تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۴۳۴۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برگزاری جشنواره نوروزی صنایع دستی خوزستان در خرمشهر
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری خرمشهر گفت:جشنواره نوروزی صنایع دستی استان خوزستان در مرکز این شهرستان برگزار می شود
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری خرمشهر گفت:جشنواره نوروزی صنایع دستی استان خوزستان در مرکز این شهرستان برگزار می شود.

سجاد پاک گوهر سه شنبه اظهار داشت:شهرستان خرمشهر با داشتن جاذبه های گردشگری آبی، تاریخی و دفاع مقدس همواره مقصد بسیاری از گردشگران ورودی به استان بوده و به لحاظ جاذبه گردشگری مورد توجه میهمانان نوروزی قرار دارد، لذا بر اساس تصمیم استان، جشنواره نوروزی صنایع دستی استان در این شهر برگزار می شود.

وی اظهار داشت:بر این اساس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خرمشهر در راستای معرفی صنایع دستی استان خوزستان با همکاری دو مجموعه تجاری – تفریحی برلیان و بازار امام رضا(ع) 30 باب مغازه را به صورت رایگان و تنها با پرداخت شارژ یکماهه بابت نظافت و برق، از بیستم اسفندماه جاری تا بیستم فروردین ماه 96 در اختیار هنرمندان صنایع دستی شهرستان های استان قرار می دهد.

پاک گوهر افزود:متقاضیان می توانند برای هماهنگی برای ارائه نمونه کار و دریافت غرفه با معاونت صنایع دستی استان خوزستان و اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خرمشهر تماس برقرار کنند.

به گزارش ایرنا اگر چه صنایع دستی شهری امروزه رونق گذشته را ندارند، هنوز صنعتگرانی هستند که به تولید ابزار و لوازم دست ساز اشتغال دارند و اموری همچون بافت انواع پارچه، گلیم، قالی، تهیه گیوه، خراطی، میناکاری و ساخت وسایل فلزی و قلمزنی مشغول هستند.

مجموعه صنایع دستی عشایری، روستایی و شهری استان خوزستان بر حسب نوع مواد اولیه که در تولید به کار می رود به چند گروه تقسیم می شود از جمله بافته هایی که برای تولید آنها از دار استفاده می شود، شامل قالی و گلیم این بافته ها که به بافته های داری موسوم است در شهر های مسجد سلیمان، هفتکل، دزفول و مناطق روستایی وعشایری تولید می شوند.

بافندگی شامل بافندگی احرامی، عبا، سیاه چادر، چوقا، پشتی، خورجین که در مناطق عشایری، روستایی و شهری مانند شوشتر ، دزفول ، بهبهان ، سوسنگرد و غیره انجام می شود.

محصولات پوستی که عشایر و روستائیان مناطق مختلف استان خوزستان تولیدکننده آن هستند شامل نمد مالی که در میان روستائیان و به مقداری اندک در میان عشایر در شهرهای بهبهان و دزفول نیز تولید می شود.

صنایع دستی حصیری و چوبی شامل حصیر بافی، سبد بافی و همچنین خراطی در دزفول، آبادان و فلزکاری و میناسازی شامل قلمزنی فلزات، قفل سازی و زیور آلات در شهر های اهواز، سوسنگرد و هویزه انجام می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار