تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۱۴۱۸۳۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با تلاش محققان کشور صورت گرفت؛
عرضه ماسک‌هایی با قابلیت جذب 99 درصدی ریزگردها
محققان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با استفاده از نانومواد و کربن اکتیو، ماسک‌های تنفسی را عرضه کردند که با راندمان بیش از 99 درصد قادر به جذب ریزگردها و گازهای آلاینده هستند
محققان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با استفاده از نانومواد و کربن اکتیو، ماسک‌های تنفسی را عرضه کردند که با راندمان بیش از 99 درصد قادر به جذب ریزگردها و گازهای آلاینده هستند.

دکتر محمد مهدی شیرمحمدی، مجری طرح با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک‌های تنفسی گفت: با توجه به آلودگی شدید هوا در مراکز شهری، صنعتی و پزشکی استفاده از ماسک‌های تنفسی امری ضروری است؛ ولی عموم ماسک‌های تنفسی موجود در کشور در بهترین حالت دارای راندمان کمتر از 98 درصد هستند.

وی عدم جذب گازهای آلاینده را از دیگر محدودیت‌های ماسک‌های معمول دانست و ادامه داد: برای رفع این معضل پروژه تحقیقاتی را به نام «تولید ماسک‌های تنفسی FPP3» به منظور تولید فیلترهای جاذب آلاینده‌ها و گازهای سمی اجرایی کردیم.

شیر محمدی، تولید این فیلترها را با استفاده از کربن اکتیو و نانو نقره ذکر کرد و یادآور شد: این فیلتر قادر به جذب آلاینده‌های هوا از محیط است.

این محقق با اشاره به کاربرد فناوری نانو در این محصول توضیح داد: نانوفناوری به دو صورت نانو الیاف و نانو مواد در محصول استفاده می‌شود. استفاده از نانو الیاف در ماسک‌‎های تنفسی به دلیل بسته شدن منافذ آن موجب اختلال در تنفس خواهد شد.

وی اضافه کرد: بر این اساس در این مطالعات ما از  نانو مواد در تولید این ماسک بهره بردیم، به طوری که نانو ذرات نقره به گونه‌ای بر روی الیاف تثبیت شدند که این مواد از بستر الیاف جدایش نخواهند داشت. به این ترتیب فرد با گذاشتن ماسک به راحتی قادر به تنفس خواهد بود.

شیرمحمدی با تاکید بر اینکه در این ماسک از 6 لایه که ترکیبی از کربن اکتیو، لایه جذب غبار و نانو مواد است، استفاده شد، خاطر نشان کرد: در محصول جدید تولید شده با استفاده از لایه کربن اکتیو مخصوص و طراحی سوپاپ جدید، راندمان این محصول به بیش از 99 درصد رسیده است و میزان نشتی آلاینده‌ها به درون ماسک به شدت کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه این ماسک قادر به جذب ریز گردها است، اظهار کرد: جذب گازهای شیمیایی مختلف مانند دی اکسید کربن (co2) و منو اکسید کربن (CO) با راندمان 99 درصد از دیگر قابلیت‌های این محصول است.

مجری طرح با اشاره به کاربردهای فیلتر تولید شده، گفت: از این فیلتر علاوه بر تولید ماسک‌های تنفسی می‌توان در فیلتر کابین خودروها، کولرهای خانگی و در صنعت نیز با توجه به آلودگی‌های حاد موجود در صنایع سیمان، فولاد و پتروشیمی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه این محصول موفق به کسب تائیدیه مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده است، گفت: در سوپاپ این ماسک از دیافراگم سیلیکونی استفاده شده است؛ علاوه بر آن برای جذب مواد شیمیایی و بو از لایه «ملت بلون» بهره بردیم.

شیرمحمدی تولید روزانه این ماسک را 7 هزار قطعه عنوان کرد و افزود: صادرات این محصول را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق شروع کرده‌ایم.  

این محقق، تولید 20 هزار قطعه ماسک در روز را از برنامه‌های این پروژه تحقیقاتی نام برد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از آنجایی که تمامی مراحل تولید مواد اولیه و تولید ماسک توسط تیم تحقیقاتی ما انجام شده است، از این رو امکان ایجاد هرگونه تغییرات فنی و ظاهری در محصول نهایی وجود دارد.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
0
6
ماسک نمیخواد طراحی بشه جلوی بوجود امدن ریزگرد بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
مشکل مردم ما همین بیخیالی درمورد انقال آب به استانهای عزیز کرده هست اینه تو مازندران باید خشک سالی داشته باشیم با انتقال آب به سمنان و تو خوزستان هم اینجوری به اصفهان
امید
|
-
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
0
4
حالا که کسی به فکر مشکل ریزگردها نیست لااقل بریم ازین ماسکا تهیه کنیم
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
1
یعنی طرح مقابله با این ریزگردها کار تحقیقاتی نیست؟؟؟؟؟
یعنی با تولید این ماسک بجای پخش آن به طور رایگان بین مردم فقط و فقط برای صادرات و سود جویی استفاده می کنید...خدائیش خیلی نامردید!!!!!
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
0
ماسکهاشونم مث ماشیناشونن
خوزستانی
|
-
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
0
اول پیدا کردن راه حال کوتاه مدت برای مشکل ریزگردها از قبیل اجرای طرح کمربند سبز در اسرع وقت و با سرعت و فوریت- جلوگیری از سد سازی های کارشناسی نشده- آبگیری کردن تالاب ها- جلوگیری از انتقال آب خوزستان به هر جای دیگر- جلوگیری از انتقال آّب از سرشاخه ها برای هر گونه مصرف بالاخص کشاورزی و صنعت و...

دوم توزیع و ارائه رایگان ماسک و خدمات درمانی
سوم قرار دادن دستگاه های تصفیه هوا و هواساز در مدارس و بیمارستانها و ادارات
چهارم پیش بینی و تعطیلی به موقع قبل از وقوع حادثه نه زمانی که گرد و غبار تمام شده
پنجم تخصیص ردیف بودجه اختصاصی برای مقابله جدی با ریزگردها
ششم استعفای ابتکار- اخراج رییس بی لیاقت سازمان نظام محیط زیست
هفتم عذرخواهی استانداران 11 سال گذشته خوزستان(از سال 84 تا کنون) و نمایندگان 11 سال گذشته خوزستان که در بی لیاقتی و کم کاری و سهل انگاری گوی سبقت را از هم ربوده اند سران دولت و تمام مسئولینی که کم کاری کردند از مردم خوزستان
هشتم اختصاص درصد قابل توجهی از فروش نفت به آبادانی رفع مشکل بیکاری جوانان، فقر، فساد، مشکل حاشیه نشینی، مشکلات محیط زیستی، مشکلات زیست محیطی که صنعت نفت کارخانه های وابسته به نفت و صنایع فولاد و.... برای خوزستان و اهواز به وجود آورده اند و....
این موارد کمترین کاری است که مسئولین باید برای مردم خوزستان انجام دهند و کمترین مطالباتی است که حق مردم خوزستان است
:
:
:
آخرین اخبار