تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۱۴۲۴۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در نشست خبری معاون وزیر علوم؛
جزئیات اولین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور تشریح شد
این کنگره سوم تا چهارم اسفندماه جاری با هدف احیای فعالیت‌های فرهنگی و علمی دانشگاه جندی‌شاپور برگزار می‌شود
معاون فرهنگی وزیر علوم با تشریح جزئیات برگزاری اولین همایش بین‌المللی جندی‌شاپور گفت: این کنگره سوم تا چهارم اسفندماه جاری با هدف احیای فعالیت‌های فرهنگی و علمی دانشگاه جندی‌شاپور برگزار می‌شود.

دکتر سیدضیاء هاشمی در نشست خبری اولین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور که روز دوشنبه دوم اسفندماه در وزارت علوم برگزار شد، معرفی پیشینه علمی و میراث فرهنگی ایران‌زمین در حوزه کار دانشگاهی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنگره عنوان و اظهار کرد: دانشگاه جندی‌شاپور اولین دانشگاه دنیا محسوب می‌شود. در واقع این دانشگاه در سال 201 میلادی در شهر جندی‌شاپور در کنار شهر فعلی دزفول تاسیس شد که در آن زمان همه ویژگی‌های یک دانشگاه را از نظر محل آموزش، انتقال علم، فعالیت‌های پژوهش و تحقیق داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از اسلام نیز دانشگاه جندی‌شاپور فعالیت‌های علمی و آموزشی خود را ادامه داد؛ بنابراین لازم است این ظرفیت فرهنگی را که متعلق به جامعه بشری است و برای کشور ما یک افتخار به شمار می‌رود، معرفی کرده و در جهت احیای آن تلاش کنیم.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور خاطرنشان کرد: پیشنهاد برگزاری کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور از دو سال پیش از سوی دانشگاه جندی‌شاپور مطرح شد تا از این طریق بتوانیم آثار باستانی این دانشگاه را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی معرفی کنیم که این پیشنهاد مورد تایید وزارت علوم قرار گرفت و در نهایت به تصویب وزیر علوم رسید.

دکتر هاشمی همچنین یادآور شد: شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور با حضور صاحب‌نظران، متخصصان و نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل شد؛ همچنین کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر علی‌اکبر ولایتی بر برگزاری این کنگره تلاش زیادی انجام داد.

وی تصریح کرد: حدود 130 مقاله از داخل و خارج به کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور ارسال شد که در نهایت 59 مقاله پذیرفته شد و 18 مقاله به‌صورت پوستر و 41 مقاله نیز در قالب سخنرانی ارائه خواهد شد که در نهایت تمامی این مقالات به چاپ خواهند رسید.

معاون فرهنگی وزیر علوم همچنین یادآور شد: چندین کتاب نیز در رابطه با فعالیت‌های علمی، فرهنگی و باستانی تألیف شده که در روز کنگره از دو کتاب رونمایی و از سه کتاب ترجمه‌شده از زبان‌های انگلیسی، استانبولی و آلمانی رونمایی خواهد شد.

دکتر هاشمی ادامه داد: برگزاری کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور فرصتی خواهد بود که یکی از مذاهب پیشین تمدن ایران و آموزش عالی کشور که نزدیک به هفت قرن سابقه دارد، معرفی شود و یکی از دلایل ورود معاونت فرهنگی وزارت علوم در برگزاری کنگره این است که این اقدامات نقش موثری در تقویت و هویت اسلامی ایرانی و ملی کشور دارد؛ چراکه دانشگاه جندی‌شاپور پذیرای دانشمندان از شرق و غرب کشورهای جهان به‌خصوص هند و یونان بود.

به گفته معاون فرهنگی وزیر علوم حضور دانشجویانی از کشورهای مختلف در دانشگاه جندی‌شاپور یکی از ویژگی‌ها و افتخارات این دانشگاه به شمار می‌رود، در رشته‌های تجربی و حکمت آموزش می‌دیدند و برگزاری کنگره فرصتی مغتنم برای شناسایی بیشتر این افتخار علمی به شمار می‌رود تا بتوانیم آثار باستانی جندی‌شاپور را شناسایی کنیم چراکه عمده آثار این شهر هنوز شناسایی نشده و نیاز به کاوش دارد.

وی یادآور شد: مهمانانی از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، اتریش و کشور ترکیه در کنگره جندی‌شاپور حضور خواهند شد و مقالات خود را در این کنگره ارائه می‌دهند.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: ایران در حوزه علم، پژوهش و فناوری همواره پیشگام بوده است، اما به دلیل وقفه در فعالیت‌های علمی که در دوره‌ای اتفاق افتاد، معمولا تاریخ علمی کشور را یک قرن عنوان می‌کنند. در حالی که سابقه علمی به‌خصوص در حوزه طب تجربی، مهندسی و نجوم به قرن‌ها پیش برمی‌گردد و امیدواریم کنگره جندی‌شاپور زمینه‌ای برای احیای پیشینه علمی و فرهنگی کشورمان باشد.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور افزود: متاسفانه آثار دانشگاه جندی‌شاپور سابق چندین قرن پیش، تحریف شده و از بین رفته است و امروزه آثار در سطح گسترده وجود ندارد. لازم است کاوش‌های باستان‌شناسی صورت بگیرد تا بتوانیم این آثار را شناسایی کنیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه فراخوان برگزاری جشنواره فارابی به‌زودی اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: هفته گذشته اختتامیه هشتمین جشنواره فارابی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و از بسیاری از اساتید داخلی و خارجی تجلیل شد و فراخوان نهمین جشنواره فارابی نیز به‌زودی اعلام می‌شود.

اولین همایش بین‌المللی جندی‌شاپور با حضور وزیر علوم از سوم تا چهارم اسفندماه در دزفول برگزار می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار