تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۱۴۲۰۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان خبر داد:
ابلاغ شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی تا هفته آینده
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان برخی از بخش‌های شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی قطعیت یافته و پس از جمع‌بندی در اجلاسیه معاونان آموزشی متوسطه سراسر کشور به استان‌ها ابلاغ می‌شود
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه برخی از بخش‌های شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی قطعیت یافته و پس از جمع‌بندی در اجلاسیه معاونان آموزشی متوسطه سراسر کشور به استان‌ها ابلاغ می‌شود، گفت: آنچه تاکنون نهایی شده اجرای برنامه هدایت تحصیلی و توزیع متوازن بین رشته‌ای با شیب ملایم طی برنامه ششم توسعه است و بر این اساس سهم شاخه مهارتی در سال تحصیلی آینده با رشد چهار درصدی باید به 38 درصد برسد.

جمشید کمایی با اشاره به برگزاری اجلاسیه معاونین آموزشی متوسطه سراسر کشور در تهران تا پایان سه‌شنبه 26 بهمن درباره شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه اظهار کرد:‌ این موضوع در اجلاسیه موردبحث و بررسی قرار گرفته است که برخی از بخش‌های آن قطعیت یافته و پس از جمع‌بندی نهایی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

اجرای هدایت تحصیلی با شیب ملایم

وی در خصوص برخی اخبار مبنی بر اجرای هدایت تحصیلی امسال با شیب ملایم، ضمن تأیید این موضوع تصریح کرد: درهرحال این شیب ملایم امسال رعایت و سعی می‌شود که بر اساس معیارهای استعداد، توانمندی و علاقه و رغبت دانش‌آموزان یک توزیع متوازن بین رشته‌ای و بین شاخه‌ای انجام شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان افزود: درعین‌حال حدنصاب‌های برنامه‌ای نیز برای این اقدام در حال بحث و تبادل‌نظر است زیرا برنامه ششم توسعه یک تکلیف بین شاخه‌ای تعیین کرده است که به‌طور مثال چند درصد از دانش‌آموزان باید در شاخه نظری و چند درصد در شاخه مهارتی (کاردانش و فنی و حرفه‌ای) تحصیل کند. بخشی از این امر به تکالیف برنامه‌های جامع کشور بر می‌گردد.

کمایی با اشاره به وضعیت خوزستان در حوزه شاخه‌ای، گفت: در حال حاضر ملاک توزیع بین شاخه‌ای دانش‌آموزان پایه دهم هستند زیرا در متوسطه دوم دو نظام قدیم و جدید (بر مبنای سند بنیادین تحول آموزش و پرورش) وجود دارد که دانش‌آموزان سال سوم و پیش‌دانشگاهی بر مبنای نظام قدیم تحصیل می‌کنند. دانش‌آموزان سال دهم امسال برای اولین سال بر اساس نظام جدید در حال تحصیل هستند.

به‌جز رشته ریاضی، به اهداف تعیین‌شده رسیده‌ایم

وی با بیان اینکه فاصله توزیع بین شاخه‌ای دانش‌آموزان در استان نسبت به میانگین کشوری خیلی زیاد نیست، گفت: در توزیع بین رشته‌ای برای دانش‌آموزان پایه دهم، به غیر از رشته ریاضی به اهداف تعیین‌شده رسیده‌ایم که باید در رشته ریاضی بیشتر کار شود و با سیاست‌های تشویقی دانش‌آموزان بیشتر به سمت این رشته هدایت شوند زیرا با توجه به صنعتی خوزستان از ضرورت‌ها و نیاز استان است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: از سوی دیگر تمام رشته‌های فنی و مهندسی در شاخه نظری زیرگروه رشته ریاضی فیزیک قرار می‌گیرند و با توجه به نیاز استان به فارغ‌التحصیلان مهندسی لازم است که توزیع دانش‌آموزان در رشته ریاضی با سهم بیشتری دیده شود تا بتوانیم جوابگوی بخش صنعتی و کشاورزی استان باشیم.

کمایی ادامه داد: در حال حاضر با لحاظ رشته از مجموع 71 هزار و 525 دانش‌آموز پسر پایه دهم استان، 10 هزار و 422 دانش‌آموز در رشته‌های فنی و حرفه‌ای، 16 هزار و 908 دانش‌آموز در شاخه کاردانش و 44 هزار و 195 دانش‌آموز در شاخه نظری (رشته‌های علوم تجربی، ریاضی فیزیک و علوم انسانی) تحصیل می‌کنند.

توزیع چهار برابری دانش‌آموزان دختر در رشته تجربی به ریاضی

وی با اشاره به توزیع دانش‌آموزان دختر پایه دهم در شاخه‌های نظری و مهارتی، با بیان اینکه طبیعتاً استقبال دانش‌آموزان دختر از حوزه فنی و حرفه‌ای و کاردانش کمتر است گفت: در میان دانش‌آموزان دختر پایه دهم 56 هزار و 908 نفر در شاخه نظری، چهار هزار و 36 نفر در شاخه فنی و حرفه‌ای و هفت هزار و 253 نفر در شاخه کاردانش تحصیل می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان با بیان توزیع بین رشته‌ای در شاخه نظری عنوان کرد:‌ در حال حاضر از میان دانش‌آموزان پایه دهم استان 4 هزار و 602 نفر در رشته ریاضی، 17 هزار و 383 نفر در رشته علوم تجربی، 16 هزار و 219 نفر در رشته علوم انسانی و 328 نفر در حوزه معارف تحصیل می‌کنند که نشان می‌دهد توزیع دانش‌آموزان در رشته تجربی بیش از 4 برابر رشته ریاضی است و استقبال بسیار کمی از رشته ریاضی می‌شود.

استقبال "صفر" از رشته ریاضی در برخی مناطق استان

کمایی افزود: این وضعیت به‌گونه‌ای است که در بعضی از مناطق آموزش و پرورش استان تعداد دانش‌آموزان ریاضی صفر است؛ به‌طوری‌که در مناطق دهدز، بستان، هویزه، و اندیکا دانش‌آموزی در رشته ریاضی وجود ندارد و در بعضی مناطق مانند آموزش و پرورش عشایر و الوار گرمسیری با وجود دایر بودن رشته ریاضی، حتی یک دانش‌آموز رشته ریاضی را انتخاب نکرده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ همچنین در بعضی مناطق تعداد دانش‌آموزان ریاضی بسیار کم و تنها از میان پسران هستند؛ به‌طور مثال تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی در مناطق اروند، آغاجاری و سردشت به‌ترتیب 7، 8 و 9 دانش‌آموز پسر است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان درباره اینکه آیا کمبود یا نبود دبیر ریاضی و فیزیک علت این مشکل نیست، اظهار داشت: از این نظر مشکلی وجود ندارد زیرا به‌طور مثال در اندیکا 137 دانش‌آموز در رشته تجربی و 195 دانش‌آموز در رشته علوم انسانی تحصیل می‌کنند و از سوی دیگر دروس پایه‌های دهم و یازدهم میان رشته‌های ریاضی و تجربی عمدتاً مشترک هستند؛ اگر رشته علوم تجربی در یک منطقه ارائه شود، به معنای آن است که ظرفیت رشته ریاضی نیز وجود دارد.

کمایی افزود: همچنین در منطقه هویزه 149 دانش‌آموز در رشته تجربی و 241 دانش‌آموز در رشته انسانی تحصیل می‌کنند اما اگر این منطقه تک رشته‌ای بود و تنها رشته علوم انسانی ارائه می‌شد، این مسأله صدق می‌کرد. با این وجود در حال توجیه و تبلیغ برای هدایت دانش‌آموزان به سمت حوزه فنی و حرفه‌ای و رشته ریاضی فیزیک در شاخه نظری هستیم.

رشد 2 درصدی فنی و حرفه‌ای و کاهش یک درصدی تجربی

وی با بیان اینکه توزیع دانش آموزان در رشته‌های نظری و مهارتی نسبت به سال گذشته با تغییراتی همراه بوده است، گفت: در بخش فنی و حرفه‌ای 2 درصد رشد اتفاق افتاده است و در رشته علوم انسانی نیز یک افزایش را شاهد بوده‌ایم اما در رشته تجربی نسبت به سال گذشته کاهش نزدیک به یک ‌درصدی اتفاق افتاده است البته در سال گذشته نیز سعی شد که هدایت تحصیلی با شیب بسیار ملایم دیده شود بااین‌وجود بیشتر اعتراضات نیز مربوط به همین تغییرات یکی، 2 درصدی بوده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: البته بخشی از اعتراضات نیز مربوط به دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان بود که به‌طور عمده تمایل داشتند در رشته تجربی تحصیل کنند و درنهایت نیز عمدتاً تحت تأثیر فشارها با آن‌ها موافقت شد.

هدفگذاری 38 درصدی برای فنی و حرفه‌ای در سال 96

کمایی با بیان اینکه میانگین دانش آموزان در حال تحصیل کشور در شاخه فنی و حرفه‌ای در سال 95، 34 درصد بوده است، عنوان کرد:‌ طی برنامه ششم توسعه این نسبت باید تا پایان برنامه به 50 درصد برسد و بر این اساس برای سال 96،‌ با یک رشد 4 درصدی نسبت به 38 درصد برای دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی درباره برنامه‌های استان در این خصوص، گفت: یک جنبه این موضوع استانی و یک بخش آن کشوری است؛ باید ببینیم قرار است این موضوع به شکل توصیه‌ای یا تکلیفی اجرایی شود و پس‌ازآن به یک جمع‌بندی برسیم. در حال حاضر سهم دانش‌آموزان متوسطه استان در شاخه مهارتی، بیش از 33 درصد و نزدیک به میانگین 34 درصدی کشور است به‌طوری‌که کمتر از یک درصد با میانگین کشور فاصله داریم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان همچنین درباره وضعیت رشته ریاضی در استان نسبت به میانگین کشور، عنوان کرد: به‌جز یکی، 2 استان خاص مانند تهران و برخی از شهرستان‌های استان تهران مانند کرج و استان اصفهان دیگر استان‌ها تقریباً همین وضعیت را دارند و با مشکل استقبال پایین از رشته ریاضی مواجه هستند.

علت استقبال پایین دانش‌آموزان از رشته ریاضی

کمایی درباره اینکه آیا سهم پایین رشته ریاضی به‌علت استقبال پایین از این رشته ناشی از ترس دانش‌آموزان است، گفت: بخشی از آن ناشی از ترس از رشته ریاضی یا پایه تحصیلی ضعیف دانش‌آموزان است؛ همچنین عدم استقبال دانش‌آموزان دختر یکی دیگر از علل آن است که شاید به خاطر آن باشد که محیط صنعت یک فضای سخت و مردانه است به همین خاطر تمایل آن‌ها به سمت رشته‌های تجربی افزایش می‌یابد که اگر هم نتوانستند در رشته پزشکی قبول شوند حداقل بتوانند در رشته‌های پیراپزشکی خود را جای دهند و درنهایت رشته‌های انسانی را انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل هم کشش دانش آموزان دختر به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش چندان زیاد نیست و در برخی رشته‌های خاص مانند حسابداری، کامپیوتر، گرافیک و طراحی دوخت استقبال دختران بیشتر و در زمینه‌های ساختمانی و صنعت کم بوده است.

معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت دانش‌آموزان پایه دهم در رشته ریاضی فیزیک چهار هزار و 598 نفر است، گفت: از این تعداد، سه هزار و 474 نفر پسر و یک هزار و 124 نفر دختر هستند که نشان می‌دهد سهم دانش‌آموزان دختر در رشته ریاضی فیزیک حدود 25 درصد است و به‌طورکلی سهم رشته ریاضی از توزیع دانش‌آموزان پایه دهم در شاخه نظری، 12.02 است.

تحصیل بیش از 87 درصد دانش‌آموزان در دو رشته تجربی و انسانی

کمایی عنوان کرد: در جمعیت دانش‌آموزی دختران پایه دهم متوسطه، 5.24 درصد در رشته ریاضی فیزیک، 51.46 درصد در رشته علوم تجربی و 42.76 درصد در رشته علوم انسانی تحصیل می‌کنند؛ همچنین این نسبت در میان دانش‌آموزان پسر این پایه برای رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی به‌ترتیب 20.66، 37.79 و 40.3 درصد است.

وی با اشاره به توزیع کلی دانش‌آموزان دختر و پسر در این رشته‌ها، گفت: در مجموع 12.02 درصد دانش‌آموزان پایه دهم استان در رشته ریاضی، 45.45 درصد در رشته علوم تجربی، 41.68 درصد در علوم انسانی و 0.85 درصد در گروه معارف اسلامی تحصیل می‌کنند.

ابلاغ شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی تا هفته آینده

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه به‌احتمال زیاد شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی تا هفته آینده ابلاغ می‌شود، تصریح کرد: فعالیت‌های هدایت تحصیلی از مهرماه آغاز شده است زیرا چهار عامل کلی در این فرآیند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که 2 عامل استعداد و توانمندی‌های تحصیلی دانش‌آموز در خردادماه مشخص می‌شود اما درباره 2 معیار دیگر (علاقه‌مندی و رغبت) فعالیت‌ها آغاز و آموزش مدیران، والدین و اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان انجام شده است.

کمایی همچنین از تعیین ظرفیت‌های مناطق در هر رشته خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بخشی از هدایت تحصیلی به امکانات آموزش و پرورش بر می‌گردد، ظرفیت‌های پذیرش بر اساس امکانات مناطق آموزشی مختلف استان مشخص شده است زیرا این موضوع نیز از عوامل تعیین‌کننده در هدایت تحصیلی است و در برخی مناطق هنرستان وجود ندارد، اما استعداد تحصیلی و نمرات دانش‌آموزان در خردادماه تعیین می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار