تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۱۴۲۶۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاظم‌نسب:
وضعیت خوزستان در شرایط عادی نیز بحرانی است
نه تنها در حال حاضر و به علت وضعیت اخیر ریزگردها و قطعی برق و آب بلکه وضعیت خوزستان در شرایط عادی نیز بسیار بحرانی است
نماینده اهواز گفت: نه تنها در حال حاضر و به علت وضعیت اخیر ریزگردها و قطعی برق و آب بلکه وضعیت خوزستان در شرایط عادی نیز بسیار بحرانی است.

جواد کاظم‌نسب الباجی با اشاره به سفر رییس جمهور و برخی وزرا در روز پنجشنبه به خوزستان اظهار کرد: ‌از آغاز بحران‌های اخیر در خوزستان مجمع نمایندگان استان جلسات عدیده‌ای با معاون‌اول رییس‌جمهور، ‌رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، ‌رییس مجلس شورای اسلامی و ... در رابطه با مشکلات خوزستان داشتند و مصوباتی هم در این زمینه در کمسیون‌های کشاورزی و انرژی داشتیم و به نتایجی نیز دست یافتیم.

وی افزود: اعتراضات مستمر مجمع نمایندگان در دو هفته اخیر موجب شد که برخی وزرا به خوزستان سفر کنند و فردا نیز رییس‌جمهور به خوزستان سفر می‌کند و ساعت حدود 14 بعد از ظهر جلسه‌ای  با حضور رییس جمهور مجمع نمایندگان و... در استانداری برگزار خواهد شد.

نماینده اهواز  در خصوص مطالبات و انتظارات نمایندگان استان از رییس‌جمهور تصریح کرد:‌ توقف طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای، حل معضل ریزگردها و تخصیص و تامین اعتبارات مصوبات گذشته در زمینه ریزگردها به ویژه مصوبه سال 93 هیات دولت و افزایش اعتبارات خوزستان از  اساسی‌ترین مطالبات و درخواست‌های ما از رییس‌جمهور است.

کاظم‌نسب الباجی افزود: انتظار می‌رود که مصوبات سفرهای وزرای خوزستان در خصوص مسایل خوزستان و همچنین مصوبات ریزگردها تامین اعتبار شوند. برای حل معضل ریزگردها باید یک برنامه جامع تدوین شود و دولت به صورت رسمی یک گروه خاص را به عنوان متولی  پیگیری این برنامه اعلام کند .ما دیگر وعده و وعیدها را در این زمینه نمی پذیریم تاکنون وعده های بسیار زیادی دادند که هیچکدام عملی نشد.

وی بیان کرد:‌ حل مشکل ریزگردها در خوزستان تنها با تامین حق‌آبه تالاب‌ها و حق‌آبه اراضی کشاورزی امکان‌پذیر است؛ پس از آن دولت باید تامین امکانات لازم مانند مالچ را برای حل این مشکل در اختیارخوزستان قرار دهد. اما با تمام این تفسیرها توقف طرح‌های انتقال آب به عنوان یکی از اساسی‌ترین خواسته‌های نمایندگان از رییس جمهور، راهکار اصلی معضل پدیده گرد و غبار است.

نماینده اهواز با اشاره به کمبود اعتبارات خوزستان گفت: در بسیاری از زمینه‌ها بودجه خوزستان از سایر استان‌ها کمتر است و این موضوع باعث عقب ماندگی خوزستان در این بخش‌ها شده است و نمایندگان انتظار افزایش بودجه خوزستان و جبران این عقب افتادگی ها را از رییس‌جمهور دارند.

کاظم‌نسب الباجی اظهار کرد:‌ در بحران اخیر خوزستان که به علت بی‌توجهی مدیران ضعیف استانی رخ داد، دستگاه های ذیربط در این بحران ها حتی از امکانات اولیه برخوردار نبودند و این موضوع حاکی از کوتاهی مدیران ارشد استانی  و کشوری است که می ‌ینیم حتی کمترین امکانات را نیز در اختیار مردم خوزستان قرار ندادند.

وی با بیان اینکه وعده های رییس جمهور به خوزستانی ها محقق نشد عنوان کرد:‌برای مثال رییس جمهور در اولین سفری که به خوزستان داشت وعده داد که مشکل آب خوزستان حل شود. اما اکنون نه از نظرکمی یا کیفی این مشکل حل نشده و حتی در برخی نقاط استان لوله‌های فاضلاب با لوله‌های آب شرب تداخل پیدا کرده‌اند و آب و فاضلاب با هم درآمیخته‌اند.

نماینده اهواز ادامه داد: خوزستان در شرایط بحرانی است و نه تنها در حال حاضر به علت بحران های ریزگردها و قطعی آب و برق بلکه در حالت عادی هم خوزستان در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد. اکنون خانه‌ای در خوزستان وجود ندارد که بدون استفاده از موتور پمپ بتواند آب خود را تامین کنید.

کاظم نسب الباجی افزود: خوزستانی‌ها برای کمترین حق طبیعی و اساسی خود یعنی آب شرب علاوه بر باید هزینه حق آب و هم هزینه خرید موتور پمپ و هم هزینه برق ناشی از فعالیت این موتور پمپ را پرداخت کنند و از طرفی نیز استفاده از این شرب بدون دستگاه تصفیه امکان پذیر نیست. آب شهری حتی برای شسشنو نیز مناسب نیست و  هر خانه‌ای مجبور است که آب مورد نیاز شرب خود را ابتدا تصفیه کند یعنی در خوزستان برای آب شرب باید مردم از چندین کانال هزینه پرداخت کنند. تا به آب شرب و غیر شرب مورد نیاز خود دست یابند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار