تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۱۴۲۸۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وضعیت موسیقی سنتی در خوزستان به روایت وحید تاج
وحید تاج از حضور در اهواز و برگزاری کلاس‌های آموزشی در این کلانشهر برای علاقه‎مندان در آینده‎ای نزدیک خبر داد
وحید تاج از حضور در اهواز و برگزاری کلاس‌های آموزشی در این کلانشهر برای علاقه‎مندان در آینده‎ای نزدیک خبر داد.

این سنتی‌خوان خوزستانی در ابتدا با اشاره به وضعیت کیفی موسیقی اصیل در استان ‌اظهار کرد:‌ عزیزان و پیشکسوتان بسیاری در استان خوزستان وجود دارند که سال‌های سال است در حال تدریس موسیقی هستند و انصافا نیز زحمات بسیاری در راستای آموزش به جوانان علاقمند می‌کشند؛ با وجود این،‌ انتظار می‌رود دولت و وزارت ارشاد اهمیت بیشتری به این عزیزان بدهند و امکانات آموزشی لازم را در اختیار آن‌ها بگذارند تا هنرجو نیز بتواند با امکانات و انگیزه بیشتر کار موسیقی را دنبال کند.

وی افزود:‌ متاسفانه مثل تمام چیزهایی که در خوزستان امکانات آن فراهم نیست، موسیقی نیز از این امر مستثنا نیست و امکانات به روزی در این زمینه نداریم.

این خواننده موسیقی سنتی در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر آموزشگاه‌های موسیقی در زمینه موسیقی پاپ فعالیت می‌کنند گفت:‌ به هر حال این موضوع از آن جا نشأت می‌گیرد که مردم ما با موسیقی سنتی آشنا نیستند و مسلم است که آموزشگاه‌های موسیقی نیز تمرکز خود را روی آن بخشی می‎گذراند که مردم با آن آشنا و طرفدار آن هستند.

وی درباره این که چگونه می‎توان مردم را با موسیقی سنتی و اصیل آشنا کرد عنوان کرد:‌ معتقدم صدا و سیما بسیار می‌تواند در این مقوله مثمر ثمر واقع شود. صدا و سیما به جای آن که مردم را با فرهنگ ایرانی و اصیل آشنا کند، به صورت مرتب تمرکز خود را روی موسیقی پاپ گذاشته است و مردم به لحاظ شنیداری تنها با موسیقی پاپ در ارتباط هستند.

تاج ادامه داد:‌ به لحاظ دیداری نیز، ‌هیچ سازی در تلویزیون ایران نشان داده نمی‎شود و مخاطب به جای آن که با سازهای اصیل ایرانی آشنا شود، به سمت شبکه‌های خارجی سوق پیدا می‎کند و سازهایی را در آن شبکه‎ها مشاهده می‎کند که در تصورش آن‎ها سازهای اصیل هستند؛ درحالی که این‎ گونه نیست.

او با تاکید بر این‎ که تمام حرف من توازن میان سبک‎های موسیقی است خاطرنشان کرد:‌ طبیعتا وقتی مخاطب با یک نوع موسیقی آشنایی نداشته باشد،‌ به دنبال آن نمی‎رود. مخاطب در وهله اول باید هم ببیند و هم بنشود تا قدرت تصمیم‎گیری داشته باشد. وقتی شرایط برای آشنایی مخاطب با سبک‎های موسیقی اصیل فراهم نیست، او نیز قدرت تصمیم‎گیری نخواهد داشت و تنها آن چیزی را که می‎بیند انتخاب می‎کند چرا که انتخاب دیگری ندارد.

این خواننده خوزستانی آواز سنتی در خصوص انتظارش از مسوولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز تصریح کرد:‌ متاسفانه برگزاری کنسرت در خیلی از شهرهای استان بسیار سخت شده است و فکر می‎کنم هموار کردن مسیر برای برگزاری کنسرت حداقل کاری است که مسوولان می‎توانند آن را انجام دهند.

وی اضافه کرد:‌ متاسفانه وضعیت موسیقی استان خوزستان طی چهار سال اخیر هم هیچ تغییری نکرده است و اصلا بهتر نشده و اتفاق خاصی نیز در آن رخ نداده است.

تاج در ادامه از حضور در اهواز و برگزاری کلاس‌های آموزشی در این شهرستان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت:‌  تصمیم گرفتم به حرمت هم استانی‌هایم و به جای آن که آن‎ها نزد من بیایند این بار من به نزد آن‌ها بروم و به زودی در یکی از آموزشگاه‌های شهر اهواز ماهی یک بار و یا دو ماه یک بار حضور پیدا کنم و کلاس‎هایی را برای علاقمندان برگزار خواهم کرد.

وی بیان کرد:‌ همچنین طی سه سال گذشته قصد دایر کردن آموزشگاهی را در دزفول داشتم که این آموزشگاه متاسفانه به دلایل مختلف و مشکلات عدیده امکان دایر شدن آن فراهم نگردید و اینک قصد دارم این آموزشگاه را به تهران منتقل کنم.

این خواننده خوزستانی موسیقی اصیل ایرانی با اشاره به آلبوم‌هایی که در دست انتشار دارد گفت: چندین آلبوم را دارم که کار ضبط آن‎ها به اتمام رسیده است که برخی از آن‎ها نیز مربوط به سال‎های گذشته می‎باشد که هنوز منتشر نشده‎اند.

وی افزود:‌ یکی از این آلبوم‌ها با عنوان "در عشق زنده باید" به آهنگسازی مجید مولانیا قرار است که تا پایان سال جاری منتشر شود.

تاج با اشاره به سایر آلبوم‌هایش که قرار است در سال 96 منتشر شود نیز عنوان کرد:‌‌ "از کوچ تا رهایی" به آهنگسازی ستار هوشیاری‎پور، ‌"عطار" به آهنگسازی آرش کامور،‌ "‌دیدار وطن"  به آهنگسازی بهمن فریادرس،‌ "زنگ عشق" به آهنگسازی اردشیر کامکار و "از برگ‌ها" به آهنگسازی حامد حافظی نام آلبوم‌هایی است که پس از طی فرآیند مجوزها و ناشران در ماه‌های آینده منتشر خواهند شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار