تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۱۴۱۷۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا شایعات انتقال آب رودخانه کرج به تهران صحت دارد؟
دیو خشکسالی و شیطان ‌ انتقال آب
کارشناسان می‌گویند در نگاه بلندمدت جمعیتی بالغ بر ۷۴ درصد در ۸ استان‌ خراسان شمالی، سمنان، یزد، فارس، اصفهان، بوشهر، قم و تهران زندگی می‌کنند و با خشکسالی بسیار شدید روبه رو هستند. اما فارغ از آنها سمنان، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شمال استان‌های کرمان و فارس و بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان نیز براساس همین آمارها و اطلاعات با خشکسالی خفیف تا شدید مواجهند.
 از زمانی که دیو بی‌آبی و خشکسالی بر ایران سایه انداخته، انتقال آب از شهری به شهر دیگر و از مکانی به مکان دیگر تنها راه نجات ایران از تشنگی بوده است. کارشناسان می‌گویند در نگاه بلندمدت جمعیتی بالغ بر ۷۴ درصد در ۸ استان‌ خراسان شمالی، سمنان، یزد، فارس، اصفهان، بوشهر، قم و تهران زندگی می‌کنند و با خشکسالی بسیار شدید روبه رو هستند. اما فارغ از آنها سمنان، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شمال استان‌های کرمان و فارس و بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان نیز براساس همین آمارها و اطلاعات با خشکسالی خفیف تا شدید مواجهند. تهران که یکی از ۸ استان درگیر خشکسالی است، حالا براساس آنچه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرده قرار است معضل خشکسالی‌اش را از طریق انتقال آب رودخانه کرج به تهران حل کنند. اتفاقی که به گفته فعلان محیط زیست پیامدهای زیست محیطی بسیاری به همراه دارد. انتقالی که بدون داشتن ارزیابی زیست محیطی آن مراحل تجهیز تاسیسات آن به پایان رسیده است.
اخیرا اخباری به نقل از مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز درشبکه‌های مجازی دست به دست می شودکه حکایت از آن دارد که «آب رودخانه کرج به صورت آزمایشی از طریق تونل به تهران منتقل می شود». خبری که سبب واکنش‌های زیادی از سوی کاربران و حتی مسئولان شده است. بسیاری از فعالان در واکنش به این خبر اظهارات معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست را دوباره باز نشر داده‌اند. اظهاراتی که بارها بر ضرورت ارزیابی زیست محیطی پروژه های انتقال آب تاکید کرده است. معصومه ابتکار حتی پیش از این در مورد انتقال آب کرج به تهران، گفته است که کسب موافقت سازمان محیط زیست برای انتقال آب رودخانه کرج به پایتخت ضروری است. همچنین بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه محیط زیست انتقال آب را طرح مردودی برای حل بحران کم آبی می دانند و بارها اعتراض خود را به این سیاست اعلام کرده اند. اما آیا انتقال آب کرج به تهران واقعیت دارد؟
انتقال آب کرج به تهران را تکذیب می‌کنیم
حسین محمدی مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه رسانه ها یک خبر دروغ از ما نوشتند و حالا ما باید نسبت به آن پاسخگو باشیم، گفت: من یک مصاحبه داشتم که در آن این موضوع را که «در گذشته انتقال آب رودخانه کرج به تهران به طور آزمایشی انجام شده است»، مطرح کردم، ولی رسانه ها این طور وانمود کرده و نوشتند که این انتقال آب قرار است در آینده انجام شود. وی تاکید کرده: خبری را که در برخی رسانه ها منتشر شده مبنی بر اینکه «قرار است به طور آزمایشی انتقال آب از رودخانه کرج به تهران انجام شود»، تکذیب می‌کنم. من این موضوع را در مصاحبه ها و گفت و گوهایم مطرح نکردم بلکه عنوان کردم که این طرح در گذشته انجام شده است، بنابراین فعلی که به کار بردم برای «گذشته» بوده نه برای حال یا آینده. مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز در پاسخ به این پرسش که با توجه به انتقال آزمایشی آب رودخانه کرج به تهران، تا چه حد امکان اجرایی شدن این طرح انتقال آب وجود دارد؟ گفته است: انتقال آزمایشی رودخانه کرج در اواخر سال 1382 در یک مقطع زمانی کوتاه به منظور تست و کنترل تاسیسات انتقال آب اجرا و حدود یک سوم آب رودخانه به تهران منتقل شد ولی این طور نبود که کل آب رودخانه را از طریق تونل منتقل کنند.
آسیب‌های استان البرز در صورت انتقال آب رودخانه کرج به تهران
محمدی با بیان اینکه با این انتقال شاهد هیچ گونه خسارتی نبودیم، افزوده: در حال حاضر با بحث انتقال دائم رودخانه کرج به تهران از طریق تونل مشکل داریم چون می‌تواند خسارت‌های محیط زیستی به دنبال داشته باشد. انتقال آب رودخانه کرج پیامدها و آثار منفی از لحاظ به خطر انداختن اکوسیستم و حیات زیر سد که مسیری حدود 25 کیلومتر است به دنبال خواهد داشت. این مقام مسئول تاکید کرد: اگر حق آبه زیست محیطی رودخانه کرج رعایت نشود علاوه بر اینکه گونه های آبزی مانند قزل آلا از بین می روند، حیات طبیعی رودخانه، اراضی کشاورزی و فضای سبز پیرامون رودخانه به مخاطره می افتد. در حاشیه رودخانه مراکز خدماتی و تفریحی و گردشگری بسیاری داریم که بنیان آنها به آب رودخانه کرج وابسته است که در صورت انتقال آب این رودخانه از طریق تونل این ظرفیت ها تحت تاثیر قرار گرفته و از بین می روند.
طرح انتقال آب رودخانه کرج به تهران گزارش ارزیابی زیست محیطی ندارد
محمدی با تاکید بر اینکه انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی طرح انتقال آب رودخانه کرج ضروری است، گفت: گزارش ارزیابی زیست محیطی باید در مرحله امکان سنجی و پیش از اجرای پروژه و ساخت تونل توسط وزارت نیرو تهیه می‌شد ولی با وجود تکمیل تونل ها انجام نشده است. علاوه بر این حق آبه رودخانه کرج و سهم طبیعی این رودخانه در دست مطالعه است که بعد از پایان مطالعات در مورد سهم و حق آبه زیست محیطی رودخانه کرج با دولت شروع به رایزنی خواهیم کرد، تا در هنگام انتقال آب، میزان حق آبه رودخانه کرج به طور کامل در نظر گرفته شود.
وی در مورد زمان پیش بینی شده برای اجرای طرح انتقال آب رودخانه کرج، اظهار بی اطلاعی کرده و گفت: این موضوعی است که مدیران وزارت نیرو باید پاسخ بدهند. تا الان خبری نبوده ولی ما قبلا بارها مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده ایم. در سفر اخیر دولت به استان البرز نیز این موضع را مجددا مطرح کردیم. مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز تاکید کرد: اول باید نیاز آبی رودخانه کرج را با روش های علمی محاسبه کرده و بعد، از آن حق دفاع کنیم، تا سه یا چهار ماه آینده نتیجه مطالعات و برآوردها آماده شده و میزان نیاز آبی رودخانه کرج مشخص خواهد شد. دولت و سازمان حفاظت محیط زیست نیز مصمم است تا حق آبه زیست محیطی رودخانه رعایت شود.
حال با وجود اینکه مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز گفته است که این طرح به صورت آزمایشی نیز انجام نشده اما انتظار می‌رود محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر با قدرت و نفوذ بیش‌تر و از موضع بالا به اقدامات دستگاه های اجرایی به ویژه وزارت نیرو نظارت داشته باشد. اگر این وزارتخانه وظیفه تامین آب شرب شهروندان را برعهده دارد سازمان حفاظت محیط زیست نیز مسئولیت تامین حق آبه طبیعت را عهده دار است و تحت هیچ شرایطی نباید از این وظایف کوتاه بیاید. / روزنامه ابتکار
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
خوزستانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
0
0
با انتقال آب کرج به تهران جز دردسر برای مردم تهران و اینکه خراب کردنه محیط زیست استان الیرز چیزی عاید این دواستان نمیشود فقط باعث میشه تهران جمعیتش از اینی که هست بیشتر شود و استان البرز هم وارد چالش محیط زیستی میکنند تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها حتما یکی میخواسته این پروژه ی انتقال آب را اجرا کند که حالا میگویند نه همچین چیزی نیست!!!واقعا من موندم کی این برنامه ریزی ها رو میکنه !!!
یک نگاه به خوزستان بکنید به چه وضعیتی دچار شده با انتقال آب کارون به زاینده رود خوزستان را مانند کویر کردید پس درس بگیرید به فکره چاره باشید مدیریت درستی داشته باشید فقط با مدیریت صحیح مصرف آب میشود از خشکسالی و کم آبی جلوگیری کرد نه با انتقال آب ، انتقال آب ضرری است که به هر دو استان میرسانید انتقال آب فقط مسکن است نه درمان.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
0
0
نوش جان تهرانیها چنتا خوزستانی هم برن توی خاک بمیرن چی میشه
:
:
:
آخرین اخبار