تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۴۲۲۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه های ایمنی در پیشگیری از عوارض سوء گرد و غبار بر سلامت افراد
با توجه به بروز پدیده گرد و غبار توصیه می شود که در هنگام بروز پدیده گرد و غبار در منزل مانده و درها و پنجره ها را بسته نگه داشته و از فعالیت غیر ضروری در خارج از منزل اجتناب شود
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با هشدار در خصوص اثرات سوء گرد و غبار بر سلامت افراد به ویژه گروه های آسیب پذیر، اقدامات لازم در پیشگیری از بروز حوادث و عوارض زیان بار این پدیده بر سلامتی را تشریح کرد.

دکتر شکراله سلمان زاده، نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و تنفسی را از گروه های پر خطر و آسیب پذیر با این پدیده برشمرد و گفت: با توجه به بروز پدیده گرد و غبار توصیه می شود که در هنگام بروز پدیده گرد و غبار در منزل مانده و درها و پنجره ها را بسته نگه داشته و از فعالیت غیر ضروری در خارج از منزل اجتناب شود.

وی ادامه داد: در صورت اجبار به فعالیت در هوای آزاد با به حداقل رساندن زمان مواجهه با این پدیده، حتما از ماسک مخصوص گرد و غبار که در داروخانه های سطح شهر موجود است استفاده شود و در صورتی که به این نوع ماسک ها دسترسی ندارند یک قطعه دستمال مرطوب را جلوی دهان و بینی خود قرار دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه به افرادی که دارای بیماری های قلبی، تنفسی و آسم یا دارای علایمی مانند تنگی نفس، سرفه، خس خس و درد قفسه سینه هستند، توصیه کرد: علاوه بر مصرف به موقع داروهای خود اقدامات احتیاطی و پیشگیری کننده را جدی گرفته و در صورت تداوم یا تشدید علایم به پزشک و یا نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

وی استفاده نکردن از غذاهای چرب، استفاده زیاد از مایعات و لبنیات کم چرب و شستشوی مکرر بینی و دهان و همچنین پوشش مناسب مواد غذایی آماده مصرف را در جلوگیری از بروز عوارض ناشی از گرد و غبار موثر دانست.

سلمان زاده با اشاره به کاهش میزان دید در هنگام گرد وغبار از مردم خواست از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند و چنانچه بنا به ضرورت در جاده بوده و در حال رانندگی هستند ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با دقت و با سرعت مناسب رانندگی کرده و در صورت لزوم تا برطرف شدن شرایط حاد، اتومبیل را در نقطه امن متوقف کنند.

با وقوع توفان گرد و غبار در هشتم بهمن ماه در اهواز، میزان آلودگی به 66برابر حد مجاز رسید و قطعی برق، آب و لغو تعدادی از پروازهای فرودگاه اهواز را به دنبال داشت و به دنبال وقوع این پدیده، قطعی برق، آب و تعطیلی مدارس در چندین نوبت اتفاق افتاد.
:
:
:
آخرین اخبار