تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۱۴۲۶۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اولین نشست کشوری مأموریت ویژه توسعه علوم مرتبط با زیست محیطی با تأکید بر آلاینده ها برگزار شد
دکتر رفیعی:امیدواریم با همکاری اعضاء قطب4،بتوانیم در مأموریت سوم، توسعه علوم مرتبط با زیست محیطی، وظیفه خود را به نحو مطلوب انجام دهیم
خوزنیوز: اولین نشست کشوری مأموریت ویژه توسعه علوم مرتبط با زیست محیطی با تأکید بر آلاینده ها با حضور دکتر عبداله رفیعی معاون توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و جمعی از اعضاء هیئت علمی از برخی دانشگاه های علوم پزشکی کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در محل سالن جلسات دانشکده بهداشت دانشگاه برگزار شد.

به گزار خوزنیوز؛ دکتر رفیعی در این نشست با اشاره به برنامه های تحول زای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در سالهای اخیر طراحی شده اند، گفت: طرح تحول آموزش یکی از برنامه های مورد نظر وزارت متبوع بود که در بسته های مختلف، مأموریت هایی را در این قالب به دانشگاه های علوم پزشکی و در برخی موارد به منطقه های آمایشی سپرده است.

وی با تعریف مناطق آمایشی، اظهار داشت: در سالهای اخیر طرح آمایش سرزمینی اجرا شده است که کشور را به 10 قطب تقسیم کرده است و در قطب 4، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار دارد.

رفیعی بیان کرد: این مأموریت ها به دو شکل می باشد، برخی از این مأموریتها برای کل دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ و برخی دیگر از مأموریت ها در بین قطب های آمایشی تقسیم شده است.

معاون توسعه آموزش دانشگاه افزود: در این راستا با اختصاص سه مأموریت ویژه به قطب 4، پس از هماهنگی با دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی قطب 4، این مأموریت ها به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز سپرده شد، با توجه به اینکه این طرح جدید بود و بسترهای مورد نیاز آن فراهم نبود، روند هماهنگی، ایجاد ساختار های اجرایی و انجام این مأموریتها در نقاط مختلف کشور متفاوت بود و قطب ها در این خصوص برنامه ریزی کردند و همچنین وزارت متبوع نظارت کافی را بر روی همه قطب ها داشت و فعالیت آنان را مورد بررسی قرار داد.

رفیعی گفت: در همین راستا قطب هایی که مأموریت ویژه به آنها سپرده شده بود می بایست کارگروهایی را در سطح قطب و کشور برگزار کنند، هرچند که این مأموریت ها به قطب های خاصی سپرده شده است ولی این مأموریتهای ویژه در نهایت باید اثربخشی در سطح کشوری داشته باشند.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز پس از ابلاغ این مأموریتها، فعالیتهای خود را آغاز که نتیجه فعلی یکی از این مأموریتها پیشنهاد یک رشته جدید در مقطع فوق لیسانس به وزارت متبوع بود که پس از طرح در شورای برنامه ریزی و تدوین کوریکولوم های آموزشی، مورد تأیید شورای عالی برنامه ریزی قرار گرفت و این رشته جدید در سطح کشور ایجاد شد.

رفیعی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مأموریتهای ویژه در خصوص سرطان و با گرایش سرطان اطفال بود که اقدامات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است و امیدواریم با راهنمایی و همکاری اعضاء در مأموریت سوم تحت عنوان توسعه علوم مرتبط با زیست محیطی بتوانیم وظیفه خود را به نحو مطلوب انجام دهیم.

وی بیان داشت: البته امیدواریم آلاینده ای وجود نداشته باشد ولی متأسفانه در استانهای جنوبی آلاینده ها زندگی را برای مردم سخت و طاقت فرسا کرده است، به تبع این قضیه همیتی جدی در روزهای اخیر در کشور صورت گرفته است که توجه ویژه ای در این خصوص انجام شود، البته رایزنی هایی هم با وزارت متبوع صورت گرفته است تا در واقع بخشی از اعتبارات تخصیص شده در این زمینه به دانشگاه انتقال پیدا کند تا ما نیز در این خصوص فعالیتهای نظارتی را انجام دهیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هم از جانب استانداری، زمینه های لازم برای همکاری در این خصوص وجود دارد به ویژه این که استاندار خوزستان از اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد.

در ادامه دکتر علی اکبر بابائی عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مسئول مأموریت ویژه توسعه علوم زیست محیطی در این جلسه به تشریح اقدامات صورت گرفته در این خصوص پرداخت و گفت: این مأموریت، 4 هدف کلان شامل تدوین، بازنگری و توسعه کوریکولوم های آموزشی مرتبط با علوم زیست محیطی، گسترش زیرساخت های لازم برای تربیت سرمایه انسانی منطقه و کشور در زمینه علوم زیستی، تعیین هیئت علمی و نیروهای متخصص مرتبط با علوم زیست محیطی و شناسایی و جلب همکاریهای سایر مراکز و دانشگاههای علوم پزشکی برای توسعه زیست محیطی را دنبال می کند.

بابایی مهم ترین رسالت را در حال حاضر بازنگری کوریکولوم های آموزشی و توسعه زیرساختها دانست و گفت: بدین صورت از دانشگاه های نسل اول (دانشگاههای آموزش محور) و دوم (دانشگاههای پژوهش محور) به دانشگاه های نسل سوم و چهارم که اصطلاحاً کارآفرین، ثروت آفرین و فن آفرین هستند، می توان ارتقاء پیدا کرد.

وی اظهار داشت: چشم انداز ما این است که در 5 سال آینده قطب تصمیم گیری و سیاست گذاری در خصوص علوم زیست محیطی با تأکید بر آلاینده ها باشیم.

همچنین دکتر افشین تکدستان عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این جلسه در خصوص تدوین، بازنگری و توسعه کوریکولوم های آموزشی گفت: با تدوین فرم و با مشارکت اعضاء هیئت علمی نقاط قوت، ضعف و فرصت ها جمع آوری شد و پس از تعیین درجه اهمیت اقدامات پیشنهادی در این زمینه صورت گرفت.

دکتر نعمت اله جعفر زاده عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز ر رابطه با گسترش زیرساخت های تربیت سرمایه انسانی بیان داشت: در این خصوص اقدامات انجام شده بر اساس استراتژی، برنامه و عمل صورت گرفته است و اهداف مورد نظر در کارگروه شامل یکسان سازی تعاریف، شناسایی نقاط قوت و ضعف و تعیین شدت اهمیت، بررسی مناطق دیگر، آماده سازی برنامه عملیاتی اولیه و نهایی گام هایی بود که برداشته شد.

در ادامه دکتر غلام رضا گودرزی عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص توسعه همکاریهای ملی و بین المللی بیان داشت: توسعه روابط بین الملل برای دستیابی نظام مقدس جمهوری اسلانپمی ایران یک هدف راهبردی و استراتژیک است.

وی تقویت و توانمندسازی استاد و دانشجو، بررسی موانع در توسعه همکاریهای ملی و بین المللی و ارائه راهکارها ،انعقاد تفاهم نامه با دانشگاهها، مراکز علمی، موسسات و سازمان های داخلی و خارجی و شناسایی و معرفی ظرفیت ها و توانمندی ها را از جمله اهداف تعیین شده و در دست اقدام در این حیطه عنوان نمود.
:
:
:
آخرین اخبار