تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۱۴۲۷۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علت‌یابی ریزگردهای خوزستان؛عذاب الهی یا قصور
حالا از روحانی و وزیرانش تقاضا داریم این سوال ما را منصفانه با مشی اعتدال خود پاسخ گویند که آیا موارد یاد شده شبیه عذاب الهی است یا شبیه عذاب بنده خدا؟! اگر عذاب الهی است می‌خواهید بگویید شما ماموریت داشتید وسیله تحقق وعده خداوند شوید؟! اگر عذاب الهی است چرا مقام معظم رهبری به جای دعا برای رفع بلا از مسئولان می‌خواهند کاری برای حل بحران کنید؟! لطفا به سوالات ما پاسخ دهید.
عذاب الهی یا قصور
 

از تمام احادیث آیات قران و همه کتب دینی و مراجع می‌توان به راحتی بارها و بارها این نکته را استخراج کرد: کسی که مسئولیتش سنگین‌تر است کسی که جایگاه معنوی رفیع‌تری دارد و مردم به او به چشم خدمتکار خود نگاه می‌کنند بیشتر باید نزد خداوند پاسخگو باشد و جواب پس دهد، حتی کج‌روی‌های مردم را تا جایی که با رفتار او مربوط باشد باید پاسخ داده و حق‌الناس آن کارها را باید بپردازد، با این حساب به راحتی این نکته قابل استخراج است که اگر قرار است عذاب الهی نازل شود اول از همه به سمت مسئول قصورکننده متمایل می‌شود تا مردم، اینها را حقوقدانی که فقه اسلامی خوانده باید بهتر از ما بداند و تحلیل کند. اما...
وعده می‌دهند و بعد از سه و سال و اندی عمل نمی‌کند، بودجه تخصیص نمی‌دهند و هیچ کاری نمی‌کنند، منتظر باد می‌مانند؛ هیچ‌کدام از اینها بیشتر از زمانی که قصورهای صورت گرفته را در بوجود آمدن مشکل نادیده گرفته و عنوان می‌کنند این مشکل ناشی از عذاب الهی است دلت را نمی‌سوزاند. برای اینکه به دولت که ظاهرا با توجه به مشغله‌هایش دچار فراموشی شده است یادآوری می‌کنیم که عذاب الهی باعث شده خوزستان نفسش به شماره بیفتد یا فراموشی که بعد از درصد رای بالایی که مردم خوزستان به شما دادند به سراغتان آمد؟ خودتان با انصاف خودتان قضاوت کنید:
جناب رئیس‌جمهور از وعده‌ای که به مردم خوزستان درباره تخصیص ۳ درصد از درآمدهای نفتی به این استان دادید چند سال گذشته و چه میزان این وعده محقق شده است؟ این را پاسخ دهید و بعد ریزگردها را به عذاب الهی نسبت دهید.
پس از گذشت نزدیک به دو هفته از وخامت شدید وضعیت گرد و غبار در استان خوزستان و مشکلات بزرگی که برای مردم آن منطقه ایجاد کرد،‌ درست روزی که هوا بهتر شد حسن روحانی برای کمک به حل مشکلات مردم این استان به اهواز رفت! این موضوع چقدر با صحبت‌های روزهای نخست شما درباره کنار مردم بودن و با مردم بودن سنخیت دارد؟ اگر بدانیم که نه تنها شما بلکه در این دو هفته معاون محیط‌زیست شما هم نخواست برای چند ساعت در هوای مردم خوزستان نفس بکشد!
تازه بعد از دو هفته آن هم وقتی حال هوا به مدد باد مساعد شده است از راه می‌رسید و دم از عذاب الهی بودن این پدیده می‌زنید؟! این انصاف است؟! یکبار دیگر دلیل کارشناسان را مبنی بر هوای غبار آلود مطالعه کنید:
براساس مطالعات انجام شده مساحت کانون‌های فعال گرد و غبار در خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار است که با احتساب کانون‌های فرسایش بادی و بیابان‌ها به بیش از ۸۰۰ هزار هکتار می‌رسد. این درحالیست که دولتی‌ها بدون توجه به این موضوع همواره علت بحران گرد و غبار در خوزستان را ناشی از کانون‌های خارج از کشور می‌دانستند و به بخش داخلی آن توجهی نداشتند.
در ادامه به تعدادی از راهکارهای مسئولان دولتی برای حل بحران خوزستان اشاره می‌کنیم که طی روزهای گذشته و پس از اعتراضات مردم و دلسوزان انقلاب نسبت به حل این مشکل، بیان کردند. اقداماتی که بیانگر آن است علی‌رغم وجود این بحران در سال‌های گذشته و همچنین پیش‌بینی‌هایی که از تشدید گرد و غبار در این مناطق خبر می‌داد، دولت اقدامی برای پیشگیری از این مشکل انجام نداد.

کاشت نهال در یک ماه
وزیر جهاد کشاورزی که سه شنبه ۳ اسفندماه برای سومین‌بار پس از بحران گرد و غبار خوزستان راهی این استان شده است در سخنانی خبر از راهکاری سریع برای حل این معضل داد.
محمود حجتی با اشاره به اجرای طرح بیابان‌زدایی گفت: نهال‌کاری برای تقویت پوشش گیاهی در کانون‌های گرد و غبار و آبیاری مستمر آن از جمله اقدامات دولت است که عملیات نهال‌کاری از پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شده و آب لازم برای تقویت پوشش گیاهی تامین شده است.عملیات نهال‌کاری اکنون با ۶ گروه کاری در حال فعالیت است و تا هفته آینده به۱۰ گروه افزایش خواهد یافت.
این طرح که ظرف یک ماه به پایان می‌رسد ۴۰ هزار هکتار از کانون‌های داخلی ریزگردها کنترل می‌شود که این اقدام تاثیر بسزایی در بهبود وضع گرد و غبار در استان دارد.
خب اگراینطور است چرا در سه سال و اندی قبل عمر دولت از این نهال‌های یک‌ماهه را نکاشتید؟!

آماک و وعده‌های عملی نشده برای افتتاح
میزان انتقادات به دلیل بی‌توجهی معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از زمان تشدید بحران خوزستان تا کنون به مراتب بیشتر از قبل شده است. جمع زیادی از مردم قائل به این هستند که بی‌تدبیری و ضعف مدیریتی ابتکار باعث شده وی نتواند کارنامه قابل قبولی درحوزه محیط‌زیست از خود به جای بگذارد.
از طرف دیگر حال که بحران خوزستان با ورود سامانه بارشی به این منطقه بهتر از روزهای گذشته شده است، سفر ابتکار همراه روحانی به اهواز برای مردم بیش از آنکه ناشی از تلاش برای حل مشکل قلمداد شود به ژستی برای تداوم دولت فعلی در انتخابات آتی تبدیل شده است.
ابتکار در این صفر با اشاره به تاثیرات طرح آماک (جمع‌آوری گازهای همراه نفت) بر بهبود کیفیت هوای خوزستان گفت: علاوه بر نقشی که این طرح در کاهش آلودگی هوا دارد همچنین می‌تواند در حفظ و صرفه‌جویی منابع انرژی و گازها نیز موثر باشد.
رسول راکی علیپور رئیس پالایشگاه شیرین‌سازی کارون نیز در این‌باره گفت: به طور میانگین هم‌اکنون ۱۵۰ میلیون فوت‌مکعب فراورش گاز صورت می‌گیرد که تاکنون چندین‌بار برای افتتاح این طرح وعده داده شده اما عملی نشده است.
تاخیر در افتتاح طرح آماک که برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت اجرا شده است در حالی اتفاق می‌افتد که این طرح می‌تواند ۲۴۱ میلیون فوت‌مکعب گازهای ترش همراه نفت (بنگستان) در میادین اهواز و مارون و منصوری و آبتیمور و کوپال را جمع‌آوری کند. این درحالیست که برطبق آمار بیش از ۶۰ درصد آلودگی‌هوای اهواز مربوط به صنایع و تاسیسات نفتی است که آماک می‌تواند بخش قابل توجهی از آن را کنترل کند، لطفا درباره ارتباط این قصور و عذاب الهی توضیح دهید؟

احیای تالاب‌ها و معضل انتقال آب
یکی دیگر از وعده‌های ابتکار در سفر به خوزستان، احیای تالاب‌ها را یکی از اقدامات موثر در کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و با بیان اینکه تالاب‌های شادگان و هورالعظیم در خوزستان از کانون‌های مهم گرد و غبار این استان هستند افزود: با گشایش دریچه‌های آب به هورالعظیم ۷۰ درصد از این تالاب که پیش از این خشک بود، آبگیری شده و بخشی از کانون‌ها از بین رفته است.
طبق صحبت‌های صورت گرفته سیاست روز در چند روز گذشته با کارشناسان و نمایندگان استان یکی از مهم‌ترین علت‌های بحران خوزستان را می‌توان به انتقال آب کارون به ۴ استان مجاور عنوان کرد. بخشی از این آب برای شرب مردم این استان‌ها مصرف می‌شود که این مقدار فشار زیادی بر اکوسیستم منطقه وارد نمی‌آورد اما قسمت زیادی از آن برای استفاده‌های صنعتی و کشاورزی مصرف می‌شود که با توجه به حاصلخیزی زمین‌های استان خوزستان برای کشاورزی، دولت باید بجای انتقال این آب‌ها به استان‌‌های دیگر برای کشت محصولات، به دنبال راهکارهای جایگزین برای تولید در سایر استان‌ها باشد و آبی که از کارون منتقل می‌شود را برای جلوگیری از بحران‌های مجدد در تالاب‌های استان ذخیره و موجب احیای آن‌ها شود. در حال حاضر بخش اعظمی از بحران گرد و غبار خوزستان از دو تالاب خشک شده شادگان و هورالعظیم تغذیه می‌شود. این را چطور به عذاب الهی ربط می‌دهید؟

افزایش تعداد مقره‌های برق
توفان گرد خاک هشتم بهمن‌ماه سال‌جاری در اهواز که ۶۰ کیلومتر بر ثانیه سرعت داشت اختلالاتی در شبکه برق استان خوزستان و بخصوص کلانشهر اهواز به وجود آورد و باعث قطعی آب و برق ساکنان این شهر و تعطیلی ادارات و مدارس آن شد.
یکی از طرح‌هایی که روحانی در سفر خود به اهواز مورد بهره‌برداری قرار داد افزایش تعداد مقره‌های برق و شست وشوی آن‌ها هر دوماه یکبار بود. بر این اساس قرار است در یک بازه زمانی میان مدت (هشت ماه تا یک سال) تمامی مقره‌های موجود شبکه برق استان خوزستان تعویض شوند. در حال حاضر شست و شوی کل مقره‌ها با حضور ۱۲۰ گروه از تمام نقاط کشور، در حال انجام است و مقرر شده هر ۲ ماه یک بار مقره‌ها شست‌و‌شو شده و تعداد مقره‌ها هم از سه به ۲۰ افزایش یابند. خب این کمکاری است یا عذاب خداوند؟!
این مواردی که تاکنون مطرح شد تنها بخشی از اقداماتی است که مسئولان دولتی طی هفته اخیر برای حل بحران گردوخاک خوزستان پیشنهاد و اجرا کرده‌اند و قطعا بیش از این‌ها می‌توان راهکار برای این معضل در نظر گرفت.
اما آنچه در این میان جای سوال دارد این است که از زمان وعده حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ به مردم خوزستان درباره تخصیص ۳ درصد از درآمدهای فروش نفت به این استان برای حل معضلات اساسی آن شامل ریزگردها ، آب و فاضلاب و اشتغال چیزی در حدود ۴ سال می‌گذرد و سوال این است که در این مدت گذشته چرا این اقدامات شامل کاشت نهال که یک ماهه می‌تواند بخشی از معضل را درمان کند و طرح آماک برای کنترل بخش قابل توجهی از الودگی ۶۰ درصدی تجهیزات نفتی در اهواز و یا افزایش تعداد مقره‌های برق برای جلوگیری از قطع آب و برق تا کنون اجرایی نشده و حال که این استان درگیر بحرانی به این مهمی شده و باعث نگرانی مردم و دلسوزان کشور شده است، دولت به فکر اقدم در این جهت افتاده است؟
حالا همه موضوعات مطروحه را بگذارید کنار این سخن رئیس‌جمهور که در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری او با اشاره به اینکه در روایات آمده اگر معروف را زیر پا گذاشتی و منکر ترویج شد عذاب الهی نازل می‌شود، تاکید کرد: برخی از عذاب‌ها همین‌هایی است که ما می‌بینیم، معروف و منکر فقط نماز و دروغ نیست منکر دامنه‌اش خیلی وسیع است هر کار زشت و ناپسند منکر و هر کار شایسته و درست معروف خواهد بود.
وی خطاب به حاضران گفت‌: اگر سرزمین خود را آباد کنیم و درختکاری انجام دهیم جزو نماز و روزه نیست ولی معروف است، ما باید معروف‌ها را انجام دهیم.
حالا از روحانی و وزیرانش تقاضا داریم این سوال ما را منصفانه با مشی اعتدال خود پاسخ گویند که آیا موارد یاد شده شبیه عذاب الهی است یا شبیه عذاب بنده خدا؟! اگر عذاب الهی است می‌خواهید بگویید شما ماموریت داشتید وسیله تحقق وعده خداوند شوید؟! اگر عذاب الهی است چرا مقام معظم رهبری به جای دعا برای رفع بلا از مسئولان می‌خواهند کاری برای حل بحران کنید؟! لطفا به سوالات ما پاسخ دهید.
مرجع/روزنامه سیاست روز
:
:
:
آخرین اخبار