تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۴۳۲۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با تغذیه سالم از 80 درصد بیماری‌های قلبی و 30 درصد سرطان‌ها پیشگیری کنید
76 درصد علل مرگ و میر در کشور به دلیل بیماریهای غیرواگیر است / سرطان‌ها، دیابت نوع2، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مزمن تنفسی 4 بیماری غیرواگیر شایع است
خوزنیوز: رییس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به گذر اپیدمیولوژیک بیماریها،76 درصد علل مرگ و میر در کشور را به دلیل بیماریهای غیرواگیر بیان کرد و افزود: سرطان‌ها، دیابت نوع2، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مزمن تنفسی 4 بیماری غیرواگیر شایع است.

به گزارش خوزنیوز؛ مهرداد شریفی شایعترین عوامل خطر این بیماریها را،  مصرف چربی زیاد، شیرینی و نمک زیاد و مصرف کم فیبر و میوه ها و سبزی ها دانست.

شریفی خاطر نشان کرد: با تغذیه سالم می توان از 80 درصد بیماری‌های قلبی و 30 درصد سرطان ها پیشگیری کرد.

وی در ادامه به برخی عادتهای ناسالم تغذیه ای در مردم اشاره کرد و به مقایسه سرانه مصرف چند ماده غذایی در ایران و جهان پرداخت و گفت: مصرف متوسط سرانه میوه توسط هر ایرانی در سال، 212 گرم است که باید 280 گرم باشد .  مصرف سبزی، 228 گرم است که باید 330 باشد و مصرف سرانه شیر هم 190 گرم است که باید 250 گرم باشد.

شریفی، چاقی را در بانوان میانسال 45 تا 55 ساله، 71.7 درصد و در مردان این گروه سنی، 55 درصد اعلام کرد و افزود: این گروه سنی، 44 درصد چربی خون دارند.

وی تصریح کرد: متاسفانه  نزدیک به ۲۸.۱۹ درصد زنان و ۲۸.۳۱ درصد مردان، مبتلا به بیماری فشار خون هستند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز میانگین مصرف نمک روزانه  هر ایرانی را حدود ۱۲ گرم ذکر کرد که این عدد، حدود سه برابر مقدار توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است. (طبق توصیه این سازمان، متوسط مصرف نمک باید روزانه 5 گرم برای افراد زیر 50 سال و 3 گرم برای افراد بالای 50 سال باشد.)

وی بیشترین علت مصرف زیاد نمک را در نان مصرفی خانوارها دانست و خاطر نشان کرد:  ۸۵ درصد زنان ایرانی و ۹۴ درصد مردان ایرانی بیشتر از حد مجاز نمک می‌خورند! نمک هم موجب افزایش سدیم بدن و فشار خون می شود و هم به دلیل دفع ادراری کلسیم، پوکی استخوان را بدنبال دارد.

شریفی در ادامه تاکید کرد: باید کمتر از 10 درصد انرژی روزانه از قند تامین شود و در کسانی که بیشتر از 20 درصد انرژی از قند ها دریافت می شود،  ابتلا به بیماری قلبی تا 38 درصد افزایش می یابد.

وی از  قند، نمک و چربی به عنوان سه سم مهلک برای سلامت نام برد و افزود: سرطان های سینه، پروستات و روده بزرگ،  ناشی از مصرف زیاد چربی است.

شریفی در پایان با اشاره به زیانهای مصرف روغن های جامد و نیمه جامد بدلیل دارابودن اسیدهای چرب ترانس، گفت: مصرف این روغنها  باید متوقف گردد زیرا موجب افزایشLDL (کلسترول بد) و کاهش HDL(کلسترول خوب) می شود.
:
:
:
آخرین اخبار