، مقدس نیز است و برکات زیادی را برای همه در دنیا و آخرت خواهد داشت.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دهه فجر، ایام الله مبارکی است و ان شاء الله با عنایت خداوند متعال به سمت مقصد اعلاء و هدف مقدس گام های مهمی برداشته شود چرا که شهیدان زیادی برای احیاء این انقلاب اسلامی به شهادت رسیده و خون های زیادی ریخته شده است تا انقلاب و اهل انقلاب پایدار و زنده بمانند.


وی با آرزوی اینکه ان شاء الله برکات و دعاهای امام زمان (عج) شامل حال همه ما گردد، خاطرنشان کرد: امیدوارم خداوند روح امام راحل را قرین رحمت فرماید و سایه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را مستدام داشته و همه ما را در راه رضایش موفق نماید.
:
:
:
آخرین اخبار