تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۴۲۱۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان:
۱۴۳ هزار نفر در کتابخانه های استان عضویت دارند
در حال حاضر ۱۴۳ هزار نفر در کتابخانه های استان عضویت دارند که برای پیشبرد و بالا بردن عضویت در کتابخانه ها باید جایگاه سازمان های مختلف مخصوصاً آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، رسانه و مطبوعات، علما و روحانیون را جدی بگیریم
خوزنیوز: حجت الاسلام و المسلمین سپهر مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان از برگزاری چهارمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی در استان با حضور استاندار و ریس انجمن کتابخانه های عمومی استان و کلیه اعضا در سالن جلسات استانداری خبر داد.

به گزارش خوزنیوز؛ مدیر کل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به اینکه استان خوزستان به لحاظ شاخص‌های تخصصی نهاد جز استان های برتر کشور است اظهار کرد: تلاش ما در استان بر استفاده بهینه از امکانات، نیروی انسانی و فضای موجود می باشد . بر همین مبنا تلاش مجموعه مدیریتی استان درجهت فعال کردن کتابخانه‌های مشارکتی غیرفعال استان است. برخی کتابخانه ها در آمار استان جز نام هیچ خروجی مثبتی ندارند و لذا باید در این خصوص تصمیات دقیقی اتخاذ شود بعنوان مثل الوار گرمسیری که به لحاظ پرسنل، امکانات و منابع تکمیل است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه در حوزه عمرانی انجمن کتابخانه‌ها 17 پروژه را آغاز کرده است توضیح داد: با همت همکاران استانداری، فرمانداران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در زمان تصدی استاندار شریعتی ۴ پروژه در شهرهای شوش، شوشتر، باوی و آبادان افتتاح و 4 پروژه دیگر در شرف افتتاح شدن هستند.

حجت الاسلام سپهر ضمن تشکر از اهتمامی که فرمانداران و سازمان برنامه بودجه و همچنین توجه ویژه استاندار به ایجاد فضای فرهنگی در مناطق مختلف استان دارند افزودند: در استان ۲۱۳ باب کتابخانه فعال در حال خدمت رسانی به مردم است که در سال جاری از این کتابخانه ها ۳۵ باب آن با اعتبارات تملک دارایی بازسازی، نوسازی و تجهیزات آن‌ها بروز رسانی شد.

سپهر ادامه داد: یک اعتبار میلیاردی قابل توجهی بوده که از رفیع سوسنگرد تا دورترین نقطه مناطق استان شامل این کتابخانه‌ها است.

وی در خصوص وضعیت موجود برای هر ۱۰۰ نفر ۴ متر و ۳ سانتی متر فضای مطالعاتی داریم گفت: باید تا پایان سال نیز ۴ متر و ۷۹ سانتی متر برسانیم که با افتتاح این ۴ باب کتابخانه نیز به این شاخص خواهیم رسید.

وی تشریح کرد: در حال حاضر تعداد 2میلیون و 524هزار و 422 جلد کتاب در کتابخانه‌های خوزستان وجود دارد که به ازای هر 100 نفر 53 جلد کتاب در کتابخانه‌ها  استان وجود دارد این در حالی است که باید به ازای هر 100 نفر 59 جلد کتاب وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط جوی و وضعیت آلودگی و گرد و غبار موجود در خوزستان، غبار‌روبی و پاک کردن کتابخانه‌ها هر چند وقت یک‌بار ضروری است  و این بعنوان یک چالش در استان باعث از بین رفتن منابع در استان شده است و دراین خصوص تدابیر ویژه ای باید اتخاذ شود.

سپهر با بیان اینکه متاسفانه در کلیه بخش های کودک کتابخانه‌های استان که متجاوز از 200 بخش مستقل و کنار مجموعه است افزود: متاسفانه در این بخش ها منابع و تامین کتاب های متنوع یکی از مشکلات جدی این حوزه است که علی رغم تامین بخشی از این منابع از سوی نهاد کشور این نقیصه هنوز برطرف نشده است که می طلبد در دستور کار قرار گیرد و در این جلسه نسبت به این مهم تدبیر اندیشده شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره شاخص زیر بنا در استان اشاره کردند: با افتتاحیه های جدید حدود ۷۳ هزار و ۵۰ متر دولت در اختیار کتابخانه قرار خواهد گرفت و ۱۳ هزار و ۵۴۳ متر مربع کتابخانه مشارکتی توسط خیرین و دستگاه‌های اجرایی در اختیارما قرار دادند اما فضای موجود برای استان باید بیش از این باشد و به ویژه کلانشهر اهواز در مناطق مختلف نیازمند راه اندازی کتابخانه هست چرا که به لحاظ درصد جمعیتی ضعیف‌ترین شرایط را به نسبت هر ۱۰۰ نفر در اهواز وجود داردکه براساس شاخص زیر نورم استان و کشور قرار دارد.

وی در خصوص تعداد کتاب در استان بیان کرد:  امروزه مجموعه کتاب های در استان ۲ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۴۸۲ جلد است و این بدان معناست که به ازای  هر ۱۰۰ نفر ۵۳ جلد داریم و تا پایان سال جاری باید ایم رقم را به ۵۹ جلد کتاب به ازای هر نفر برسانیم.

سپهر با اشاره به عضویت در کتابخانه نسبت به کشور  اشاره کرد: در حال حاضر ۱۴۳ هزار نفر در کتابخانه های استان عضویت دارندکه برای پیشبرد و بالا بردن عضویت در کتابخانه ها باید جایگاه سازمان های مختلف مخصوصاً آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، رسانه و مطبوعات، علما و روحانیون را جدی بگیریم  که در این زمینه و پیرو مصوبات سومین جلسه انجمن و دستور استاندار سند تحول سه جانبه ای کتابخوانی در استان برای حساس ترین سنین یعنی کودکان و نوجوانان فی ما بین کتابخانه های عمومی با آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان انعقاد شد که استاندار محترم بعنوان ناظر این پروژه پیگیری خواهند کرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در خصوص توجه ویژه به نابینایان و دارا بودن بخش ویژه در اهواز آبادان آغاجاری ادامه داد: نیاز است برای تردد نابینایان، تأمین منابع بریل و برخی تسهیلات امکانات نرم افزاری و سخت افزاری دیده شود که می طلبد در این جلسه نسبت به این موضوع تصمیماتی اتخاذ شود.

سپهر ضمن ابراز گلایه در برگزاری جلسات انجمن در برخی از شهرستان‌های استان ابراز نمود : شهرستان‌ها از قبیل باغملک، اندیمشک، آبادان، خرمشهر، شوش، اندیکا و ایذه جلسات خود را با حضور فرمانداران خود برگزار می‌کنند اما برخی شهرها که انتظار می رود که امروز فکر، علم، پیشنهاد و تحولات علمی کشور است مثل دزفول تا کنون جلسه‌ای برگزار نکرده است.

وی در خصوص نیم درصدها ضمن تشکر از دستور استاندار گفت: این دستور مبنایی در کشور شده است و تاکنون با بیش از ۴۰ شهرداری نیز تفاهم نامه داشته‌ایم و با پیگیری جناب آقای کاظمی نژاد مدیرکل اداره امور شهری و شورای استانداری و برگزاری این جلسات  یک حرکت وصولی این نیم درصدها انجام شده است ؛ برای اول یک وصولی از سوی شهرستان هفتکل بامبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته‌ایم و شهرستان اهواز نیز امسال بایستی ۴ تا ۵ میلیارد وصول می‌کردیم که فقط ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است. بنا بر همین وصول نیم درصد ها نیز امروز با تاکید استاندار محترم از سه شهردار آغاجاری، رامشیر و بندر ماهشهر در امر وصول نیم درصد نیز در این جلسه تجلیل خواهد شد.
:
:
:
آخرین اخبار