تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۴۳۱۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بخت «دا و دختر» رامهرمز کی باز می‌شود!؟
رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز در خصوص آخرین وضعیت دو قلعه تاریخی "دا و دختر" این شهرستان توضیحاتی ارایه کرد
رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز در خصوص آخرین وضعیت دو قلعه تاریخی "دا و دختر" این شهرستان توضیحاتی ارایه کرد.

منصور معتمدی اظهار کرد:‌ طی جلسه‎ای که میان نماینده رامهرمز در مجلس شورای اسلامی و مدیر ‎کل میراث فرهنگی کشور در یازدهم بهمن‎ ماه سال حاری برگزار شد، مصوب گردید اعتباری بالغ بر 24 میلیارد تومان به زیرساخت‌های تاریخی و گردشگری دو شهر رامهرمز و رامشیر تعلق گیرد که قرار است بخشی از این مبلغ نیز به مرمت قلعه دا و دختر اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به قدمت این قلعه‌ها ادامه داد:‌ تاریخچه "دا و دختر" به دوره ساسانیان بازمی‎گردد اما از آن ‎جا که سفال‌هایی مربوط به دوره اشکانی در این قلعه یافت شده است، برخی باستان‎شناسان قدمت آن را به دوره اشکانیان نسبت می‎دهند.

رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز در توصیف قلعه‌های دا و دختر گفت: این قلعه‌ها از زیبایی چشم‎نوازی برخوردارند و مشرف به کوه‌های "‌جت" رامهرمز می‎باشند. ساختار این قلعه نیز به سبک رومی است و بنای آن دو طبقه می‎باشد.

وی با بیان این‎ که در ساخت این قلعه‌ها از مصالح آجر و گچ کوره استفاده شده است افزود: در فنداسیون این قلعه‌ها نیز از قیر طبیعی استفاده شده است.

معتمدی عنوان کرد: ‌متاسفانه این قلعه‌ها در حال حاضر شرایط مناسبی ندارند و حدود 60 درصد آن ریزش کرده است و تنها 40 درصد از آن‌ها سالم مانده است؛ چراکه این قلعه‌ها 1800 سال قدمت دارد و هیچ ‎گونه کار مرمتی روی آن صورت نگرفته است. امیدوارم با توجه به این‎که دا و دختر قلعه‌های زیبایی هستند و بازدیدکنندگان زیادی از آن دیدن می‎کنند، هر چه سریع‌تر به آن‌ها رسیدگی شود.

وی با تاکید بر شرایط اسف‎بار قلعه‌های دا و دختر بیان کرد‌: ما از طریق صدا و سیمای مرکز خوزستان نیز این قلعه را در معرض دید عموم گذاشتیم و مستندی از آن تهیه کردیم ولی فرجی حاصل نشد و امیدواریم بخشی از آن 24 میلیارد تومانی که در سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سده است به این قلعه‌های زیبا نیز اختصاص داده شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار