تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۱۴۲۱۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عذرخواهی حجتی از مردم خوزستان
از آنچه که برای مردم خوزستان پیش آمده عذرخواهی می کنم و انشاالله خداوند توفیق دهد تا بهتر از گذشته درک کرده و عمل کنیم
وزیر جهاد کشاورزی از مردم خوزستان بابت حوادث و بحران های زیست محیطی اخیر عذرخواهی کرد.

محمود حجتی شامگاه چهارشنبه در جلسه اقتصاد خوزستان اظهار کرد: از آنچه که برای مردم خوزستان پیش آمده عذرخواهی می کنم و انشاالله خداوند توفیق دهد تا بهتر از گذشته درک کرده و عمل کنیم.

وی با بیان امیدواری و شاکر بودن نسبت به بارندگی های اخیر گفت: امیدوارم با آنچه اتفاق افتاده و همچنین پیش بینی های هواشناسی، نگرانی مدیر سازمان آب و برق خوزستان در حوزه های مارون، جراحی و زهره کاهش پیدا کند.

حجتی بیان کرد: گرد و خاک یک پدیده خاص است و در برخی استان ها به جای آن شاهد شن و ماسه های روان هستیم و تمامی این وقایع ناشی از دخل و تصرف های ما در طبیعت است. باید با کمک همدیگر هم نسبت به کاهش ضایعات این دخل و تصرف ها اقدام کنیم و هم در عین حال آرامش را به تدریج جایگزین نگرانی های مردم از وضعیت موجود کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید به عنوان مدیران روشی را دنبال کنیم تا توقعات بی جا ایجاد نکنیم که یک دفعه دلزدگی و وازدگی در روحیه مردم ایجاد شود که احیانا دولت عزمی ندارد و یا اینکه راه حلی برای حل مشکلات نیست. باید از نظر روحی و روانی تلاش کنیم تا پدیده فوق بر روح و روان مردم حاکم نشود چون زمانی که این وقایع رخ داده بود نه در دوره اخیر بلکه در دوره های گذشته همیشه محل پیگیری و دل نگرانی دولت و رئیس جمهور بوده و هست.

حجتی افزود: در گذشته منشاء بخش عمده ای از ریزگردی که از جنوب غرب و جنوب می آمد، خارجی بود و این دفعه که از جنوب شرق باد شدیدی در دشت اهواز وزیدن گرفت نیز بیشتر منشاء داخلی داشت. به هر حال جمع بندی های انجام شده نشان دهنده این است که می توان با درایت و همکاری این مشکل را به تدریج حل کرد. برخی کارها را باید به صورت آنی انجام و با کاهش مشکلات به انجام کارهای اساسی روی دشت ها از طریق بیولوژیکی بپردازیم.

 وی تصریح کرد: قطعا باید تمام توانمندی های موجود در مدیریت و منابع کشور را بسیج و در میدان عمل به کار هجمه ببریم ولی اینکه فکر کنیم عرصه های با این وسعت را به سرعت می توان به پوشش گیاهی متناسب با خواستگاه خودش تبدیل کرد، دور از انتظار است. هر بوته ای بعد از پایدار و مستقر شدن، دوره رویش خود را دارد و قطعا نیاز به زمان دارد تا اثر خود را بر محیط بگذارد. البته در عین حال یک سری کارهای فوری مثل مرطوب کردن را نیز باید انجام دهیم.

حجتی تصریح کرد: همه منابع و امکاناتی که می تواند در راستای حل مشکلات خوزستان انجام شود در دستور کار رئیس جمهور قرار گرفته و منابع آبی، مالی و نیروی انسانی لازم را به کار می گیریم و در عین حال محدودیت زمانی در ارتباط با نهال کاری هم داریم. باید در این یک ماه باقی مانده از سال کار نهال کاری را انجام دهیم و قطعا با بسیج امکانات این کار را با موفقیت انجام خواهیم داد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در ارتباط با مسائل فنی و علمی کار نیز یک گروه ناظر و حاضر در صحنه متشکل از موسسات تحقیقاتی در امر جنگل ها و مراتع، دست اندرکاران دانشگاهی و سازمان جنگل ها مستقر می کنیم. انشالله بتوانیم موضوع را به خوبی به سرانجام برسانیم و قطعا کار باید زیرنظر گروه علمی انجام شود.

حجتی گفت: در مرحله اول ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار را در اولویت کاری قرار می دهیم چون همین میزان اراضی بیشترین مشکلات را برای مردم اهواز ایجاد کرده است. در نهایت نیز باید طرح جامع را برای مناطق مختلف از جمله جنوب شرق، غرب اهواز، هندیجان، شوش و خرمشهر در وسعت ۸۰۰ هزار هکتار در برنامه بلندمدت لحاظ و عملیاتی کنیم. باید با نگاه تقویت بیولوژیکی محیط، کار مستقر کردن گیاهان، بوته ها و درختانی که سازگار با محیط هستند و توانایی تثبیت عرصه را دارند، را عملیاتی کنیم.

وی افزود: باید حتی المقدور گیاهانی را انتخاب کنیم که بعد از استقرار نیاز به منابع آبی نداشته باشند چون در این زمینه محدودیت هایی را داریم. هرچند تا زمان استقرار نیز برای مستقر شدن گیاهان و مرطوب کردن آنها چند سالی هم نیاز آبی دارند.

حجتی در ارتباط با شیوه های اجرایی کار گفت: کار مطالعه و بررسی مشترک را با بخش آب وزارت نیرو انجام و طرح ها و برنامه های لازم را یکی پس از دیگری تعیین می کنیم. جلساتی را با بسیج و سپاه پاسداران برگزار کردیم تا طبق چارچوب در عرصه اوی بیولوژیک از ظرفیت و توانایی های این نهادها نیز بهره مند شویم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به شروع کار وزارت جهاد از هفته گذشته گفت: با توجه به تصمیم و اراده دولت در کنار ایجاد آمادگی های لازم انشاالله یک کار مشترک و موثر در راستای رفاه و آرامش روحی و روانی جامعه و همچنین تقویت محیط زیست انجام می دهیم.
مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
1
عذر خواهی نمی خواهیم آب رو به خوزستان برگردونید
:
:
:
آخرین اخبار