تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۴۲۶۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هفتمین کنگره علمی میان دوره ای طب رزم و تروما و پنجاه و هفتمین کنگره علمی میان دوره ای جامعه جراحان ایران برگزار شد
یکی از بحران‌های موجود در کشور بحران‌های پزشکی هستند که باید تجربه‌هایی که کشور در زمینه‌های بحران و مقابله با آنها کسب کرده ثبت و تحت عنوان یک رشته تدریس شوند

خوزنیوز: هفتمین کنگره علمی میان دوره ای طب رزم و تروما و پنجاه و هفتمین کنگره علمی میان دوره ای جامعه جراحان ایران با حضور دکتر علی خدادادی قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر سیاوش صحت دبیر جامعه جراحان ایران و جمعی از جراحان و پزشکان متخصص از سراسر کشور و دانشجویان دانشگاه در تالار شهداء دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر حیات ممبینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در این کنگره عنوان کرد:‌ در ایران میزان بحران و حوادث بسیار زیاد است و آنچه که باید در این میان مورد توجه قرار گیرد این است که با بحران‌ها و حوادث چه کنیم و چه اقداماتی برای مقابله با آنها انجام دهیم.

وی در این خصوص افزود: ‌یکی از بحران‌های موجود در کشور بحران‌های پزشکی هستند که باید تجربه‌هایی که کشور در زمینه‌های بحران و مقابله با آنها کسب کرده ثبت و تحت عنوان یک رشته تدریس شوند.

این جراح ارولوژی از امداد و نجات به عنوان یکی از رشته‌هایی نام برد که می‌توان آن را در دانشگاه‌ها تدریس کرد و افزود:‌ بحرانی که طی روزهای گذشته خوزستان را فلج کرد، ناشی از آن بود که در دو دهه گذشته برنامه‌ریزی برای مقابله با آن صورت نگرفته بود.

وی با اشاره به حادثه پلاسکو تهران، سوءمدیریت را از عوامل اصلی در افزایش آمار قربانیان آن حادثه خواند و اظهار کرد: در کشور نیازمند یک سری گروه‌های علمی هستیم تا در برنامه‌ریزی و ثبت حقایق مربوط به بحران و آسیب‌ها، گام مفیدی برای آینده در جهت جلوگیری از بحران‌های احتمالی بردارند.

در ادامه دکتر سیاوش صحت با اشاره به برگزاری موفق پنجاه و شش کنگره علمی میان دوره ای جامعه جراحان ایران بیان داشت: این کنگره در 23 بهمن ماه 1363 در اصفهان پایه گذاری شد و در سالهای متمادی به گونه ای مناسب به کار خود ادامه داده است.

وی تصریح کرد: این کنگره در واقع به خاطر بزرگداشت گروه پزشکی در دفاع مقدس که حماسه ها و خدمات زیادی را آفریده اند برگزار می شود.

صحت بیان داشت: خطه خوزستان شاهد بزرگترین حماسه های تاریخ ایران است، حماسه هایی که برادران و فرزاندان ما در خوزستان ایجاد کردند که شاید بتوان گفت در تاریخ ایران بی سابقه بوده است و ما و شما که فرزاند نسل شهدا و رزمندگان هستیم باید به یاد داشته باشیم که چه وظیفه سنگینی داریم و به هیچ عنوان نباید خاطرات این حماسه ها به فراموشی سپرده شود.

وی با بیان اینکه آرامش امروز ما مدیون فداکاریهای شهدا و رزمندگان می باشد، خطاب به دانشجویان گفت: علم پزشکی در حال پیشرفت است و سیر صعودی تصاعدی را طی میکند. پزشکان ضامن سلامت مردم هستند و مردم نیز عزیزترین و بزرگترین نعمت خود یعنی سلامتی را به شما پزشکان می سپارند، بنابراین پزشکان وظیفه سنگینی دارند که آنچه در توانشان است را برای حفظ بزرگترین نعمت الهی به کار ببرند.

صحت از جایگاه کنونی پزشک در جامعه ابراز ناراحتی کرد و اظهار داشت: عوامل متعدی در این زمینه موثر می باشد ولی شاید بتوان عامل اصلی را در خود جامعه پزشکی جستجو کرد، در سالهای پیش طبیب مورد اعتماد مردم بود و در بین مردم جایگاه بسیار مطلوبی را داشت ولی ما به وظیفه اصلی خود عمل نکرده ایم و شما دانشجویان هم اینک باید نقش جامعه پزشکی را در قبال مردم ایفا کنید و به یاد داشته باشید طبیب امین و ضامن بهداشت و درمان مردم است.

دبیر انجمن جامعه جراحان ایران در پایان اظهار داشت: امیدوارم که همانطور که همکاران بنده در استان خوزستان وظیفه خود را انجام می دهند، در برابر مشکلات کوتاه نیایند چراکه همبستگی ما برای حفظ قداست جامعه پزشکی لازم و ضروری است و این کنگره و همایش علمی کمک شایانی به دانشکده های پزشکی برای ارتقاء سطح علمی می کند تا بدین صورت بتوان قداست پزشکی را به سطحی که سالها قبل داشت ولی برای حفظ آن هیچ تلاشی نشد، رساند.

:
:
:
آخرین اخبار