تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۴۱۹۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل محیط زیست خوزستان:
موافق ساخت فولاد شادگان نبودیم
کارخانه فولاد شادگان علاوه بر عواقب زیست محیطیش، از نظر اشتغال هم هیچ توجیه آن چنانی برای اهالی شادگان ندارد به همین دلیل موافق ساخت آن نیستیم
مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: کارخانه فولاد شادگان علاوه بر عواقب زیست محیطیش، از نظر اشتغال هم هیچ توجیه آن چنانی برای اهالی شادگان ندارد به همین دلیل موافق ساخت آن نیستیم.

احمدرضا لاهیجان زاده شامگاه یکشنبه در جلسه بررسی مسائل فولاد شادگان در سالن جلسات استاندار خوزستان اظهار کرد: تاریخچه فولاد شادگان به اندازه یک زونکن ۲۰۰ صفحه ای فقط عواقب دارد و داستان آن خیلی مفصل است.

وی افزود: چند وقت قبل با حضور معاون اول رئیس جمهور یک کارخانه روغن کشی در سربندر افتتاح شد و اولین نکته مدیرعامل این بود که زمین باتلاقی را تحویل گرفته و ۳۰ میلیارد تومان برای زیرسازی زمین هزینه کرده است. شهرک صنعتی ماهشهر خالی است ولی اداره کل بنادر خودش مجوز صادر کرده و آن کارخانه را در خوریات ساخته و این باعث تأسف من شد.

مدیرکل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: از زمان ساخت کارخانه فولاد شادگان عدم موافقت خود را اعلام کرده بودیم و متأسفانه این کارخانه از نظر اشتغال هیچ توجیه آن چنانی برای اهالی شادگان هم ندارد.

لاهیجان زاده ادامه داد: زمان ساخت کارخانه فولاد شادگان حتی مدیرعامل شرکت گاز وقت اعلام کرد چرا باید کارخانه فولاد در نقطه ای ساخته شود که امکان تأمین گاز هم برای آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه در حریم تالاب شادگان است، بیان کرد: دو هزار مترمکعب آب در ساعت که برای این کارخانه نیاز دارند واقعا خیلی زیاد است و حتی به اندازه کارخانه فولاد با آن عظمت هم نیست.

مدیرکل محیط زیست خوزستان تأکید کرد: اگر احیانا توسعه زمین در امتداد زمین فعلی به سمت جنوب یعنی آبادان بخواهند انجام دهند اصلا امکان پذیر نیست.

لاهیجان زاده خطاب به مدیرعامل فولاد شادگان گفت: یک متر فضای سبز از این کارخانه نمی خواهیم چون بر اساس پوشش گیاهی مدنظر عمل نکردید ولی متقابل آن به کمربند سبز سربندر کمک کنید.

 توسعه فولاد شادگان نیاز به اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی دارد

مدیرعامل فولاد شادگان گفت: اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی نیز باید به صورت ویژه در دستور کار قرار بگیرد که متأسفانه تاکنون از این تسهیلات برای توسعه کارخانه استفاده نکردیم.

عباس تفضلی شامگاه یکشنبه در جلسه بررسی مسائل فولاد شادگان در سالن جلسات استاندار خوزستان اظهار کرد: فولاد شادگان در سال ۸۵ توسط شرکت ملی فولاد ایران احداث شد و در سال ۹۳ به بخش خصوصی واگذار شد.

وی با اشاره به اینکه مجوز اولیه فولاد شادگان ۶۰۰ هکتار بود که به ۲۵۶ هکتار تقلیل پیدا کرد، افزود: بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان زیر زمین کار کردیم و مجبور به خشک کردن تالاب شدیم.

مدیرعامل فولاد شادگان تصریح کرد: تصمیم داریم تا در افق ۱۴۰۴ به ۳.۶ میلیون تن ظرفیت دست پیدا کند که برای تحقق آن در زمینه زیرساخت ها و تسهیلات مورد نظر اقدامات لازم را انجام می دهیم.

تفضلی تصریح کرد: یک مشاور خارجی داریم که طرح را پیگیری می کنیم و باید بدانیم زمین را از کدام سوی کارخانه توسعه بدهیم.

وی بیان کرد: میزان ۱۹۰ مگاوات فعلی گاز باید چهار برابر شود. همچنین ۵۰۰ مترمکعب آب در ساعت فعلی باید چهار برابر افزایش پیدا کند.

مدیرعامل فولاد شادگان عنوان کرد: خط آهن سربندر ـ شادگان یکی از پارامترهای مهم در حمل و نقل برای ما است که قرار بود توسط کنسرسیوم فولاد شادگان، منطقه آزاد اروند، تراورز و ستاد اجرایی فرمان امام احداث شود که تاکنون محقق نشده است. به عنوان فولاد شادگان توانایی افزایش سهم را داریم تا هرچه سریعتر این طرح انجام شود.

تفضلی خواستار شد: اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی نیز باید به صورت ویژه در دستور کار قرار بگیرد. متأسفانه تاکنون از تسهیلات این صندوق برای توسعه کارخانه فولاد شادگان استفاده نکردیم.

وی در پایان یادآور شد: تأمین مواد اولیه مورد نیاز شرکت جزو تعهدات دولت بود که امروزه دیگر انجام نمی شود و با مراجعه به نعمت زاده وی اعلام کرد دولت هیچ معدنی ندارد و بروید از بازار تهیه کنید.
مرجع / مـهـر
برچسب ها: فولاد شادگان
:
:
:
آخرین اخبار