تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۱۴۳۳۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فصل سوم مستند نگاری مسیر تاریخی شوش - تخت جمشید آغاز شد
فصل سوم کاوش و مستندنگاری بقایای راه تاریخی متعلق به سلسله هخامنشیان در مسیر شوش -تخت جمشید با هدف ثبت ملی آن آغاز شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: فصل سوم کاوش و مستندنگاری بقایای راه تاریخی متعلق به سلسله هخامنشیان در مسیر شوش -تخت جمشید با هدف ثبت ملی آن آغاز شد.

مصیب امیری اظهارکرد: این مستند نگاری برای تعیین عرصه و اعلام پیشنهاد برای تعیین حریم این راه صورت می گیرد.

وی افزود: عملیات کاوش راه شاهی هخامنشی، در مسیر شوش - تخت جمشید به سرپرستی احسان یغمایی و با نظارت محمدجواد جعفری از 14 اسفند جاری آغاز شده و تا 14 فروردین 96 ادامه دارد و در این مدت یک گروه مستند ساز، کار مستندنگاری را در قالب کارگروه انجام می دهند.

وی ادامه داد: اعتبار انجام این کار از ابتدا تا پایان عملیات کاوش، از سوی طرح های پژوهشی پژوهشگاه تامین می شود و پس از پایان عملیات، همه اشیا موزه ای و مطالعاتی به دست آمده به امین اموال اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تحویل داده خواهد شد.

امیری بیان کرد: همچنین نتایج پژوهش های میدانی به صورت مقاله تحلیلی برای چاپ در مجله علمی- پژوهشی پژوهشکده باستانشناسی به این نهاد ارائه می شود.

راه شاهی هخامنشی، 2 هزار و 699 کیلومتر (یک هزار و 677 مایل) طول دارد و حدود هر 24 کیلومتر دارای یک توقفگاه است که مشتمل بر 111 ایستگاه می شود.

راه شاهی، نخستین شاهراه شناخته شده ایران و نخستین شاهراه بین‌المللی جهان است. در خوزستان این راه از شوش، شوشتر و رامهرمز عبور می‌کند.

در 500 سال پیش از میلاد مسیح، داریوش اول در ایران آغاز به ساخت یک سلسله جاده‌های پهن و عریض کرد که یکی از آنها راه سلطنتی نام داشت و در زمان خود در زمره بهترین شاهراه‌ها به شمار می آمد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار