تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۴۳۰۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صنایع دستی کارآفرین خرمشهری مورد استقبال گردشگران خارجی
هنرکده صنایع دستی بیات کارآفرین خرمشهری این روزها مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفته است و توانسته برای 25 نفر از هنرمندان شغل مستقیم ایجاد کند
هنرکده صنایع دستی بیات کارآفرین خرمشهری این روزها مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفته است و توانسته برای 25 نفر از هنرمندان شغل مستقیم ایجاد کند.

عبدالرضا بیات از کارگران شرکت صابون سازی پاکینه شو خرمشهر است که به لحاظ علاقه شدید به کار هنری امروز کارآفرین و از هنرمندان برتر این شهر شناخته شده است.

تمدن چند هزار ساله ایران، میراث ماندگار بسیاری برای مردم کشور کهن به یادگار گذاشته که مجموعه این میراث، هویت تاریخی و ملی ما را تشکیل می دهد.

این میراث، مظاهر و جلوه های متنوع و متعدد دارد و هرکدام از آنها به نحوی، گذشته درخشان و تمدن باستانی این مرز و بوم را بازگو می کند یکی از این مظاهر که در شاخه های متنوعی خود نمایی می کند و بازگو کننده ی هویت و ذوق و هنر ایرانیان است،صنایع دستی است.

همواره تلاش برای افزایش درآمد ملی و تولید سرانه داخلی مورد توجه کشورها برای افزایش رشد و توسعه اقتصادی بوده است.

در این راستا صنایع دستی در بسیاری از کشورهای درحال توسعه مانند هندوستان، چین، اندونزی، تایلند و نپال مورد توجه قرار گرفته و از این طریق این کشورها توانسته اند درآمد ارزی قابل توجهی را از آن خود کنند.

در حال حاضر صنایع دستی کشورهایی مانند چین و تایلند در کشور ما به وفور یافت می شود، در حالی که کشور ما با توجه به تنوع اقلیم، گوناگونی اقوام و آداب و رسوم مختلف در سراسر کشور ظرفیت های فراوانی ازلحاظ صنایع دستی را در خود گنجانده که در سایه غفلت مسئولین رونق تولید خود را رفته‌رفته ازدست داده است.

در ایران بیش از ۲۵۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که ۱۲۰ رشته آن تا پیش از دوره قاجار کاربرد داشته، اما اکنون به دلایلی همچون توسعه صنعت، روی کار آمدن رشته های جدید، گرانی مواد اولیه، مشکلات صادرات و بی توجهی به صنایع دستی تنها بخش محدودی از این رشته ها فعال و موجود است.

تجربه نشان داده است بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به خرید محصولات صنایع دستی از شهرهای مختلف کشور اقبال نشان داده اند و این مهم، ضرورت توجه به صنعت گردشگری در کشور را دو چندان می کند، چرا که بارونق گردشگری و توسعه صنعت توریسم، بهره برداری بیشتر از فرصت های موجود در صنایع دستی را به همراه خواهد داشت و فروش بیشتر این محصولات سبب افزایش درآمد کشور و افزایش ارزآوری می شود.

البته در این زمینه می توان به صادرات صنایع دستی و سنتی نیز اشاره داشت که نیازمند معرفی، تبلیغات و بازاریابی هدفمند در سطح بین‌المللی است که سبب افزایش صادرات غیرنفتی و درآمد ارزی خواهد شد.

شهرستان خرمشهر، فرصت مناسب توسعه صادرات صنایع دستی

شهرستان خرمشهر به لحاظ موقعیت مرزی و همسایگی با کشورعراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس فرصت مناسبی برای معرفی و صادرات صنایع دستی ایران است.

شلمچه به لحاظ داشتن یادمان شهدای هشت سال دفاع مقدس روزانه شاهد ورود حدود هزار نفر اعضای کاروان های راهیان نور از گوشه و کنار کشور است و این فرصتی برای عرضه محصولات صنایع دستی شهرستان خرمشهر است.

برای آشنایی با کارآفرین صنایع دستی خرمشهر سری به کارگاه چوب در بلوار عشایر می زنیم که در این کارگاه، 'عبدالرضا بیات' کارآفرین خرمشهری، برادر و کارگران مشغول به کارند، آنها با شوق و ذوق و سلیقه ای که دارند، انواع قاب آئینه های قدی را برای استفاده سالن های آرایش، دکور فروشگاه ها و رستوران ها می سازند.

همچنین کارگاه و هنرکده عبدالرضا بیات در منزل و عرضه محصولات صنایع دستی آن در مجتمع بازار امام رضا(ع) ما را برای دیدن این هنرکده مجذوب کرد.

عبدالرضا بیات کارآفرین خرمشهر گفت:سال 84 به تشویق همسرم در یک دوره آموزش خط به سبک تذهیب را گذراندم، پس از آن فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده و همان سال یک نمایشگاه انفرادی دونفره خوشنوسی اسماء الحسنی دایر کردیم و از آن پس در جشنواره های استانی و کشوری شرکت کرده و مقام های برتر را از آن خود کردیم.

این کارآفرین می گوید: آخرین اثر برگزیده کشوری که در نمایشگاه خط برج میلاد برگزار شد، تابلوی خط با عنوان علی(ع) برگزیده کشوری شد.

بیات افزود:به واسطه سابقه کار هنری که داشتم به لحاظ اینکه در بازار فروش فعالیتی نداشتیم یک حلقه مفقوده ای احساس می شد که پس از آن تصمیم گرفتیم که به منظور عرضه محصولات فرهنگی در بازار حضور فعال داشته باشیم.

وی نبود بازار کار برای هنرمندان را از مشکلات همه هنرمندان دانست و گفت:هنرمندان با تولید هنری خود منتظر هستند که سالی یک تا دو بار یک نمایشگاه و یا جشنواره برگزار شود تا در آن شرکت کنند و خیلی ها به لحاظ کمبود نقدینگی توانایی شرکت در این نمایشگاهها نیستند.

بیات اظهار داشت:در این راستا به این فکر افتادیم که یک مرکز ثابت فروش آثار هنری و صنایع دستی در تمامی رشته های هنرهای تجسمی،اعم از عکاسی، نقاشی، نگارگری، تابلو خط، خط نقاشی، صنایع چوب، حجم سفال، گلیم بافی و تابلوفرش را راه اندازی کنیم.

وی در ادامه گفت:به همین دلیل، برای جمع آوری آثار هنری هنرمندان که به صورت مشاغل خانگی و کارگاههای کوچک فعال و قابلیت عرضه محصولات آنها وجود داشت، اقدام کردیم.

این کارآفرین می افزاید:پس از آن نیز، سال گذشته با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهردر نگارخانه شهریار به مدت یک سال و نیم محصولات هنری هنرمندان خرمشهر در معرض دیدم عموم قرار گرفت.

بیات گفت: پس از آن تصمیم گرفتیم که هنرکده ای برای عرضه محصولات خود و همکاران را در یک مجتمع تجاری امام رضا(ع) راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه توانسته است برای 25 نفر از هنرمندان شغل ایجاد کنیم، گفت:با خرید محصولات هنرمندانی که در کارگاه های کوچک و در خانه های خود صنایع دستی تولید، می کنند، توانسته ایم برای آنها شغل مستقیم ایجاد کنیم.

 فضای مجازی فرصت مناسبی برای تحقق بازاریابی است

بیات در پاسخ به این پرسش که یک کارآفرین به چه پیش نیازهایی برای بقا در بازار کار نیاز دارد، گفت:بازاریابی یکی از شاخص های مهم برای هر فعالیت است که در حال حاضر فضای مجازی فرصت مناسبی برای تحقق این مهم فراهم کرده است.

این کارآفرین صنایع دستی اشراف کامل به حوزه فعالیت شرط اساسی بقاء در بازار کار دانست و گفت:با توجه به رکود موجود در بازارصنایع دستی، برای شناسایی فعالان عرصه صنایع دستی و خرید تولیدات آنها به نوعی نقش روابط عمومی را برای آنها ایفا می کنیم و تلاش می کنیم با این اقدام از رکود خارج شویم.

بیات با بیان اینکه فضای مجازی زمینه مناسبی برای اطلاع رسانی فراهم کرده است، گفت:با قرار دادن محصولات در گروه ها، سایت ها و فضای مجازی مشتریان خاص خود را پیدا می کنیم.

بیات با بیان اینکه اگر قسمتی از زندگی مردم هنر باشد، می توانند با مشکلات زندگی کنار آیند و روحیه شادتری را داشته باشند، گفت:چهار ماه در دوره کارآفرینی که با همکاری منطقه آزاد اروند و موسسه بهار برگزار شد، شرکت کردم و پس از پایان این دوره طرح توجیهی از آثار هنری و صنایع دستی خود را ارائه دادم در نتیجه توانستم وام کارآینی را از بانک دریافت کنم و هنرکده را راه اندازی کنم.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر با هشت ساعت کار کارگری در شرکت صابون سازی که جزو کارهای سخت و زیان آور است سعی کرده ام که با طراحی و تولید آثار هنری روحیه خود را به دست آورم.

 حضور گردشگران خارجی در هنرکده بیات

کارآفرین خرمشهری حضور گردشگران خارجی در هنرکده بیات را یادآور شد و گفت:تاکنون گردشگران خارجی چینی، لهستانی، فرانسوی از آثار هنری هنرکده بیات دیدن کردند و برخی از آنها آثار هنری را برای سوغات به کشورشان خریداری کردند.

بیات اظهار داشت: با توجه به اینکه در محدوده منطقه آزاد اروند قرار داریم و شاهد حضور گردشگران خارجی می باشیم، سعی کردیم علاو بر تولید آثار هنری در خرمشهر از دیگر شهرستان را به اینجا آوریم تا مورد استقبال این گردشگران قرار گیرد.

 آموزش هنر نقاشی و خطاطی روی سفال به دانش آموزان

کارآفرین خرمشهری در ادامه سخنانش آموزش هنرهای نقاشی و خطاطی روی سفال را از برنامه های دیگر هنرکده بیات عنوان کرد و گفت:همچنین به منظور بالا بردن سطح هنری و خلاقیت های دانش آموزان ابتدایی و کودکان پیش دبستانی با رنگ کردن سفال ها آموزش نقاشی روی سفال با حضور در مدارس را در برنامه های خود قرار دادیم.

بیات گفت:دانش آموزان یاد گرفته اند که بر یک صفحه کاغذ و صاف نقاشی کنند ولی نقاشی بر یک حجمی همچون سفال را تجربه نکردند، در این راستا برای مدارسی که درخواست دارند، سفال خام تهیه کرده و در اختیار استفاده دانش آموزان قرار می دهیم.

وی ادامه داد:همچنین با توجه به فرارسیدن عید نوروز، انواع ظروف خام سفالی برای آقایان و خانم ها که دوست دارند خود دست به کار شوند و کار هنری را روی سفال انجام بدهند و هفت سین مورد علاقه خود را طراحی کنند.

به گزارش ایرنا عبدالرضا بیات کارآفرین خرمشهری با راه اندازی هنرکده بیات در دو مجتمع تجاری امام رضا(ع) و برلیان علاوه بر ایجاد شغل برای همکاران خود توانسته گردشگران خارجی را به هنرکده خود جذب کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار