تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۱۴۲۳۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه های فوق تخصص آلرژی در زمان وقوع گرد و غبار
با توجه به اینکه مردم خوزستان هر چند وقت یکبار با پدیده گرد و غبار روبه رو می شوند برای حفظ سلامتی و مصون ماندن از اثرات سوء آن، لازم است توصیه های بهداشتی را رعایت کنند
یک فوق تخصص آسم و آلرژی بیمارستان گلستان اهواز گفت: با توجه به اینکه مردم خوزستان هر چند وقت یکبار با پدیده گرد و غبار روبه رو می شوند برای حفظ سلامتی و مصون ماندن از اثرات سوء آن، لازم است توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان یکشنبه اظهار کرد: از راه های در امان ماندن از آسیب آلودگی هوا و ریزگردها، استفاده از ماسک به ویژه N95 است که می تواند تا 95 درصد از ذرات آلاینده (Air Pollution) را جذب کند و به افرادی که زمینۀ آلرژی دارند توصیه می شود.

وی افزود: این افراد در روزهایی که میزان ریزگردها، آلاینده ها و ذرات معلق در هوا زیاد است، اگر کار ضروری ندارند در معابر عمومی تردد نکنند و در شرایطی که مجبور به خروج از منزل هستند، حتما از ماسک N95 استفاده کنند.

ابول نژادیان توصیه کرد: در روزهای با آلودگی شدید، از ورزش و فعالیت هایی بدنی سخت، پرهیز شود چون در هنگام ورزش کردن و انجام فعالیت های بدنی سنگین، بخشی از تنفس از راه دهان صورت می گیرد و به همین سبب، ذرات آلاینده های موجود در هوا، به راحتی و مستقیم وارد ریه می شود.

وی ادامه داد: اما بخشی از آلاینده های موجود در هوایی که از طریق بینی استنشاق می شود، به دلیل وجود مژک ها در راه هوایی، در بینی رسوب کرده و به ریه نمی رسد.

وی اضافه کرد: رژیم غذایی خاصی که بتوان با پیروی از آن، میزان جذب آلرژن(مواد حساسیت زا) را بطور کامل کنترل کرد وجود ندارد اما شیر به کاهش جذب آلرژن کمک می کند و مصرف آن بصورت روزانه به ویژه در مواقع بروز آلودگی هوا، توصیه می شود.

ابول نژادیان اظهار کرد: اگر ذرات آلاینده درشت باشند با تنفس از راه هوایی بینی، توسط مژک ها جذب می شوند، اما اگر ریز باشند معمولا به راحتی به راه های هوایی باریک نیز نفوذ کرده و می توانند ایجاد حساسیت کرده و بروز واکنش هایی از قبیل تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه بشوند و آسیب هایی را برای ریه به دنبال داشته باشند.

این فوق تخصص آسم و آلرژی بیمارستان گلستان اهواز گفت: نبود عملکرد طبیعی ریه، معمولا مخاطراتی برای قلب نیز به همراه دارد همچنین ذرات آلاینده می توانند با رسوب به پوست، علائمی همچون خارش های پوستی را به وجود آورند.

وی ادامه داد: همچنین احساس خارش در چشم، گوش و حلق و دهان می تواند از اثرات سوء این آلاینده ها به شمار آید و همگی می توانند برای بیمار خطرساز باشند.

ابول نژادیان اضافه کرد: ذرات آلرژن موجود در هوا تنها ریزگرد نیستند بلکه یک سری آلاینده ها از قبیل قارچ ها، فلزات سنگین(مثل سلنیوم) و یا حشرات ریز میکروسکوپیکی به نام مایت ها یا هیره ها نیز می توانند با رسوب در بافت های مختلف موجب بروز حساسیت و به تبع آن ایجاد مشکل در ارگان ها بشوند.

وی گفت: جنبه هایی همچون عوامل زمینه ای ژنتیکی و محیطی، بروز مشکلات تنفسی در افراد را تحت تاثیر قرار می دهد به طوری که اگر فردی در یک محیط پرخطر حضور داشته باشد یا فردی از اعضای خانواده اش سابقه مشکل تنفسی داشته باشد، شانس بیشتری برای بروز اختلالات تنفسی دارد.

وی ادامه داد: کودکان، سالمندان، بیماران ریوی، بیماران قلبی، بیماران دیالیزی و بیماران آسماتیک گروه های پر خطر هستند که توصیه می شود تا حد ممکن در روزهایی که غلظت آلاینده های موجود در هوا بالاست، از تردد در اماکن و معابر عمومی جدا خودداری کنند.

ابول نژادیان تاکید کرد: کودکان در این مواقع معمولا با علائمی همچون سرفه، خارش چشم، خارش بینی و خارش گوش ارجاع داده می شوند و صاف کردن سینه نیز به نشانه وجود خلط پشت گلو، از دیگر علائم این کودکان است.

پدیده گردو غبار بیش از 10 سال است که مردم خوزستان را درگیر خود کرده و غلظت آن در مواردی تا 67 برابر غیر مجاز اعلام شده است.

گردو غبار علاوه بر مشکلات زیست محیطی و نیز تعطیلی مدارس و ادارات و قطعی برق و آب در بیشتر مناطق خوزستان ، سلامتی و بهداشت شهروندان را نیز مورد تهدید جدی قرار داده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار