تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۱۴۲۸۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موگابه: جانشینی تحمیل نمی‌کنم
رئیس‌جمهوری زیمبابوه گفت که وی جانشینی را تحمیل نخواهد کرد و اگر حزب حاکم "زانو پی‌اف" به این نتیجه برسد که او باید استعفا دهد، یک نشست فوق‌العاده در کنگره برگزار می‌کند تا رهبر جدید تعیین شود.
 رابرت موگابه ۹۳ ساله جزو قدیمی‌ترین رهبران جهان است که از زمان استقلال زیمبابوه از بریتانیا در ۱۹۸۰ در راس قدرت قرار دارد. او قرار است باز هم در انتخابات سال آتی نامزد شود و تاکید دارد که زانو پی‌اف هیچ نامزد جایگزینی به جز او ندارد.

رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه در سخنانی گفت: برخی به من می‌گویند که پیش از بازنشسته شدن جانشینی برای خودت انتخاب کن. آیا این تحمیل نیست؟ من باید کسی را به حزبم تحمیل کنم؟ من چنین چیزی نمی‌خواهم. این مساله‌ای است که کنگره باید درباره آن تصمیم بگیرد و انتخاب کند. اگر رئیس‌جمهور بازنشسته شود، کنگره فوق‌العاده تشکیل می‌شود اما شما می‌گویید که من باید نامزد شما در انتخابات ریاست جمهوری آتی باشم.

موگابه پیش از این نیز اعلام کرده بود قصد واگذاری قدرت را ندارد چون معتقد است جانشین قابل قبولی برایش وجود ندارد.

این در حالی است که هزاران تن از حامیان موگابه با تقدیر و تمجید از رهبری وی نودوسومین سال تولد وی را جشن گرفتند. گفته شده که جشن تولد موگابه حدود 2 میلیون دلار برای این کشور آفریقایی هزینه داشته است.

موگابه با عینکی تیره و کتی چند رنگ خود را به شکل روزهای جوانی آراسته بوده و به همراه دوستان، خانواده و حامیانش از حزب زانو پی اف تولدش را جشن گرفت. بزرگترین جشن تولد موگابه در در متابللنددر غرب زیبمبابوه برگزار شد. حامیان موگابه نظیر خود وی لباس‌های رنگین به تن کرده و در حمایت از وی شعار می‌دادند.

تولد موگابه در حالی برگزار شد که مردم و دولت زیبمبابوه با لیستی بلندبالا از مشکلات روبرو هستند. پزشکان به دلیل شرایط بد کاری، نبود دارو و امکانات پزشکی اعتصاب کرده‌اند و اقتصاد این کشور به شدت با مشکل روبروست؛ بیکاری آمار بالایی دارد و کشور با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند؛ احساسات ضددولتی رو به افزایش است اما موگابه همچنان از حمایت بالایی میان مردم برخوردار است. 

موگابه: جانشینی تحمیل نمی‌کنم
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار