تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۱۴۳۰۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون پژوهش و فناوری علوم پزشکی اهواز:
کیفی‌سازی از کمیته‌های تحقیقات دانشجویی آغاز شود
یک کیفی‌سازی هر چند با روندی کند در حال انجام است که می‌تواند از کمیته تحقیقات دانشجویی آغاز شود؛ در ابتدای دولت یازدهم هشت دانشمند در حوزه پزشکی در ردیف یک‌درصد برتر دنیا قرار داشتند که در ژانویه سال 2017 این عدد به 43 رسید
معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به رشد کمی مقالات علمی ایران، گفت: یک کیفی‌سازی هر چند با روندی کند در حال انجام است که می‌تواند از کمیته تحقیقات دانشجویی آغاز شود؛ در ابتدای دولت یازدهم هشت دانشمند در حوزه پزشکی در ردیف یک‌درصد برتر دنیا قرار داشتند که در ژانویه سال 2017 این عدد به 43 رسید.
 
دکتر بهزاد شریف مخمل‌زاده در آئین افتتاحیه اولین کنگره ملی علوم نوین و بیماری‌ها که روز، سه‌شنبه 10 اسفندماه در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: همان‌طور که از اسم این کنگره برمی‌آید مسیر تحول علوم به سمتی می‌رود که حیطه‌های جدیدی از علوم که نقش بسزایی در درمان بیماری‌ها دارد، در حال مطرح شدن است و در این مسیر پرشتاب دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی و کسب مناصب و جایگاه‌ها در جامعه سلامت نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

وی با مقایسه وضعیت ایران از لحاظ تولید علم با دیگر کشورها، افزود: در چند سال گذشته سیاست‌گذاری‌ها در راستای رشد کمی تولیدات علمی بوده است؛ تعداد ارجاعات به هر مقاله، نشان‌دهنده ارزش کیفی مقالات است و ایران از لحاظ تعداد مقالات در مقایسه با بسیاری از کشورها رتبه بالاتری دارد اما از لحاظ تعداد ارجاعات یا کیفیت، وضعیت چندان جالبی ندارد. در ایران تعداد ارجاعات به ازای هر مقاله 6 مورد است اما در رژیم اشغالگر این عدد به 18.1 می‌رسد.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: تنها راهکار برای بهبود این وضعیت ارائه مقالات با کیفیت بالاتر است؛ در غیر این صورت پژوهش ایران در سطح کشور، منطقه و دنیا ارتقا نخواهد یافت. در سال 2016 ایران 51 هزار عنوان مقاله چاپ کرد که تعداد ارجاعات حدود 29 هزار مورد بوده است. این عدد نسبت به سال‌های گذشته رشد نسبتاً خوبی داشته اما هنوز با دیگر کشورها اختلاف قابل توجهی دارد.

شریف مخمل‌زاده با اشاره به مستندات علمی ایران در بانک اطلاعات تصریح کرد: در سال 2016 ایران رتبه 16 جهانی و اول منطقه را در تولید و انتشار مقاله به‌دست آورد. این بانک، یکی از بانک‌های اطلاعاتی بسیار مهم است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. همچنین تعداد مقالات علوم پزشکی در این سایت نسبت به سال گذشته و سهم چاپ این مقالات در 10 درصد مجلات برتر دنیا رشد داشته است.

وی با بیان اینکه این مجلات یکی از شاخص‌های کیفی مورد توجه هستند، گفت: توجه دانشجویان را به این نکته جلب می‌کنم که در کمیته‌های تحقیقات دانشجویی با همین منابع مالی نیز می‌توان کار قابل توجهی برای کشور انجام داد. باید در خصوص این مجلات اطلاع‌رسانی بیشتری شود و برای چاپ مقالات در این مجلات سرمایه‌گذاری شود تا سهم دانشمندان ایران در 10 درصد برتر جهان افزایش یابد.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم هشت دانشمند در حوزه پزشکی در ردیف یک‌درصد برتر دنیا قرار داشتند که در ژانویه سال 2017 این عدد به 43 رسید. نام "علوم نوین" نیز از این جهت به این کنگره داده شده است که یک کیفی‌سازی هر چند با روندی کند در حال انجام است. و این کنگره در همان جهت سیاست‌گذاری می‌کند و بخشی از علوم را که می‌تواند سبب کیفی‌سازی تحقیقات شود، نشانه‌گذاری می‌کند. این کیفی‌سازی می‌تواند از کمیته تحقیقات دانشجویی آغاز شود.

شریف مخمل‌زاده خاطرنشان کرد: تعداد دانشمندان برتر کشور در حوزه علوم پزشکی با
h-index بالای 15 تنها 108 نفر بود که اکنون به 441 نفر رسیده است و با توجه به شاخص‌های علم‌سنجی در دنیا باید برای رسیدن به این شاخص‌ها گام‌های مؤثری برداریم و به سوی شاخص‌های جدیدتر تحت عنوان Field-Weighted Citation حرکت کنیم. از شما می‌خواهم که در کمیته‌های تحقیقات دانشجویی، رصد تولید علم بر اساس این شاخص‌های جدید انجام شود.


معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به رشد تعداد مقالات ISI در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تصریح کرد: مقالاتی که ما چاپ می‌کنیم در مجلاتی چاپ می‌شوند که تعداد ارجاعات مناسبی ندارند و کمیته‌های تحقیقات دانشجویی باید به‌دنبال مجلات معتبرتر و با ارجاعات بالاتر برای چاپ مقالات خود باشند.

شریف مخمل‌زاده خاطرنشان کرد: ما باید در خصوص علوم نوین از الگوهایی که درون کشور توسط سازمان‌های سیاست‌گذار معرفی می‌شوند، پیروی کنیم. در رأس این نهادها معاونت علمی ریاست جمهوری است که با ایجاد ستادها و شوراها در دانشگاه‌های مختلف در چند سال اخیر سعی کرده است که در همین مسیر حرکت کند. توجه دانشجویان باید این نکته جلب شود که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری سیاست‌گذاری کلی تولید علم و نقشه راه را تدوین می‌کند و اگر به وب‌سایت این معاونت مراجعه کنند و با کارگروه‌های آن آشنا شوند، متوجه می‌شوند که علوم نوین در کدام جهت حرکت می‌کند.

وی افزود: اگر خط کاری خود را بر اساس همین علوم نوین طراحی کنیم، در آینده می‌توانیم قدم‌های بزرگی در حوزه سلامت برداریم. در چند سال اخیر به واسطه تحریم‌های شدید آسیب‌های زیادی به کشور وارد شد اما بخش قابل توجهی از مطالعات پزشکی می‌تواند به تجهیزات و داروهایی متمرکز شود که به کشور وارد می‌شوند.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: مباحثی مانند بیومتریال، نانو تکنولوژی، سلول‌های بنیادی و ... علوم نوینی هستند که مورد توجه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری قرار دارند و اگر در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری شود، می‌توانند آورده اقتصادی داشته باشند و کشور را مقتدر کنند، اما این هسته‌ها هنوز در دانشگاه‌ها شکل و قوت نگرفته‌اند.

شریف مخمل‌زاده عنوان کرد: ما باید به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز توجه داشته باشیم، چراکه تحقیق بدون فناوری هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت حوزه‌ای به نام فناوری سلامت وجود دارد که در راستای تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان سیاست‌گذاری می‌کند و دانشجویان باید با استفاده از تسهیلات این حوزه در جهت ایجاد شرکت دانش‌بنیان حرکت کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار