تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۴۳۴۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازی الهام علی‌اف با سرنوشت آذربایجان
آذربایجان علاوه بر روابط نظامی، روابط امنیتی و اطلاعاتی خود را با تل‌آویو گسترده کرده و معلوم نیست موساد و یا نهادهای اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی به دنبال چه چیزی در منطقه قفقاز هستند.

چند ماهی است الهام علی‌اف کاملاً به سمت اسرائیل و جریان محور تحجر منطقه‌ای چرخیده و توانسته در بازی صهیونیست‌ها میدان‌داری کند. بعد از آنکه قریب به بیست سال از رابطه در سطح ریاست دولت میان صهیونیست‌ها و آذربایجان گذشته است، نتانیاهو نخست‌وزیر دولت جعلی اسرائیل با هیئتی بلندپایه و امنیتی به مقصد باکو می‌آید تا طرح‌های جدید سیاسی – امنیتی خود را با رئیس‌جمهوری آذربایجان در میان گذاشته و مسیرِ آینده سیاسی قفقاز را تغییر دهد. در شرایطی طرح نتانیاهو برای تل‌آویو آورده مالی دارد که 5 میلیارد دلار ارزش اقتصادی خرید تسلیحات جدید باکو سود نصیب صهیونیست‌ها کرده است. اسرائیلی‌ها  بر آن هستند نفوذ خود را در نوار مرزی کشورمان افزایش دهند و با طرح‌های مختلف سیاسی- امنیتی به سراغ دولت‌های اطراف جمهوری اسلامی ایران می‌روند. معلوم نیست باکو چرا اجازه داده تا تل‌آویو این‌چنین در دستگاه دولتی نفوذ کند و تا این سطح رابطه خود را با باکو افزایش دهد. پیش از این نیز ترک‌ها روابط صمیمی‌ای با تل‌آویو آغاز کردند و توافقات سیاسی – امنیتی جدیدی پس از داستان معروف داووس و درگیری لفظی اردوغان و شیمون پرز دوباره چینش امنیتی جدیدی را در برگرفته است.

از سوی دیگر بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد آذربایجان علاوه بر روابط نظامی، روابط امنیتی و اطلاعاتی خود را با تل‌آویو گسترده کرده و معلوم نیست موساد و یا نهادهای اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی به دنبال چه چیزی در منطقه قفقاز است.

الهام علی‌اف بایستی بداند اگر می‌خواهد در مسیر ارتباط با تل‌آویو حرکت کند با مخالفی چون ایران و محور مقاومت و نارضایتی و روی برگرداندن ملت‌های مسلمان از باکو مواجه می‌شود. باید پذیرفت تل‌آویو و دولت صهیونیستی میان توده‌های مسلمان به‌شدت منفور هستند و ارتباط با آنان نوعی پشت کردن به اسلام و آرمان‌های اسلامی و حتی عربی تلقی می‌شود و برای باکو بحران مشروعیت ایجاد می‌کند.

از طرفی الهام علی‌اف برخلاف چند ماه گذشته فشارها را بر روی مسلمانان که اکثریتشان شیعی است افزایش داده و در اقدامی قابل تأمل سردار بابایوف روحانی متعهد و آذربایجانی را به دلیل برپایی نماز دستگیر و زندانی کرد. این در شرایطی است که سرکوب شیعیان به‌عنوان بزرگ‌ترین جمعیت دینی آذربایجان در دولت الهام علی‌اف کار را به‌جایی رسانده که دوره استالین و سرکوب مذهب در آذربایجان زنده شده است. معلوم نیست الهام علی‌اف از این سیاست به دنبال کسب چه وجهی است اما نارضایتی اجتماعی در آذربایجان بابت سرکوب‌های فراوان افزایش چشمگیری داشته است. از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهد سعودی‌ها تمایل دارند نفوذ خود را در منطقه قفقاز گسترش دهند و در همین زمینه برای جذب عناصر تروریستی جدیدی به‌ویژه از منطقه چچن راهکاری برای جلوگیری از گسترش شیعه در منطقه داشته باشند. از آنجا که آذربایجان بزرگ‌ترین دولت شیعی منطقه قفقاز است، تمایل سعودی‌ها جلوگیری از رشد شیعیان و نیز آزادی دینی و مذهبی در آذربایجان است. دولت الهام علی‌اف  باید بداند در صورت رشد تکفیری‌ها به‌ویژه در چچن اولین جامعه مورد هدف آذربایجان است و اینجاست که ملت آذربایجان و حتی جمهوری اسلامی ایران به کمک آن‌ها می‌آیند. این را نباید فراموش کرد یکی از سناریوهای پس از سوریه و عراق برای داعش حضور در منطقه، قفقاز است. مسئله‌ای که موجب حضور روسیه در جنگ پیش‌دستانه و مقابله با بازگشت عناصر چچنی به مرزهای روسیه است. زیرا روس‌ها می‌دانند بازگشت عناصری که سابقه نبرد در سوریه و عراق را دارد به چچن به معنای آغاز جنگی در این منطقه و درگیر شدن قفقاز به بحرانی جدید است. حداقل برای امنیت آتی آذربایجان هم که شد الهام علی‌اف بایستی مسیر سیاسی خود را تغییر دهد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار