تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۴۱۹۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«خاکباران» حبیب باوی‌ساجد در راه است
مستند 'خاکباران' کاری از حبیب باوی ساجد، درباره بحران ریزگردها در خوزستان پس از چهار سال تحقیق و پژوهش، مراحل پایانی تصویربرداری خود را سپری می‌کند
مستند 'خاکباران' کاری از حبیب باوی ساجد، درباره بحران ریزگردها در خوزستان پس از چهار سال تحقیق و پژوهش، مراحل پایانی تصویربرداری خود را سپری می‌کند.

این مستندساز دوشنبه گفت: مستند 'خاکباران' در ادامه دیگر مستندهای من و با تمرکز بر خوزستان است که من آن را وصیت نامه سینمایی خود می‎دانم و بی‌شک آیندگان ما را برای توجه نداشتن به موضوع بحرانی و انسانی ریزگردها مواخذه خواهند کرد.

کارگردان مستند 'الرماد' درباره روند تهیه و تولید مستند 'خاکباران' افزود: ساخت این مستند را بیش از چهار سال پیش آغاز کردم و می‌توان گفت در آن زمان موضوع ریزگردها جزو موضوعات خط قرمز بود، تا این که از سه سال پیش دیگران متوجه اهمیت موضوع شدند و موضوع ریزگردها تبدیل به بحران ملی شد.

باوی‌ساجد درباره روند تحقیق و پژوهش این مستند اضافه کرد: مستند 'خاکباران' طرح مساله نمی‌کند بلکه با استناد به روند طولانی مدت تحقیق و پژوهش اسنادی، میدانی و بررسی آرشیو عکس، فیلم، جلسات گوناگون با کارشناسان محیط زیست، در کنار طرح مسأله و ارایه تصویری مستند از بحران جانفرسای ریزگردها، راه حل ارایه می‌دهد.

وی درباره همکاری نهادهای دولتی در تولید مستند 'خاکباران' گفت : با توجه به این که دولت اعلام کرده برای حل مساله ریزگردها هیچ گونه محدودیت مالی ندارد، و با نگاه فرهنگی غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان و همچنین توجه فرهنگی و هنری معاونت سیاسی و اجتماعی و معاونت عمرانی استانداری، امیدوارم استانداری خوزستان از پروژه مستند 'خاکباران' به علت موضوع مهم آن همه جانبه اعلام حمایت کند،چراکه مستند 'خاکباران' به صورت ریشه‌ای و در قالب یک فیلم مستند بلند در کشور عراق نیز تصویربرداری می شود.

این کارگردان گفت: نسخه نهایی آن به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی ارایه می‌شود تا مورد ارزیابی کارشناسی بین‌المللی قرار بگیرد که همه این اجزاء مستلزم حمایت همه جانبه به خصوص استانداری خوزستان است.

وی با بیان این که مردم خوزستان، مردم رنج وصبر هستند یادآور شد: با همه این دشواری‌ها مستند 'خاکباران' بیش از چهار سال است که آرام آرام در حال آماده شدن است و تصاویری که در این مدت ثبت شده است، به نوعی یک سند تاریخی محسوب می شود آن هم از خطه ای که بی‌شک حوادث مهم تاریخ معاصر ایران در آن جا رخ داده است و مردم آن خطه شایسته توجه بیش از پیش هستند.

حبیب باوی ساجد عضو پیوسته انجمن مستندسازان سینمای ایران وعضو شبکه مستند سازی اروپا وفارغ التحصیل دوره فیلم سازی'عباس کیارستمی' است.

همچنین در عرصه نقد فیلم و ادبیات فعالیت دارد و کتاب‌هایی از وی چاپ و منتشر شده است.
وی ساخت مستند 'ریشه در خاک'، فیلم کوتاه 'جان هفتم' و مستند 'لالایی جنگ' را در کارنامه دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار