تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۲۶۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکل شبکه فاضلاب و آب شرب از محل صندوق ذخیره ارزی و یا فاینانس حل می شود/ قول رییس جهمور برای حل مشکل حقابه تالاب ها
رییس جهمور در پایان صحبت های خود قول داد مشکل حقابه تالاب ها مرتفع شود. وی همچنین وعده داد مشکل شبکه فاضلاب و آب شرب را که طرح آن را وزیر نیرو به وی ارائه کرده است از محل صندوق ذخیره ارزی و یا فاینانس حل کند که در صورت تحقق این وعده رییس جمهور می تواند بزرگترین دستاورد این سفر به خوزستان باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ‌قادریم مشکلات را حل کنیم، گفت: خدا شاهد است ‌در تمام مذاکرات سیاسی احیای تالاب شادگان و هورالعظیم را پیگیر بودم‌.

  حجت‌الاسلام  حسن روحانی در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان اظهار داشت: بسیار خوشحالم خداوند در این ایامی که به نام صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (س) است به من توفیق داد تا میهمان مردم شریف و وفادار استان مرزدار و عزیز کشورمان یعنی خوزستان باشم.

وی افزود: ایام آغازین اسفندماه است که یادآور افتخارآفرینی رزمندگان اسلام در عملیات خیبر است.

رئیس جمهور بیان کرد: هوری که امروز از آن صحبت می‌شود یکی از نعمت‌های خداوند است که باید از آن مراقبت کنیم. عملیات خیبر در همین منطقه بوده است. 

روحانی گفت: یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را گرامی می‌داریم که در آن دوران فرمانده جنگ از طرف امام راحل عزیز و بزرگوار ما بودند.

وی با بیان اینکه عملیات خیبر در سال 1362 واقع شد و عملیات بدر هم در سال بعد در همین منطقه واقع شد، عنوان کرد: یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را گرامی می‌داریم و بر روح این عزیز سفر کرده و دیگر رزمندگان که توانستند رحمت الهی را در آغوش بکشند درود و تسلیت می‌فرستیم. انشاءالله همه ما بتوانیم رهرو راه امام، رهبری و شهیدان باشیم.

رئیس جمهور افزود: در 8 سال دفاع مقدس اشغال سرزمین‌های ما در مناطق مرزی و غربی ما بود. استان‌های مرزی و غربی از آذربایجان غربی تا خوزستان در اشغال دشمن قرار گرفتند. چه کسی از سرزمین، خوزستان، کردستان، کرمانشاه و دیگر استانها دفاع کرد؟ از هر سرزمینی که دشمن قصد طمع داشت چه کسی دفاع کرد؟ همه ملت ایران دفاع کردند، همه ملت ایران، ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، عشایر و مردم دفاع کردند.

روحانی بیان کرد: هیچکس نمی‌گفت در این عملیات این آقا اصفهانی یا اینکه این لشکر به شمال ایران و یا مثلا آذربایجان تعلق دارد. ما همدلی توانستیم جنگ را پیش ببریم. هم‌صف، یکدل و همراه شدیم و در کنار هم قرار گرفتیم و فرمان ولایت را اطلاعت کردیم بنابراین خداوند هم پیروزی را نصیبمان کرد.

وی گفت: ملت با وحدت، اتحاد و یکپارچگی توانست از منافع ملی‌اش دفاع کند. ما باید همیشه یکپارچه باشیم؛ چرا که ما یک ملت هستیم. درست است تقسیم‌بندی استانی شده ولی همه ایرانی و زیر یک پرچم هستیم.

رئیس جمهور عنوان کرد: شک نداریم وقتی که گرد و غبار اهواز را فرا گرفت هیچ ایرانی نبود که نگران نباشد به همان اندازه که خوزستانی سختی می‌کشند تک‌تک مردم نیز سختی می‌کشند.

وی افزود: مگر پلاسکو یک ساختمان نبود، فقط آن خیابان دنبال آن نگرانی و غصه رفتند. تمام مردم ایران رفتند و بحث یک آتش نشان از یک منطقه یا یک شهر نبود بلکه تمام ملت در فضای حقیقی و مجازی با یکدیگر همدل شدند. زمانی که از سرنوشت آتش‌نشانان بی‌اطلاع بودیم تمام ملت ملت ایران مانند خانواده‌ آتش‌نشانان احساس اندوه و غم می‌کردند.

روحانی گفت: شما تردید نکنید که ما در صورتی موفق می‌شویم که تمام مشکلات را از پیش پای برداریم. اولا هیچ کس در این کشور نباید در دل مردم ایران بذر یاس یا خدای نکرده بذر هراس بپاشد. ما در برابر توطئه دنیا در جنگ در همین خوزستان ایستادیم. در عملیات بدر حتی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا بمباران شیمیایی شد.

رئیس جمهور بیان‌کرد: هفته نخست جنگ به اهواز آمدم. در اهواز هر خیابانی که می‌رفتید گلوله توپ می‌آمد. این خوزستان غیور و مردم متدین سراسر ایران ایستادند و در برابر دشمن مقاومت کردند. بله ما حوادث و مشکلات داریم به طوری یک جا امکان دارد برف ببارد و مشکل پیدا کنیم یا اینکه در نقطه‌ای دیگر باران و سیل جاری شود و جایی دیگر ریزگرد بیاید و دچار مشکل شویم.

وی با بیان اینکه مشکلی که ایجاد شود مشکل همه است، گفت: ما قادر هستیم که مشکلات را حل کنیم و به حول قوه الهی حل می‌کنیم. یکپارچه دست به دست هم می‌دهیم و مشکلات حل می‌شود. من از همه مسئولان استانی و کشوری  در این ایام و همه افرادی که یاری کردند تشکر می‌کنم و کار را  بدون یاس و نا امیدی ادامه می‌دهیم. البته زمانی که بخشی از مردم کشور دچار مشکل می‌شوند نگران می‌شویم. ریزگردها مربوط به امسال و پارسال نیست حتی این پدیده مربوط به ایران هم نیست و همه  کشورهای منطقه مشکل ریزگرد دارند.

روحانی افزود: در سال 1346 چندماهی که در نجف بودم در خرداد همان سال سه مرتبه ریزگرد شدید در نجف آمد به طوری که نمی‌شد نفس کشید. مردم خوزستان نیز مشکل ریزگرد را می‌دانند و آشنا هستند اما در این دولت تلاش شده که روزهای پاک در استان‌های مشکل دار بیشتر و روزهای آلوده کاهش یابد. تقریبا آمار ما در سال‌های 93 و 94 و 95 همین موضوع را نشان می‌دهد و شاید در خوزستان نیز همین آمار وجود دارد که در مجموع سال که بخواهیم حساب کنیم روزهای سالم و پاک ما افزایش یافته است.

وی عنوان‌کرد: روزهای سخت نیز وجود داشت و به مشکلاتی ضمیمه شد که کمتر روی آن‌ها فکر می‌شد که ریزگرد به مشکل برق تبدیل شود و برق به مشکل آب، همچنین همزمان با مشکلات ارتباطی مواجه شویم، بدون شک سختی‌ها را مضاعف کرد و گاهی شد که شب حوالی 10 یا 11 شب با آقای چیت‌چیان تماس می‌گرفتم و پیگیر احوالات خوزستان بودم.

رئیس جمهور گفت: من از صدا و سیمای کشور و از همه رسانه‌ها می‌خواهم یک مقایسه‌ای داشته باشند تا ببینیم آیا مشکل برق فقط در ایران است و یا در کشورهای دیگر هم وجود دارد، یا اینکه مشکل گرد و خاک فقط در ایران وجود دارد یا در کشور دیگری همچنین مشکلی را داشته است.

وی با بیان اینکه کشور ایران جز 10 کشوری که بلایای طبیعی در آن فراوان است، بیان‌ کرد: شما می‌گویید تنفس در اهواز بسیار سخت است. درست می‌گویید، گاهی در تهران نیز سخت می‌شود. یعنی در خوزستان خاک و ریزگرد و در تهران آلودگی در همین زمستان وجود دارد.

روحانی تصریح‌کرد: اگر سال 95 از سال 94 و همچنین سال 94 نسبت به سال 93 در مجموع روزهای پاک و سالم پایین‌تر شده باید علت را جویا شد و اگر بهتر بوده بدین معناست که ما یک قدم پیشرفت داشتیم اما مشکل هنوز باقی است.

وی افزود: امروز طرح‌هایی که در خوزستان مشاهده کردیم به دنباله تصمیم‌گیری‌هایی که در تهران انجام شد از همان ساعات نخست دستورات لازم به وزرا و هیئت وزیران دادم و معاون اول خود را مامور کردم تا اینکه ستاد بحران تشکیل دهد، در حال حاضر نیز به ایشان گفتم که بعد از ورود و بازدید از کانون ریزگردهای خوزستان باید ستاد بحران را تشکیل و ادامه دهند.

رئیس جمهور افزود: باید پای مشکلات ایستاد و آن‌ها را رفع کرد، ما نه می‌ترسیم و نه اینکه عقب نشینی می‌کنیم البته اعتراف می‌کنیم که امکانات ما محدود است. امکانات مربوط به دولت نیست بلکه مربوط به مردم هستند و ما به عنوان یک واسطه در حال تلاش هستیم.

وی گفت: برای من خوشحال کننده بود که امروز برق اضطراری در تصفیه خانه اهواز افتتاح شد. دیروز بر اساس گزارشات دریافتی برق اضطراری تصفیه‌خانه آماده نبود اما امروز استارت مولد را زدیم و مولد شروع به کار کرد. وزیر نیرو نیز قول دادند که همه تلاش را انجام می‌دهند تا خدای نکرده ریزگردها باعث شد که مشکلی برای برق ایجاد کرد در توزیع و جریان آب مشکلی پیش نیاید.

روحانی تصریح‌کرد: همه ما که یک قدم برداریم باید شکرگزار خداوند باشیم و اگر دولت نیز کاری را انجام می‌دهد توفیقات عنایت اوست البته نباید دفاع کرد باید تا قدم آخر حرکت کرد.

وی اضافه کرد: طرح بعدی که امروز سبب خوشحالی ما شد طرح آماک بود، در این تمام فلرهای سمی جمع‌آوری شده و قولی که امروز مسئولان مربوطه  به ما دادند گفتند تا 15 روز دیگر راه‌اندازی می‌شود. طرح آماک یکی از کارهای ضروری و لازم بوده زیرا چیزی که در هوا می‌سوخت و به مشکلات تنفسی برای مردم و گاهی به باران اسیدی تبدیل می‌شد امروز در حال جمع‌آوری و تبدیل به محصولات پتروشیمی می‌شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برای حل مشکل ریزگردها، کار بزرگ و قدم مهمی برداشته شده، که امروز از روند تمیزکاری مقره‌ها بازدید کردیم، در هیئت دولت برای بررسی این مشکل به طور مفصل بحث کردیم و طرح‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حل این مشکل تصویب شد.

وی با اشاره به بازدید خود از طرح نهال کاری نیز گفت: این طرح نیز کار بسیار مهمی است، مسئله ریزگردها و گرد و غبار یک مسئله پیچیده‌ای است که به طور کلی داخلی و همه منشا آن نیز در اختیار ما نیست ولی برای حل آن ما باید همه توان خود را به کار بگیریم.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: بخشی از ریزگردها داخلی است که باید آن را حل کنیم، بخشی از آن هم خارجی است که باید تلاش‌های سیاسی خود برای حل آن را نیز ادامه دهیم، برای اینکه مشکل ریزگردها حل شود یک طرح این خواهد بود که ما حق‌آبه‌ها را بدهیم زیرا این مسئله هم حق الناس و هم حق‌الطبیه است.

وی گفت: طبیعت از قوانین الهی است اگر با طبیعت بجنگیم طبیعت نیز با ما می‌جنگد اگر حق طبیعت را ندهیم آن را از ما می‌ستاند و آنچنان فشاری می‌آورد که ناچار می‌شویم حقش را بدهیم، باید در چهارچوب قانون الهی حرکت کنیم.

روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه در روایات آمده اگر معروف را زیر پا گذاشتی و منکر ترویج شد عذاب الهی نازل می‌شود، تاکید کرد: برخی از عذاب‌ها همین‌هایی است که ما می‌بینیم، معروف و منکر فقط نماز و دروغ نیست منکر دامنه‌اش خیلی وسیع است هر کار زشت و ناپسند منکر و هر کار شایسته و درست معروف خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به حاضران بیان کرد:اگر سرزمین خود را آباد کنیم و درختکاری انجام دهیم جزو نماز و روزه نیست ولی معروف است، ما باید معروف‌ها را انجام دهیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: چی شد که در منطقه و ایران گرد و غبار شده، فکر کنیم که دیروز گرد و غبار شده و امروز باید آن را حل کنیم این ماجرا سال‌ها طول کشیده و قدم به قدم اشتباهات بشری و اقدامات ناحق ما را به اینجا رساند، مقداری از آب دجله و فرات را ترکیه گرفت و بخشی از هور در عراق توسط صدام خشک شد به خاطر اینکه می‌خواست با ما بجنگد.

وی ادامه داد: در جنگ مسائلی پیش آمد و بعد از آن نیز خشکسالی شد، همه دست به دست هم دادند تا در طول این 30 تا 40 سال به این نقطه رسیدیم، شما فکر می‌کنید این جنگ هشت ساله وقتی به پایان رسید همه مسائلش هشت روزه تمام می‌شود جنگ تمام شد ولی مسائل مربوط به آن تمام نشد، بعد از حدود 30 سال باید به دنبال حل برخی از مسائل جنگ هشت ساله برویم.

روحانی افزود: اگر تحریم شدیم آیا آثار آن یک روزه تمام می‌شود؟ چند دهه طول می‌کشد که آثار آن برطرف شود. اگر هشت سال جنگ بوده چند تا هشت سال و یا بیشتر از آن طول می‌کشد تا آثار آن حل شود، اگر  با طبیعت جنگیدیم فکر کردیم سه روز حل می‌شود نه اینطور نیست ولی باید به دنبال حل مشکلات این کار برویم، باید دست به دست هم بدهیم و معضلات را حل کنیم.

وی اظهار داشت: در این دولت هر طرح بزرگی که آمد اول گفتم باید مشکل محیط زیستش مورد بررسی قرار گیرد و حل شود بعضی از وزرا ناراحت هستند که محیط زیست اجازه انجام طرح‌ها را نمی‌دهد ولی باید در همه طرح‌ها پیوست محیط زیستی حل شود چون در آینده دچار مشکلات و عواقب آن می‌شویم. یکی از راه‌های حل مشکلات زیست محیطی اختصاص حق‌آبه‌هاست که برخی مثال دریاچه ارومیه را زدند.

رئیس جمهور در همین ارتباط توضیح داد: خدا شاهد است که در تمام مذاکرات سیاسی خود مانند دریاچه ارومیه دنبال مسائل هامون هم بودیم که احیا شود،  همچنین جازموریان، تالاب شادگان و هورالعظیم هم احیا شود.

وی تاکید کرد: ما با ملت ایران نه تعارف داریم و نه حرف 2 پهلو می‌زنیم، در سفر اولم به خوزستان به مردم اعلام کردم از رود کارون استفاده استان‌ها و شهرستان‌های دیگر فقط در حد آب آشامیدنی است که به این قول و قرار هم تا آخر پایبند خواهیم بود و مبنای کار ماست، خوزستان آباد شود ایران آباد خواهد شد همه ملت ایران برای ما مساوی و عزیز هستند، جایی که تلاش و مجاهدت بیشتری کرده باید به این نکات توجه بیشتری کنیم.

روحانی با تاکید بر این نکته که تلاش ما بر این است که به عنوان وظیفه برای خوزستان آنچه را که قول دادیم عمل کنیم، گفت: برای اولین بار این طرح 550 هزار هکتاری که عظیم‌ترین طرح در منطقه است را آغاز کردیم که وزارت نیرو هم اعلام کرد که آب مورد نیاز آن را تامین می‌کند.

وی در پاسخ به انتقاد رئیس مجمع نمایندگان خوزستان نیز گفت: مهندس حجتی از افراد فداکار و شریف در دولت یازدهم است و اگر مجاز بودم چیزهای دیگری نیز در توصیف این مرد مخلص می‌گفتم، نباید قدردانی کنیم از کسی که در گندم ما را خودکفا کرد و سال آینده هم این مسیر را ادامه می‌دهد، در گذشته ما 8 هزار میلیارد دلار مواد غذایی وارد می‌کردیم آن را به 3 میلیارد رسانده 5 میلیارد دلار خودکفایی ایجاد کرد.

رئیس جمهور افزود: دنیای سیاست، حزب و جناح جایش اینجا نیست رقابت می‌کنیم عیبی ندارد اینها زیبایی‌های دنیای آزاد است و کشور ما هم آزاد است ولی وقتی برای یک استان و یا یک منطقه مشکلی پیش می‌آید دیگر جای این حرف‌ها نیست همه باید برای حل مشکل دست همدیگر را بگیریم و به هم کمک کنیم نه مچ همدیگر را بگیریم.

وی یادآور شد: برای حل مشکل ریزگردها کار نهال کاری از سوی جهادکشاورزی آغاز شده و ادامه دارد، به مردم خوزستان عرض می‌کنم دولت در کنار شما بوده و هست و از همه توانش برای حل مشکلات و کاهش آن استفاده می‌کند.

روحانی مسئله آب و فاضلاب یکی از مشکلات مهم خوزستان دانست و تصریح کرد: بنده از روز اول کاری دنبال حل آن بودم، اگر طریق بودجه معمول سالیانه بخواهیم عمل کنیم سال‌ها طول می‌کشد ولی باید اقدام فوری انجام دهیم، قول من به مردم خوزستان و هدیه این سفر به آنها این خواهد بود که مشکل فاضلاب را یا از طریق صندوق توسعه ملی و یا فاینانس حل خواهیم کرد.

 نماینده ولی فقیه در خوزستان:
ردیف اعتباری برای حل مشکل ریزگردها در بودجه خوزستان دیده شود

امام جمعه اهواز گفت: باید ردیف اعتبار مبارزه با چنین مسائلی از جمله گرد و غبار را در بودجه استان خوزستان داشته باشیم.

  آیت‌الله سید محمدعلی موسوی‌جزایری امروز در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور با اشاره به اینکه رئیس جمهور یک عالم دینی است اظهار داشت: عالمان دینی وارثان دینی هستند بنابراین این ویژگی رئیس جمهور خیر، برکت و نفع برای امت دارد.

وی افزود: از همه عزیزان، دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، سپاه پاسداران قدرتمند و قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، ارتش که تجهیزات و امکانات مناسب برای کمک دارند و از آحاد مردم و خیرین، می‌خواهیم که در زمینه حل مشکل ریزگردها در استان کمک کنند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان تصریح کرد: بر اساس گزارش‌هایی که به ما دادند صدها هزار هکتار از استان درگیر مشکل ریزگردهاست.

وی با بیان اینکه در جنوب استان بارندگی بسیار کم شده است، گفت: درختکاری یکی از طرح‌هایی است که برای جلوگیری از معضل ریزگردها در نظر گرفته شده، درختکاری ثروت بزرگ و پر خیر و برکتی است و اگر درختان مثمر باشد در کشاورزی استان و نیز درآمدهای باغی و زراعی تحول عظیمی خواهد داشت.

آیت‌الله موسوی‌جزایری عنوان کرد: یک شرکت ایرانی خوبی که مدیریت آن بومی است اعلام آمادگی برای تامین مالچ گیاهی کرده‌اند که مشکلات مالچ نفتی را ندارد.

امام جمعه اهواز  تاکید کرد: باید ردیف اعتبار مبارزه با چنین مسائلی از جمله گرد و غبار را در بودجه استان خوزستان داشته باشیم.


 استاندار خوزستان: سالانه ۳ هزار نفر از خوزستان مهاجر‌ت می‌کنند
استاندار خوزستان گفت: سالانه ۳ هزار نیروی تحصیل کرده و افراد دیگر از خوزستان خارج می‌شوند.

  غلامرضا شریعتی امروز در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور با تشکر از مقام معظم رهبری به دلیل همراهی ایشان، سخنان معظم له را سبب دلگرمی مردم خوزستان در شرایط اخیر استان دانست و اظهار داشت: از آیت‌الله جزایری نیز به دلیل زحماتی که در این مدت برای استان کشیدند، تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه 130 هزار هکتار کانون ریزگرد حومه اهواز را دربرگرفته است، افزود: 112 هزار هکتار جنوب شرق و  15 هزار هکتار شرق اهواز کانون ریزگرد وجود دارد. 85 هزار هکتار اطراف امیدیه و بندر امام، 51 هزار هکتار جنوب هورالعظیم، 31 هزار هکتار شمال ماهشهر، 28 هزار هکتار شمال خرمشهر، 19 هزار هکتار شرق هندیجان از دیگر کانون ریزگردهای خوزستان هستند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه عوامل ایجاد کننده کانون ریزگردها طبیعی و انسانی هستند، گفت: پروژه‌های عمرانی، جاده‌ها و احداث سدها از جمله عوامل انسانی هستند و برای نمونه احداث جاده منصوری 8 سال گذشته سبب ایجاد مساحت زیادی از کانون ریزگرد شده است.

وی عنوان کرد: غلظت ذرات ده میکرون ریزگردها در سال 93 تا 94 مداوم بوده همچنین با توجه به اینکه وزش باد سبب افزایش گرد و خاک می‌شود وزش باد از سمت جنوب شرق و غرب از سوی کشورهای همسایه مانند عراق، اهواز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شریعتی با اشاره به وقوع مکرر پدیده گرد و خاک در خوزستان به ویژه اهواز بیان کرد: وقوع مکرر گرد و خاک جدا از اینکه سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد سبب کاهش راندمان در نظم و انضباط استان، اختلال در کار، افت روحیه، کاهش اعتماد  به مسئولان استانی و حتی حیات جانوری را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به برنامه بلندمدت و کوتاه مدت پیشنهادی ادامه داد: برنامه اعتبارات کوتاه مدت برق منطقه‌ای، سازمان هواشناسی، دانشگاه علوم پزشکی، آبفای شهری و روستایی و فرودگاه در مجموع 5 هزار و 671 میلیارد ریال است.

شریعتی ادامه داد‌‌: در این مدت 17 هزار و 500 میلیارد ریال برای مالچ‌پاشی، نهال کاری و اصلاح مراتع به وسعت 350 هزار هکتار هزینه شده است.

وی با بیان اینکه 200 میلیارد تومان برای کمک به پروژه‌های آب و فاضلاب در بودجه سال آینده لحاظ شده، عنوان کرد: مشکلات آب و فاضلاب یکی از مشکلات اصلی خوزستان است که برای رفع مشکلات آن 6 هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفت شده که امیدواریم دولت نیز به این مشکل عنایت ویژه‌ای داشته باشد و شهروندان خوزستانی بتوانند از آب سالمی بهرمند شوند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: به دلیل آب و هوای خوزستان تاکنون بالغ بر 3 هزار نفر از استان مهاجرت کردند و مهاجرت نخبگان خوزستان به دیگر استان‌ها بر پیشرفت استان تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به مشکل بیکاری تاکید کرد: حدود 10 هزار پست بلاتصدی در آموزش و پرورش خوزستان وجود دارد امیدواریم که با مجوز استخدامی در استان موافقت شود.

شریعتی بیان کرد: سومین سفر دولت تدبیر و امید به خوزستان نشان دهنده اهمیت خوزستان به عنوان قلب تپنده کشور است و امیدواریم از این سفرها خوزستان بهره کافی را ببرد و همچنان خوزستان مانند نگین در جغرافیای کشور بدرخشد.

اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مشکل اعتباری ندارد/مطلقا اجازه انتقال ‌آب جز برای شرب را نمی‌دهم
سخنگوی دولت گفت: برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به هیچ وجه مشکل اعتباری وجود ندارد.

محمدجواد نوبخت امروز در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور با اشاره به سفر سال 92 هیئت دولت اظهار داشت: سفر سال 92 برای بررسی مسائل و مشکلات خوزستان صورت گرفت که در آن جلسه رئیس جمهور بیان کردند جهت اصلاح اراضی و اجرای طرح 550 هزار هکتاری متعهد هستم.

وی افزود: بیان دوم رئیس جمهور در سفر سال 92 در رابطه با انتقال آب بود و عنوان کرد که به هیچ وجه نباید آب برای غیر از شرب منتقل شود.

معاون رئیس جمهور خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: انتظار داشتم گزارشی از اجرای طرح 550 هزار هکتاری ارائه شود که همه شاهد اجرای موفق طرح باشند.

وی بیان کرد: برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری به هیچ وجه مشکل اعتباری وجود ندارد و به هر میزان که برای اجرای طرح برآورد شود اعتبار ابلاغ می‌شود.

نوبخت عنوان کرد: با توجه به تعهدات ریاست جمهوری، یک هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار برای حل برخی از مشکلات استان دستور داده شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه 3 ردیف بودجه‌ای در بودجه سال 95 وجود دارد، تصریح کرد: این بودجه‌ها شامل ملی، استانی ویژه و استانی هستند که برای بودجه ملی به خوزستان 736 میلیارد تومان اختصاص یافت که از لحاظ اعتبار خوزستان، در بین استان‌های دیگر رتبه دوم را دارد و این به دلیل استحقاق و شایستگی این استان است.

وی افزود: در ردیف بودجه استانی ویژه 151 میلیارد تومان از اعتبارات استانی ویژه به خوزستان تخصیص داده  شد و رتبه سوم را در سطح کشور دارد و همچنین از 7 هزار میلیارد تومان مرتبط با طرح تملک دارایی و سرمایه‌ای خوزستان در صدر قرار گرفته است.

نوبخت با بیان اینکه گفته نمی‌شود این اعتبارات برای حل مشکلات کافی خواهد بود اما در حد بضاعت ماست، گفت: سال 92 بشکه نفت 108 دلار بود اما اکنون در بهترین شرایط بشکه نفت 51 دلار است در حالی که 1600 میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکلات وعده داد شد اجرا کردیم که درآمد آن کارها با افت قیمت نفت تحقق پیدا نکرده است.

وی عنوان کرد: پایان امسال جدا از اعتبار در نظر گرفته شده برای انتقال آب ایذه و باغملک برای اجرای 18 طرح در خوزستان 194 میلیارد تومان و برای طرح‌های آب و برق 170 میلیارد تومان تخصیص داده شد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بنده به عنوان سخنگوی دولت موضوع انتقال آب را بررسی می‌کنم و مطلقا اجازه نمی‌دهم که آب جز برای شرب منتقل شود و اگر انتقال آب جز برای شرب منتقل شود مسئولیتش را می‌پذیرم.

وی با اشاره به طرح نهال کاری در خوزستان افزود: برای اجرای طرح نهال کاری بلافاصله پس از دستور ابلاغ شده 30 میلیارد تومان تخصیص داده شد.

نوبخت اضافه کرد: با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ارتباط هستیم که دست به دست هم مسائل و مشکلات خوزستان را حل کنیم.‌

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور:
مذاکرات جدی با دولت عراق درباره ریزگردها/۷۰ درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شد


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بررسی مالچ‌های بیولوژی یکی از اقدامات انجام شده است که تا کنون بیش از ۷۰نوع مالچ از شرکتهای دانش بنیان داخلی و خارجی به عنوان جایگزینی مالچ نفتی بررسی شد که مشکل اصلی اکثر این مالچ‌ها ماندگاری است.

معصومه ابتکار امروز در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان اظهارداشت: یکی از مصوبات شورای عالی حفاظت از محیط زیست که در سال 92 احیا شد، تشکیل و فعالیت مجدد ستاد مقابله با گردوغبار بوده است.

وی افزود: این ستاد ملی با 12 عضو دولت و با مسئولیت هایی از جمله شناسایی کانون‌های گردوغبار و نیز تعیین برنامه‌های استانی با مشخص شدن وظایف دستگاه‌ها تشکیل شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه ستاد مقابله با گرد وغبار یک ساز و کار فرابخشی است، بیان کرد: ستاد همه کانونهای گردوغبار را در کشور شناسایی کرده و در برخی از استان ها از جمله خوزستان برنامه مقابله با ریزگردها تدوین شده است.

وی گفت: بررسی مالچ‌های بیولوژی یکی از اقدامات انجام شده است که تا کنون بیش از 70نوع مالچ از شرکتهای دانش بنیان داخلی و خارجی به عنوان جایگزینی مالچ نفتی بررسی شد که مشکل اصلی اکثر این مالچ‌ها ماندگاری است.

ابتکار عنوان کرد: حاصل فعالیت‌های ستاد چند مصوبه دولت است که مهمترین آن، مصوبه سال 93 بود که خاص استان خوزستان بوده است البته برخی از دیگر استان‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه تاکید عمده ما نیز عملیاتی و اجرایی شدن مصوبه سال 93 است، افزود: پایش یکی از مسئولیت‌های سازمان است؛ ریشه و منشاء بحث گردو غبار به مدیریت سرزمین و مدیریت خاک است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: ملاک ما برای رصد وضعیت دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا است که در خوزستان 22 دستگاه در 17 شهرستان به صورت فعال داریم که به صورت روزانه کیفیت هوا را اعلام می‌کند.

وی گفت: وضعیت پایش بهتر شده ولی همچنان نیازمند دستگاه‌های بیشتر داریم. اقدام دیگری که سازمان انجام داده و بسیار مهم بوده است جدی گرفتن بحث ارزیابی زیست محیطی طرح‌ها از جمله طرح‌های انتقال آب و سدها بوده است.

ابتکار عنوان کرد: در دولت یازدهم هیچ طرح بزرگ و عمرانی بدون ارزیابی‌های زیست محیطی اجرایی نشده ولی متاسفانه از قبل در حدود 176 طرح بزرگ داریم که برخی از آن‌ها در خوزستان بوده که برای آنها هم یک تدبیر خاصی را پیش بینی کردیم.

وی با اشاره به اینکه احیای تالابهای خوزستان اقدام جدی دیگری بود که پیگیری شد، افزود: در سال 92 متاسفانه به دلیل یک سری سیاست‌های نادرست تالاب هورالعظیم به طور کامل خشک بود و الان با هماهنگی با وزارت نیرو و نفت آب بر روی تالاب هورالعظیم باز شده و اکنون این تالاب 70 درصد آبگیری شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه وضعیت تالاب شادگان رو به بهبود است، بیان کرد: در سال 92 با اولین بارندگی در آبان و آذر ناراحتی تنفسی برای مردم پیش می‌آمد که در حدود 17 هزار و 800 نفر به بیمارستان مراجعه کردند این میزان در سال 93 یک مقدار بیشتر شد و در سال 94 این تعداد به 24 هزار نفر مراجعه کننده به بیمارستان رسید.

وی با اشاره به بررسی و انجام مطالعات گفت: منشاء این وضعیت و ناراحتی تنفسی با توجه به اینکه خوزستان در معرض فعالیت‌های نفتی و نیز گردوغبار است ولی با همکاری دستگاه‌های مختلف بر اساس تست‌های آلرژیک بر روی مردم مشخص شد که گرده درخت کنوکارپوس مشکل ساز بوده که امسال قبل از گرده افشانی این گیاه هرس شد که به شدت تعداد افراد مراجعه کننده به بیمارستان را تنزل بخشید.

ابتکار عنوان کرد: از ماه‌های اول مذاکره جدی با دولت عراق برای انجام وظایف در ارتباط با کنترل کانونها داشتیم. اسفند 92 در بغداد با توجه به وجود شرایط سخت و امنیتی عراق برای این موضوع حضور یافتم.

وی گفت: متاسفانه دولت ترکیه با سدسازی‌هایی که کرده 35 میلیارد متر مکعب آب دجله و فرات را ذخیره کرده که این موضوع قطعا بر وضعیت تالاب‌ها در عراق تاثیر دارد و بر شرایط گرد و غبار در نتیجه تاثیرگذار بوده است.

رئیس سازمان محیط زیست خوزستان با بیان اینکه مذاکرات ادامه دارد، بیان کرد: ما مسئله گرد و غبار را در سطح سازمان بین الملل بردیم. از پارسال تا کنون 4 قطعنامه صادر شده است که تدوین یک گزارش جهانی برای گردوغبار را سبب شده است.

وی افزود: سال آینده برای مسئله گردوغبار یک اجلاس جهانی را در تهران خواهیم داشت. امیدواریم سازمان ملل را برای اجبار کشورهای منطقه برای ایفای وظایفشان در مقابل گردوغبار را بتوانیم داشته باشیم.

وزیر نیرو در شورای اداری خوزستان:
انتقال آب از خوزستان انجام نشده/‌تامین کامل آب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

ئزیر نیرو گفت: علت وقوع پدیده ریزگردها انتقال آب نیست بلکه خشک‌سالی است و بنده به صراحت بیان می‌کنم که در دولت یازدهم هیچ‌گونه طرح انتقال آبی صورت نگرفته است.

 محمدرضا چیت‌چیان امروز در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور اظهار داشت: خوشحالم که امروز در جمع مردم خوزستان حاضر هستم. موضوع ریزگردها و گرد و غبار دو مسئله کاملا متفاوت با یکدیگر است و دولت تلاش دارد که این مسئله را هرچه سریع‌تر حل کند.

وی افزود: وزارت نیرو یک نقش پشتیبانی دارد و برای طرح مقابله با ریزگردها چند برنامه دارد  که رها سازی آب در تالاب‌ها به ویژه تالاب‌های هورالعظیم و شادگان است زیرا تا قبل از دولت یازدهم برنامه‌ریزی مشخصی برای حق‌آبه تالاب‌ها در کشور وجود نداشت،در این دولت برای نخستین بار در تاریخ  منابع آبی کشور شاهد این برنامه هستیم.

وزیر نیرو گفت: سالانه 900 میلیون متر مکعب آب برای تالاب هورالعظیم مشخص شده که در سال 92 بر اساس تصاویر ماهواره‌ای هور العظیم به طور کامل خشک بود  اما در سال آبی 93 و 94   نزدیک به یک میلیارد و 8 میلیون متر مکعب آب در تالاب یاد شده رهاسازی شد.

وی افزود: در سال آبی 94 و 95 نیز حدود یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب از طریق کرخه  و در سال جاری تا به امروز نیز یک میلیارد و 350 میلیون متر مکعب آب در تالاب هورالعظیم رهاسازی شد.

چیت‌چیان با بیان اینکه نقشه‌های هوایی سند  میزان رها سازی آب در تالاب هورالعظیم است، عنوان‌کرد: در حال حاضر بیش از 71 درصد از کل سطح هوالعظیم از آب پوشیده شده تلاش می‌کنیم سال به سال شاهد افزایش درصد آبگیری تالاب هورالعظیم باشیم.

وی با اشاره به تالاب شادگان گفت: عمده آبی که در تالاب شادگان رهاسازی می‌شد از طریق مارون و جراحی بود. رود مارون به طور کلی 2 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب دارد اما به علت خشک‌سالی این میزان به 750 میلیون مترمعک رسید و چون قرار بود از این میزان، آب شرب و آب کشاورزی کند آب دیگری برای تالاب باقی نمی‌ماند.

وزیر نیرو با بیان اینکه از محل رودخانه کارون مقداری آب به تالاب شادگان سرازیر شد، بیان‌کرد:  به طور مجموع در طول سه سال گذشته با توجه به آمار و ارقامی که سازمان آب و برق خوزستان ارائه داده نزدیک به یک و نیم میلیارد متر مکعب آب وارد تالاب شادگان شده است.

وی افزود: سطح آب تالاب شادگان حدود 60 درصد است اما قبول دارم که میزان از طریق آب کارون و زه‌آب نیشکر بوده است اما بالاخره آب وارد شده و بیش از 50 درصد از منشا گرد و خاک مراتع و زمین‌های کشاورزی بودند.

چیت‌چیان با بیان اینکه وزارت نیرو با همکاری وزرات جهاد کشاورزی برنامه‌های مدونی برای رفع و مهار ریزگردها دارد، بیان‌کرد: در 16 روز گذشته در ماهشهر در نشستی با معاون اول رئیس جمهور وزارت نیرو متعهد شد که آب مورد نیاز برای کاشت نهال  درخت‌کاری را تامین کند که این امر در حال انجام است.

وی با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری  بیان کرد: آب مورد نیاز برای طرح 550 هزار هکتاری به طور کامل تامین شده و هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و متعهد هستیم که آب مورد نیاز را تامین کنیم.

وزیر نیرو گفت: تقریبا برابر کل کانال‌ها و شبکه‌های آبیاری که در تمام استان‌ها کشور وجود دارد در خوزستان در حال انجام است و در حقیقت اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای تولید کانال‌های 3 و 4 طرح 550 هزار هکتاری  در تاریخ آبی کشور بی‌‌نظیر است.

وی به ساخت دو سد در آبادان و خرمشهر اشاره کرد و گفت: دو سد سلولی قرار است در آبادان و خرمشهر احداث شود که اعتبارات مورد نیاز تامین شده و در این طرح قرار است  از ورود آب دز  به بهمنشیر جلوگیری شود  و به یک مخزن و مجرای آب شیرین تبدیل می‌شود.

چیت‌چیان با بیان اینکه  تمام نخلستان‌های آبادان و خرمشهر با اتفاق این دو سد احیا می‌شوند، به علت اصلی پدیده ریزگردها اشاره کرد و گفت: علت وقوع پدیده ریزگردها انتقال آب نیست بلکه خشک‌سالی است و بنده به صراحت بیان می‌کنم که در دولت یازدهم هیچ‌گونه طرح انتقال آبی صورت نگرفته است.

وی افزود: از 20 سال گذشته قبل تا کنون تنها انتقال آبی که انجام شد  تامین آب شرب برای استان قم و چند شهر استان مرکزی بود که آن‌هم در مجموع 180 میلیون متر مکعب است و هر آنچه تا کنون در طول دو دهه اخیر انجام شده به یک میلیارد متر مکعب نمی‌رسد.

وزیر نیرو گفت: آنچه که در وزارت نیرو در حال اجراست تصمیماتی است که در سال‌های گذشته اتخاذ شده بود  و ما برای انتقال آب شرب هیچ کار اجرایی انجام ندادیم بلکه ما در حال مطالعه طرح هستیم و تا زمانی که طرح مجوز زیست محیطی دریافت نکند طرح اجرایی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کل میزان آب انتقالی برای سه استان 580 میلیون متر مکعب است، بیان‌کرد: وزارت نیرو آمادگی دارد تا به صورت کامل در ارتباط با تامین آب و رفع موضوع ریزگردها همکاری کند زیرا در بحران اخیر وزارت نیرو خودش یک قربانی بود  به طوری که در سه نوبت برق و در دو نوبت آب کلانشهر اهواز و شهرهای ملحق به آن قطع شد.

چیت‌چیان گفت: از تمام استان‌ها برای رفع مشکلات خوزستان بسیج شدند که این امر در تاریخ صنعت برق کشور بی‌نظیر است و امروز با مجهز شدن تصفیه‌خانه‌ها به ژنراتور در صورت قطع برق آب شرب شهروندان جریان دارد.

۲۴۰ هزار هکتار از طرح مقام معظم رهبری سال ۹۶ تحویل داده می‌شود
وزیر جهادکشاورزی گفت: ۲۴۰ هزار هکتار از مزارع طرح مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۶ به کشاورزان تحویل داده می‌شود.

 محمود حجتی امروز در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور و اظهار داشت: رئیس جمهور نخستین سفر استانی خود در دولت تدبیر و امید را به استان خوزستان داشتند.

وی در ادامه به اجرای طرح طرح 550 هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این طرح سال‌های سال بدون اعتبار بر زمین مانده بود.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: با نظر لطفی که رهبر معظم انقلاب به استان خوزستان داشتند در سفر هیئت دولت در دی ماه سال 1392 به خوزستان بودجه آن مصوب شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: 240 هزار هکتار از فاز نخست طرح مقام معظم رهبری به پایان می‌رسد و به کشاورزان تحویل داده می‌شود.

حجتی بیان کرد: در فاز اول اجرای طرح با همکاری وزارت نیرو و مبادله موافقت‌نامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، 318 هزار هکتار  مورد توافق قرار گرفت که بخشی زیادی از آن تحویل داده شد.

وی با اشاره به این مطلب که در سال 1396 کل فاز اول به پایان می‌رسد، عنوان کرد: شاید مقدار محدودی کمتر از چهار هزار هکتار در آبادان آن هم در زمینه نخیلات که در سال 94 به طرح اضافه شده را نیز دنبال کنیم.

وزیر جهادکشاورزی در ارتباط با بحران گرد و خاک در خوزستان یادآور شد: با منابع و وضعیتی که داشتیم در مجموع بخشی که قرارگاه خاتم الانبیا(ص) با منابع وزارت نفت کار کرد، سالانه 8 هزار هکتار بیابان زدایی آن طور که باید و شاید آثار خود را نشان نخواهد داد.

وی اضافه کرد: امروز عنایتی که به مسئله ریزگردها در خوزستان می شود، همه با همکاری یکدیگر با برنامه و تأمین منابع اعتباری قابل قبول، اقدامات لازم را انجام دهیم.

حجتی اظهار امیدواری کرد با کمک د مردم در زمانی قابل قبول و روش‌های علمی کارها به سرانجام برسد و مشکل ریزگردها حل شود.

وی با یادآوری این نکته که آنچه امروز در دستور کار قرار گرفته سطح 42 هزار هکتاری بخشی از منطقه چهار است، افزود: به صورت کلی مناطق یک تا 9 حدود 800 هزار هکتار است که به مناطق بحرانی و فوق بحرانی تبدیل شده‌اند و باید برای آنها چاره اندیشی کرد.

حجتی ادامه داد: قرار است حدود 5 میلیون نهال‌کاری انجام شود، در واقع با استقرار 6 اکیپ و افزایش این اکیپ ها، روزانه 200 هکتار نهال کاری انجام خواهد شد که از صاحبنظران دعوت می‌کنیم تا هر روز طرح را مورد بازنگری قرار دهند تا یک طرح نهایی عملیاتی شود.

وی به بررسی شناسایی منابع آب قابل انتقال برای انجام نهال کاری اشاره و در همین ارتباط توضیح داد: باید منابع آب مشخصی را برای این کار تعیین کنیم که یکی از این موارد بررسی انتقال آب از کارون است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد در یک بازه زمانی سه ماهه، نهال‌ها غرس شود  که  برای انجام این نهال‌های سازگار با شرایط اقلیمی خوزستان استفاده خواهد شد.

وی بوته‌کاری را یکی دیگر از کارهایی عنوان کرد که برای تثبیت خاک انجام خواهد شد تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.
حجتی استفاده از سیلاب‌ها و مدیریت آنها برای مرطوب کردن بیابان‌ها را یکی از اقدامات دیگر برای کنترل این مناطق دانست و گفت: این کار خیلی راحت‌تر از استان‌های کویری انجام می‌شود.


قول رئیس جمهور برای جلوگیری از انتقال آب خوزستان عملی نشد

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: قول رئیس جمهور برای جلوگیری از انتقال آب خوزستان عملی نشد.
 حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد، امروز در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور به بیان برخی مشکلات این استان پرداخت و با قرائت سوره کوثر اظهار داشت: این سوره را به این دلیل قرائت کردم زیرا خوزستان کوثر ایران است و خیر و برکت ایران در این منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت ما خیلی ناراحت‌کننده است با اشاره به تجمعات اعتراضی مردم خوزستان نسبت به وضعیت پیش آمده، تصریح کرد: دشمن در این مدت خیلی اشتباه کرد باز هم فکر احمقانه‌ای داشت که از این تجمعات سوء استفاده کند که نتوانست، دشمنان یا مردم را نشناختند یا خودشان به احمقی زدند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان خطاب به دشمنان گفت: اگر بارها کشته شویم باز هم از نظام اسلامی و ولایت دست بر نمی‌داریم زیرا این خط قرمز ماست، دشمن فکر کرد می‌تواند از حرکت مردم سوء استفاده کند ولی باز هم تیرشان به سنگ خورد.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که برای حل مشکل گرد و خاک قبلا هم مصوباتی داشتیم، تصریح کرد: درخواست ما از رئیس جمهور این است که آن مصوبات را اجرایی کیند مصوبات خوبی داشتیم ولی این اجرا نشد.

ناصری‌نژاد انتقال آب و کمتر شدن آب خوزستان را یکی از موضوعات مهم عنوان کرد و افزود: کانون‌های گرد و خاک خوزستان مرتع، کشتزار و محل رزق و روزی مردم بود که به کانون گرد و خاک تبدیل شد زیرا آب این استان کم شد و کشاورزی این مناطق را به تعطیلی کشاند.

وی درباره انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان نیز بیان کرد: پیش از این هر چه فریاد زدیم که خوزستان آب اضافی ندارد کسی گوش نکرد و برخی گفتند که شما منطقه‌ای فکر می‌کنید، نتیجه‌اش بی‌آبی و خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان شد.

وی با اشاره به عواقت انتقال آب خوزستان تاکید کرد: الان چیزی نشده و بحران اساسی هنوز به وجود نیامده، در سال‌های آینده عواقب تبدیل کشتزار به کانون ریزگردها را بیشتر خواهیم دید.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان راهکارهای برای حل مشکل ریزگردها پرداخت و اظهار داشت: باید تالاب‌های خوزستان را احیا کنیم زیرا تالاب می‌تواند جلوی ریزگردها را بگیرد.

وی با انتقاد از عدم رسیدگی به مشکلات خوزستان خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شد که دل رهبر به درد بیاید و سخنرانی جانسوزی را انجام دهند، ما از ایشان تشکر می‌کنیم که همیشه به یاد مردم خوزستان هستند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان عنوان کرد: ما اگر بحث آب را حل می‌کردیم این مسائل پیش نمی‌آمد، نامه دبیر هیئت دولت را دیدیم اعتراض کردیم و قول دادید که حل و پیگیری کنیم و رسیدگی نشد.

وی کارهای انجام شده برای مهار ریزگردها را اقداماتی مقطعی اعلام کرد و ادامه داد: باید فکری اساسی برای حل این مشکل بکنیم.

ناصری‌نژاد در ادامه با انتقاد شدید از رئیس جمهور گفت: آقای روحانی شما فرماندهی حل مشکل ریزگردها را به آقای حجتی دادید که این کار درستی نیست.

وی تصریح کرد: وزیر جهادکشاورزی زیر مجموعه وزارت خود در خوزستان را رها کرد زیرا بخش زیادی از نخلستان‌های خوزستان به دلیل بی‌آبی نابود شد ولی سراغی از نخلداران و کشاورزان خوزستانی نگرفت الان می‌خواهد چیکار کند.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گرد و خاک را یکی از معضلات خوزستان دانست و بیکاری، فقر و مهاجرت را از دیگر مشکلات اساس این استان عنوان کرد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان اظهار امیدواری کرد که سفر رئیس جمهور مشکلات استان خوزستان را به صورت اساسی حل کند.


جلوگیری از انتقال آب سرشاخه‌های دز، کارون و کرخه/خوزستان سد مقابله با تهاجمات دشمن است
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: پیشنهاد می‌کنم که بازنگری در طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز، کارون و کرخه انجام و از انتقال آن‌ها جلوگیری شود زیرا بخشی از دغدغه ما در انتقال آب امروز خودش را نشان داد.

فریدون حسنوند در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان ‌اظهار داشت: جناب آقای روحانی حضور شما برای ما مایه افتخار است و قرار است که با حضور حضرتعالی پیرو دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه یک حرکت جدی، فوری در راستای مقابله با مشکلات خوزستان به وجود آمده است بخشی از دغدغه مردم ایران و استان خوزستان برطرف شود.

وی با بیان اینکه جا دارد که در این زمان از نقش ارزنده کمیسیون انرژی، مجمع نمایندگان خوزستان و هیئت دولت تشکر کنم، افزود: ما فکر می‌کنیم که امروز برای این مشکل برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت لازم است که بخشی از این برنامه‌ها با دستورات رئیس هیئت دولت قابلیت حل شدن را دارد و بخشی دیگر از مشکلات از طریق مصوبات مجلس و تخصیص اعتبارات مورد نیاز به سازمان برنامه و بودجه قطعا مشکلات استان رفع می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بنده پیشنهاد می‌کنم که بازنگری در طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز، کارون و کرخه انجام و از انتقال آن‌ها جلوگیری شود زیرا بخشی از دغدغه ما در انتقال آب امروز خودش را نشان داد.

وی عنوان کرد: آب کشور فاقد یک طرح جامع است اگر قرار است انتقال آبی صورت بگیرد به یک نقطه‌ای باید در این طرح جایگزین آن و همچنین مشکلات زیست محیطی در این طرح در نظر گرفته شود.

حسوند توافق برخی از پروژه‌های فاقد مجوز در حوزه آب را از دیگر پیشنهادات و درخواست مردم خوزستان عنوان کرد و افزود: امروز برخی از پروژه‌های چندهزار میلیاردی فاقد مجوز در حوزه زیست محیطی است اما در حال اجرا هستند و حتما توقف این پروژه‌ها می‌تواند گوشه‌ای از مشکلات را  رفع کند.

وی گفت: تسریع در اجرای طرح 550 هزار هکتاری و معروف به طرح مقام معظم رهبری از طرح‌هایی بود که دولت یازدهم به آن پرداخت اما این طرح نیازمند مجوزاتی است که امیدوارم وزیر نیرو مجوز تامین آب این طرح را تامین و سازمان برنامه بودجه با تدوین اعتبارات این طرح را به اتمام برساند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تالاب‌ها زمانی محل گردشگری کشور بود اما امروزه به یک دستمال برای اشک پاک کردن اشک تبدیل شده است. تسریع در اجرای پروژه آبرسانی غدیر در کنار سد دز و دریاچه آن برای شهرهای استان و رهاسازی آب در برخی از زمین‌های فاقد آب از جمله برنامه‌هایی هستند که از هئیت دولت خواستار رسیدگی به آن‌ها هستیم.

وی گفت: در جلساتی که برگزار شد 2 درصد از تولید نفت به استان‌های نفت خیز اختصاص یافت اما این 2 درصد برای مناطق محروم دو سوم و برای مناطق نفت خیز یک سوم تقسیم می‌شد که عملا این موضوع هیچ اتفاق مثبتی نداشت.

حسنوند گفت: قرار است رئیس مجلس با شما صحبت کند و وزیر نفت نیز نسبت به این موضوع رضایت دارند، رئیس کمیسیون بودجه این موضوع را قبول دارد و 13 استان این موضوع را پذیرفته‌اند و حضرتعالی هم ظاهرا پذیرفته‌اید و پیگیر موضوع هستید که اگر این 2 درصد به استان‌های نفت خیز اختصاص یابد بخشی از مشکلات حل می‌شود.

وی افزود: تبصره 4 دیروز به کمیسیون تلفیق برگشت و قرار است 100 میلیون دلار برای خوزستان پیشنهاد داده شود اما باید در این برنامه به تهیه جدول زمان‌بندی، تعیین کردن وظیفه هر دستگاه نیز به وضوح و تشکیل ستاد اجرائی و عملیاتی تحت نظارت معاون اول محترم و با مدیریت یکی از اعضای هیئت دولت مشخص شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: خوزستان سد مقابله با تهاجمات دشمن است زیرا در  8 سال دفاع مقدس در برابر تهاجمات دشمن ایستاد و اگر امروز به  دغدغه‌های این استان رسیدگی نشود بدون شک تهدید بزرگی برای کشور است.

 کانون‌های داخلی گرد و خاک به ۸۰۰ هزار هکتار افزایش یافت
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون گفت: کانون‌های داخلی گرد و خاک به ۸۰۰ هزار هکتار افزایش یافت.

  همایون یوسفی عصر امروز در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور اظهار داشت: تشکر می‌کنم از مقام معظم رهبری با توجه به عنایتی که به خوزستان داشتند که این مسئله وظیفه مسئولان استانی و دولت را نسبت به رفع مشکلات خوزستان سنگین‌تر می‌کند.

وی افزود: از مردم خوزستان تشکر می‌کنم که به واسطه رفتاری که طی این مشکلات از خود بروز دادند نشان‌دهنده بلوغ سیاسی و اجتماعی مردمی آنهاست که هیچ موقع موجب در بحران خوزستان نبودند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: خوزستان بلاشک سد اول امنیتی، دفاعی و اقتصادی کشور است و اگر مشکلی در خوزستان به وجود آید در آینده‌ای نه چندان دور به دیگر نقاط کشور سرایت می‌کند و به تعبیری خوزستان آینه تمام نمای کشور است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم کشور آباد داشته باشیم باید به نقاط استراتژیک خوزستان توجه شود به دلیل اینکه توسعه خوزستان سبب توسعه کشور و همچنین عدم توسعه خوزستان در حقیقت عدم توسعه کشور است.

یوسفی عنوان کرد: در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری‌های خود را از نقاط استراتژیک آغاز می‌کنند زیرا سبب تسری توسعه به دیگر نقاط می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی بیشترین مشکل خوزستان مقابله با کانون‌های خارجی گرد و خاک بود اما امروز بیشترین مشکل خوزستان کانون‌های داخلی است که سبب گرد و خاک‌هایی می‌شوند که از نظر شدت و ماندگاری شدیدتر هستند و باید به کانون‌های داخلی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با اشاره به قطعی برق اخیر در خوزستان خاطرنشان کرد: قطعی برق اخیر خوزستان مربوط به گرد و خاک بوده و گرد و خاک نیز به طرح انتقال آب مربوط می‌شود. بلاشک اگر مدیریت مناسبی در منابع آبی خوزستان داشته باشیم خیلی از مشکلات قابل کنترل می‌شوند.

وی ادامه داد: مشکلات گرد و غبار بر سلامت جسمانی و روانی مردم خوزستان تاثیر دارد و این بار روانی موجب افزایش مهاجرت شهروندان استان به ویژه نخبگان شده است.

یوسفی با بیان اینکه دیگر فرصت آزمون و خطا برای مطالبات و مشکلات خوزستان وجود ندارد، تصریح کرد: زمانی مساحت کانون‌های داخلی 350 هزار هکتار بود اما اکنون پس از گذشت 5 سال مساحت کانون‌های داخلی تقریبا 800 هزار هکتار رسیده است.

وی تاکید کرد: ضروری است یک کارگروه ملی مانند احیای دریاچه ارومیه برای گرد و خاک تشکیل شود، ما خواستار تشکیل کارگروه ملی کنترل کانون‌های  گرد و خاک خوزستان هستیم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با بیان اینکه نهال کاری دردی از مشکلات خوزستان را دوا نمی‌کند، گفت: باید تالاب‌ها آبگیری شوند به دلیل اینکه به واسطه تبخیر آب مانند سدی در برابر کانون‌های خارجی هستند و مطالبه حق‌آبه تالاب‌ها یک امر حیاتی است.

یوسفی با بیان اینکه بهتر است برای حل مسائل زیست محیطی مردم و شرکت‌های دانش بنیان ورود کنند، بیان کرد: برای حل این مسئله به سرمایه‌گذاری با کشورهای خارجی و تجارب آنها در این زمینه نیازمند هستیم.


حاشیه ها:  اعتراض شدید نماینده اهواز به سخنان ابتکار در جلسه شورای اداری با حضور رییس جمهور
علی ساری بعد از آن با همراهی معاون استاندار جلسه را ترک کرد.

تصاویر /  شورای اداری استان خوزستان با حضور رئیس جمهور

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار