تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۴۲۳۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سامانه الکترونیک سلامت در خوزستان راه اندازی خواهد شد
رشد بی وقفه تکنولوژی و دسترسی همگانی به سیستم‌های ارتباطی و کامپیوتری، افق‌های جدیدی را در علم پزشکی گشوده است و غیر ممکن‌ها را ممکن می‌سازد
خوزنیوز: فهیمه عباسی اصل مدیر آمار و فن آوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از راه اندازی سامانه الکترونیک سلامت در واحد های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داد.

وی تصریح کرد: طبق تفاهم نامه منعقد شده فی ما بین استانداری خوزستان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، شرکت سلامت الکترونیک برکت و با همکاری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات کشور در راستای پیاده سازی سامانه سلامت الکترونیک یا Tele health در استان خوزستان، 3 وظیفه اصلی شامل ایجاد شبکه دورا سلامت استانی، توسعه خدمات گردشگری سلامت و توسعه شبکه تندرستی استان به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز سپرده شد.

عباسی خاطر نشان کرد: راه اندازی سامانه الکترونیک سلامت در برنامه عملیاتی سال 95 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گنجانده شده بود  و مقرر بود در یک شهرستان راه اندازی شود و در ادامه این طرح در سایر شهرستان ها نیز اجرا شود.

مدیر آمار و فنآوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص لزوم راه اندازی شبکه های الکترونیک سلامت عنوان کرد: در دهه اخیر پیشرفت‌های زیادی در توسعه فن آوری پزشکی از راه دور به عنوان روشی برای مراقبت‌های پزشکی که به وسیله ارتباطات رسانه ای مدرن دیجیتال حمایت می‌شود، انجام شده است. با وجود این سیستم مراقبت‌های تخصصی پزشکی در همه جا قابل دسترس خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در کشورهایی که شبکه حمل و نقل کمتر توسعه یافته، این مهم بیشتر احساس می شود، وجود پراکندگی جمعیت در بعضی از نقاط کشور و مناطق کوهستانی و صعب العبور، عدم دسترسی به مراکز تخصصی پزشکی در بسیاری از نقاط کشور و افزایش جمعیت سالخورده و نیازمند به مراقبت‌های ویژه پزشکی را از دیگر دلایل راه اندازی سامانه سلامت الکترونیک دانست و بیان داشت: بدین صورت کمک زیادی به تشخیص سریع بیماری، اتخاذ تاکتیک‌های درمانی صحیح، کاهش اتلاف وقت (که دربعضی موارد مانند بیماری‌های قلبی حیاتی است) و کاهش هزینه‌های مربوطه (مستقیم و غیرمستقیم) صورت خواهد گرفت.

عباسی بیان داشت: رشد بی وقفه تکنولوژی و دسترسی همگانی به سیستم‌های ارتباطی و کامپیوتری، افق‌های جدیدی را در علم پزشکی گشوده است و غیر ممکن‌ها را ممکن می‌سازد. وی در خصوص راه اندازی شبکه دورا سلامت گفت: پس از انجام جلسات متعدد با جمع آوری اطلاعات لازم در خصوص لیست جامع مراکز بهداشتی و درمانی، آمار کلی ارجاعات بیماران، تخصص های مورد نیاز برای شهرستان های محروم و صعب العبور و تعیین مرکز اصلی سرویس دهی، روش کار و زیر ساخت ها محیا شد.

مدیر آمار و فنآوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: این پروژه راه اندازی کیوسک سلامت و چمدان سلامت در راستای شبکه دورا سلامت مد نظر قرار گرفت. کیوسک سلامت در واقع حاوی تجهیزات و فن آوریهایی برای ارائه خدمات مشاوره ای تخصصی از راه دور می باشد که با داشتن تجهیزات پیشرفته، خدمات مربوط به گوش و حلق و بینی، چشم و شبکیه، پوست، فشار خون، قند خون، سونوگرافی، رادیوگرافی و.... را از راه دور ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه این کیوسک می تواند به صورت ثابت و سیار باشد، ادامه داد: در واقع تکنسین مستقر در کیوسک اطلاعات خواسته شده را به پزشک مستقر در مرکز سرویس دهی اصلی ارائه می دهد و با مشاوره آنلاین پزشک و بیمار، خدمات بهداشتی و درمانی در کمترین زمان ممکن و بدون نیاز به حضور پزشک ارائه می شود.

عباسی با بیان اینکه امکان حضور پزشکان متخصص و مجرب در زندان ها و مناطق دور دشوار می باشد، تصریح کرد: اولویت اجرای این خدمت برای زندان های کارون و سپیدار و واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شامل بیمارستان های لالی، هفتکل، بستان، حمیدیه، رامشیر، هویزه، هندیجان و دهدز می باشد که در فاز اول ارائه خدمات تخصصی شامل مسمومیت، عفونی، داخلی، سوختگی، زنان و زایمان، قلب و اطفال راه اندازی می شود، البته 67 مرکز بهداشتی و درمانی نیز خواستار راه اندازی این سیستم هستند که مقرر شده است در هر شهرستان یک مرکز بهداشت به این سیستم مجهز شود.

وی همچنین چمدان سلامت را برای خدمات فوریت های پزشکی دانست و عنوان کرد: در واقع چمدان سلامت ابزارها و قابلیت هایی دارد که به وسیله آن پزشک متخصص به صورت آنلاین وضعیت و علائم بیمار را بررسی می کند و بدین صورت دیگر بیماری در مسیر انتقال بوسیله اورژانس به دلیل عدم شناخت علائم، دچار مشکل نخواهد شد که این پروژه نیز برای آمبولانس مدنظر قرار گرفته است.

عباسی در خصوص گردشگری سلامت گفت: طی تفاهم نامه کشوری مشخصات بیمارستان های حائز شرایط گردشگری سلامت درپورتال مربوطه بارگزاری می شود و در دسترس سایر کشورهای دیگر قرار خواهد گرفت البته این سامانه علاوه بر معرفی بیمارستان و رزرو تخت، می تواند سایر خدمات رفاهی دیگر از جمله تعیین محل اقامت و رزرو آنلاین، تعیین مترجم و... را نیز ارائه دهد. وی با بیان اینکه این مسئله علاوه بر توسعه خدمات سلامت سبب ارتقاء و توسعه اقتصادی در کشور و در استان خوزستان خواهد شد، گفت: مشخصات بیمارستان های سینا، شفا، طالقانی، امام خمینی (ره)، رازی، مهر، نفت و آپادانا در این سایت قرار بگیرد.

مدیر آمار و فنآوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان در خصوص شبکه تندرستی اظهار کرد: کلیه نرم افزارها و سامانه های حوزه سلامت الکترونیک شامل برنامه های آموزشی، فیلم های آموزشی و....... برای استفاده عموم در پورتالی بارگذاری خواهد شد و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان تأیید کننده محتوا و ناظر بر تهیه نرم افزارهای آموزشی و سرویس های جدید در حوزه تبلیغات تندرستی ارائه خدمت خواهد کرد.
:
:
:
آخرین اخبار