تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۱۴۲۳۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده اهواز:
جلسه مدیریت بحران دولت در حد و اندازه مشکلات خوزستان نبود
نماینده اهواز با اشاره به تشکیل جلسه مدیریت بحران در دولت در خصوص مسائل خوزستان در روز گذشته، با بیان این‌که عملکرد دولت در رابطه با استان خوزستان بسیار ضعیف است گفت: انتظار می‌رفت که کارگروه ملی ویژه‌ای در خصوص ریزگردهای خوزستان تشکیل شود و این کارگروه گزارش اقدامات خود را به صورت مستمر ارائه کند
نماینده اهواز با اشاره به تشکیل جلسه مدیریت بحران در دولت در خصوص مسائل خوزستان در روز گذشته، با بیان این‌که عملکرد دولت در رابطه با استان خوزستان بسیار ضعیف است گفت: انتظار می‌رفت که کارگروه ملی ویژه‌ای در خصوص ریزگردهای خوزستان تشکیل شود و این کارگروه گزارش اقدامات خود را به صورت مستمر ارائه کند.

علی ساری اظهار کرد: روز گذشته جلسه مدیریت بحران در دولت با حضور معاون اول رییس جمهور، وزرای کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اطلاعات، نیرو و جهاد کشاورزی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، استاندار خوزستان، نماینده ولی فقیه در استان و سه نفر از نمایندگان خوزستان در مجلس با موضوع مسائل اخیر خوزستان برگزار شد.

وی افزود: با این وجود این جلسه در حد و اندازه مشکلات خوزستان نبود. این جلسه به ارائه گزارش‌های کاری به ویژه از سوی وزیر نیرو در زمینه آخرین وضعیت برق خوزستان و شست‌وشوی تاسیسات و همچنین توسط وزیر جهاد کشاورزی اختصاص داشت. برخی از اظهارات وزیر نیرو در خصوص مسائل و مشکلات اخیر حوزه برق خوزستان واقعا از لحاظ فنی، منطقی و قابل پذیرش نبود.

نماینده اهواز ادامه داد: در گزارشی که از سوی وزیر نیرو در این جلسه ارائه شد، ضعف عملکرد مدیریت آب و برق وزرات نیرو در خوزستان کاملا هویدا بود و خود وزیر نیرو هم به این مساله اذعان کرد.

ساری تصریح کرد: اکنون در حوزه برق خوزستان اقدامات خوبی در حال اجرا است و وزیر نیرو گزارش این اقدامات را در جلسه مدیریت بحران در دولت ارائه کرد اما در سایر حوزه‌ها راه‌حل‌ها و راهکارهایی که در این جلسه مطرح شد، برای مشکلات خوزستان پیشگیرانه نبودند. مشکلات مردم خوزستان تنها در حد قطعی آب و برق نیست بلکه این ریزگردها است که در حوزه سلامت، آسایش را از مردم خوزستان سلب کرده است.

وی افزود: انتظار داشتیم به جای موضوعاتی که در جلسه روز گذشته مدیریت بحران در دولت مطرح شد و در حاشیه جلسات دیگر قابل بررسی بودند، در ارتباط با دو مشکل اساسی خوزستان یعنی حوزه آب و حوزه ریزگردها بحث می‌شد. در واقع این دو حوزه، یکی هستن زیرا وجود مشکل آب در خوزستان است که پدیده ریزگردها را به دنبال داشته است.

نماینده اهواز عنوان کرد: دولت در رابطه با پدیده ریزگردها اذعان دارد که در زمینه مهار کانون‌های خارجی اقدامات ضعیفی انجام شده است. اقدامات دولت در خصوص مهار کانون‌های داخلی، هم بسیار ضعیف بوده است. صرفا اقدام به نهال‌کاری و مالچ‌پاشی قطعا موجب مهار ریزگردها نمی‌شود زیرا در سال‌های گذشته نیز چنین اقداماتی انجام شده است.

ساری بیان کرد: جلسه مدیریت بحران در دولت در خصوص مسائل خوزستان، هیچ خروجی برای مردم خوزستان نخواهد داشت. مردم حق دارند که نسبت به مشکلات ایجاد شده اعتراض کنند؛ در روزهای گذشته مردم اهواز تجمعات اعتراض‌آمیزی را به صورت خیلی محترمانه جلوی درب استانداری داشتند اما این موضوع دلیل نمی‌شود که مشکل مردم را تنها قطع آب یا برق بدانیم. مشکلات مردم ریشه‌ای و فراتر از قطعی برق و آب هستند.

وی افزود: انتظار می‌رفت که کارگروه ملی ویژه‌ای در خصوص ریزگردهای خوزستان تشکیل شود و این کارگروه گزارش اقدامات خود را به صورت مستمر ارائه کند اما دولت آن‌گونه که باید در خصوص این موضوع اقداماتی انجام نداده و تصمیمات دولت در این زمینه منجر به نتیجه نشده است. بنابراین به مردم اطمینان می‌دهم که جلسه روز گذشته، هیچ خروجی برای مردم خوزستان نخواهد داشت و جلسه خوبی نبوده است و بیشتر به ارائه گزارش‌های کاری وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و اقدامات کاملا مسکن کوتاه‌مدت وزارت نیرو در حوزه آب و برق خوزستان، اختصاص داشت.

نماینده اهواز بیان کرد: این‌که برای مهار پدیده ریزگردها به کاشت نهال روی بیاورند، قبلا وجود داشته اما پس از مدتی رها می‌شد. دولت یازدهم در سطح ملی، در بسیاری از حوزه‌ها عملکرد خوبی داشته اما در حوزه خوزستان، عملکرد بسیار ضعیفی داشته است. در جلسه مدیریت بحران در دولت گریزی به این مساله زده شد که سیاست‌های انتقال آب همچنان ادامه خواهد یافت.

ساری ادامه داد: سیاست‌های انتقال آب شرب در حالی ادامه می‌یابند که طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای بدون پیوست زیست محیطی هستند. اگر ادعا دارند که این طرح‌ها پیوست زیست محیطی دارد، پس چگونه تحقیق و تفحص از طرح‌های انتقال آب از کمیسیون کشاورزی به صحن علنی مجلس کشیده شد.

وی با تاکید بر این‌که مشکلات خوزستان را نمی‌توان با برگزاری جلسات این‌چنینی حل کرد، گفت: نمی‌توان برای حل مسائل خوزستان به جلسات این‌چنینی اکتفا کرد. تشکیل جلسه‌هایی مانند جلسه امروز برای مردم خروجی نخواهد داشت. آن‌چه برای مردم خوزستان مهم است، حل مشکلات خوزستان در سه حوزه کم‌آبی، مشکل فاضلاب و جلوگیری از طرح‌های انتقال آب است. نمی‌توانند برای رساندن آب به فلات مرکزی چند استان دیگر کشور را با انتقال آب نابود کنند.

نماینده اهواز عنوان کرد: مجمع نمایندگان خوزستان انتظار داشت که چنین جلسه‌ای حداقل در خوزستان برگزار شود تا دولت از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گیرد و رییس جمهور و وزرا پای صحبت‌های مردم بنشینند و واقعیت آن‌چه در خوزستان رخ می‌دهد را ببینند.

ساری با اشاره به تجمعات اخیر مردم اهواز به انتقال آب، پدیده ریزگردها و قطعی سراسری برق بیان کرد: همه اذعان دارند که این تجمعات این‌گونه نبود که از طرف عده‌ای ساماندهی شده باشد بلکه مردم به صورت خودجوش تجمع می‌کردند. این اعتراضات حق مردم است زیرا آب ندارند، برق ندارند و سلامتی آنها نیز مورد تهدید قرار گرفته است. در جنگ هم مردم ما چنین مشکلات و وضعیتی را نداشتند بنابراین اعتراض مردم حق آنها است.

وی با اشاره به کارگروه‌هایی که در چند سال اخیر برای حل مشکلات مردم خوزستان تشکیل شده است، تصریح کرد: اینکه صرفا چند کارگروه کذایی تشکیل شوند، مشکلات مردم را حل نخواهد کرد. همچنین اینکه تنها جلسه‌ای تشکیل دهند تا مردم را ساکت کنند، هیچ نتیجه‌ای را برای مردم به دنبال نخواهد داشت.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار