تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۴۲۸۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لایروبی رودخانه شاوور با روند لاک‌پشتی!
عملیات اجرایی لايروبي و ساماندهي رودخانه شاوور در شهرستان شوش به کندی پیش می‌رود
عملیات اجرایی لايروبي و ساماندهي رودخانه شاوور در شهرستان شوش به کندی پیش می‌رود.

به گفته کارشناسان لایروبی و ساماندهی رودخانه شاوور، علاوه بر کاهش خسارات احتمالی ناشی از طغیان رودخانه در فصل بارندگی، در ارتقای وضعیت بهداشتی روستاهای حاشیه رودخانه نقش مهمی ایفا می‌کند.

با این وجود اما عملیات اجرایی لایروبی و ساماندهی رودخانه شاوور به کندی پیش می‌رود؛ فرماندار شوش در اواخر سال 94 خبر از لایروبی 6 کیلومتر از این رودخانه را داده بود.

چند ماه بعد و در پاییز سال جاری، با همکاری امور آب منطقه غرب خوزستان و شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری ناحیه شمال بخشی دیگر از مسیر و انهار حاشیه رودخانه شاوور در مجاورت روستای شهید دانش(عمله سیف) واقع در شمال شهرستان شوش به طول حدود ۵۰۰ متر لایروبی شد.

لایروبی و ساماندهی جسته و گریخته شاوور به‌عنوان رودخانه‌ای که شوش را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است، همزمان با نزدیک شدن به ایام نوروزی و ورود مسافران، بر سیمای این شهر  تأثیر منفی می‌گذارد.

در این میان شهروندان شوشی نیز در انتقاد از روند کند لایروبی این رودخانه می‌گویند: انبود گیاهانی که در قسمت پایین‌تر از حرم دانیال به وجود آمده است علاوه بر آلودگی باعث ناامنی منطقه نیز شده است.

فایز ادامه داد: در این قسمت سارقان فرصت دزدیدن کیف و یا وسایل همراه خانواده‌ها و شهروندان را پیدا می‌کنند و این اتفاقات بارها افتاده است.

رودخانه شاوور در هیجده کیلومتری شمال‌غرب شهر شوش در کناره شرقی روستای جریه (قریه سید احمد) از به هم پیوستن چند چشمه به هم تشکیل می‌شود.

 رودخانه شاوور، در مسیر شمال به جنوب، پس از گذشتن و تقسیم شهر شوش به دو بخش شرقی و غربی، به موازات جاده اهواز به اندیمشک و میان دو رودخانه کرخه و دز به حرکت ادامه می‌دهد و سرانجام پس از طی کردن مسافتی شصت و پنج تا هفتاد کیلومتری، به رودخانه دز می‌ریزد.

این رود همچنین یکی از منابع تغذیه کننده تالاب بامدژ است که با طغیان‌های فصلی در نیمه دوم سال تأثیر مهمی بر حیات تالاب مذکور دارد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار