تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۱۴۱۹۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار سیل به اهالی حاشیه مارون و زهره
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان به ساکنان اطراف هفت شهرستان در مسیر رودخانه های مارون- جراحی و زهره هشدار داد و گفت: در صورت وقوع سیلاب، احتمال آبگرفتگی وجود دارد و بخشی از سواحل این رودخانه ها به دلیل فرسایش در معرض تخریب قرار دارد.

مصطفی شبه دوشنبه با اشاره به هشدار هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع سیل در شمال و شرق استان اظهار کرد: در طول رودخانه های مارون جراحی و زهره مناطقی وجود دارد که به دلیل فرسایش در معرض تخریب قرار دارد به همین دلیل اهالی شهرستان های مسیر باید از نزدیک شدن به رودخانه ها خودداری کرده و دام ها و پمپ های آب خود را از حاشیه رودخانه خارج کنند.

وی با بیان اینکه امسال 85 درصد پیش بینی وقوع بارش در خوزستان محقق نشده است تصریح کرد: برنامه ریزی و تمهیدات سازمان آب و برق بر اساس پیش بینی های هواشناسی است که این پیش بینی ها نیز بر روی احتمالات است، بنابراین ما باید اقدامات پیشگیرانه را بر اساس میزان خطرپذیری انجام دهیم.

به گفته وی، علیرغم اینکه هواشناسی پیش بینی کرده بود میزان بارش در ماه های دی و بهمن و اسفند نرمال است اما بارش ها تا کنون نیمی از بارش های پارسال بوده و انتظارات را برآورده نکرده است.

شبه افزود: با توجه به پیش بینی بارش های سیل آسا در حوضه های مارون جراحی و زهره برای پیشگیری از خسارت های جانی و مالی به شهرستان های مسیر این رودخانه ها کمیته مدیریت بحران در سازمان آب و برق تشکیل شده و پیش بینی سیلاب، اقدامات و آمادگی لازم بررسی شده است.

وی با اشاره به اینکه بارش در حوضه رودخانه کارون آغاز شده است گفت: بر اساس اعلام هواشناسی کانون بحران حوضه های مارون جراحی و زهره است.

شبه با اشاره به تمهدات این سازمان برای مقابله با سیلاب اظهار کرد: در صورت وقوع سیلاب، هدایت آن به کانال سیلاب‌بر رامشیر با ظرفیت عبور یک هزار و 400 مترمکعب بر ثانیه و کانال سیلاب‌بر هندیجان با ظرفیت 6 هزار مترمکعب بر ثانیه پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه کانال سیلاب بر رامشیر به تالاب بین المللی شادگان منتهی می شود، افزود: لایروبی چهار کیلومتر ابتدایی این کانال توسط سازمان آب و برق انجام شده و بخش های دیگری از این کانال نیز نیاز به لایروبی دارد که باید جهاد کشاورزی برای آن اقدام کند.

بر اساس این گزارش، بر اساس پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش های سیل آسا در شمال و شرق خوزستان، ستاد بحران از روز یکشنبه حالت آماده باش در استان اعلام کرده است.

بر همین اساس حوضه رودخانه های مارون جراحی و زهره در معرض سیلاب قرار دارند.

آنگونه که وزارت نیرو اعلام کرده: 10 استان در وضعیت آماده‌باش سیل قرار داردند که استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه در اولویت اول، استان‌های خوزستان و هرمزگان در اولویت دوم و استان‌های سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان و گیلان نیز در اولویت سوم وقوع سیلاب قرار دارند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار