تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۱۴۳۴۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ظرفیت سنجی محوطه جندی شاپور دزفول برای ایجاد سایت موزه
در سفر اخیر رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث فرهنگی کشور به دزفول ، طرح حفاظت پس از کاوش و ایجاد سایت موزه در بخشی از محوطه جندی شاپور دزفول ظرفیت سنجی شد
مدیر پایگاه جندی شاپور و ایوان کرخه گفت: در سفر اخیر رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث فرهنگی کشور به دزفول ، طرح حفاظت پس از کاوش و ایجاد سایت موزه در بخشی از محوطه جندی شاپور دزفول ظرفیت سنجی شد.

کامران احمدی رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت سازمان میراث فرهنگی کشور و هیات همراه در سفر به دزفول از محوطه جندی( گندی) شاپور دیدن کرد.

یعقوب زلقی افزود: با توجه به فعالیت های باستان شناسی اخیر در محوطه جندی شاپور به همت باستان شناسان ایرانی برای نخستین بار ، جندی شاپور در کانون توجه جهانی قرار گرفته است.

وی برگزاری نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور را اقدامی ارزشمند در راستای معرفی هر چه بیشتر ظرفیت های علمی و باستانی نهفته در این سرزمین برشمرد و گفت:سفر رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت سازمان میراث فرهنگی به جندی شاپور در راستای ظرفیت سنجی برای تبدیل این محوطه باستانی منحصر بفرد به عنوان پایلوت کشوری درزمینه اقدامات حفاظتی صورت پذیرفت.

مدیر پایگاه جندی شاپور و ایوان کرخه به ظرفیت های علمی ، تاریخی و باستانی شهر جندی شاپور به عنوان محل نخستین دانشگاه و مرکز علمی بشر در 1800 سال پیش اشاره کرد و افزود:در این بازدید طرح حفاظت مرمت بعد از کاوش و ایجاد 'سایت موزه' به عنوان یک طرح پایلوت ملی در قالب یک برنامه دراز مدت مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: در بازدید و بررسی به عمل آمده از گمانه ها وترانشه های ایجادشده حفاری اخیر در جندی شاپور 2 ترانشه با ویژگی خاص معماری شاخص بوده و قابلیت حفاظت و مرمت و نیز تبدیل به 'سایت موزه' را دارند که بعد از اقدامات لازم طرح ایجاد سایت موزه جهت حفاظت اصولی این آثار و فراهم کردن امکان بازدید گردشگران در این محوطه اجرا می شود.

زلقی در گفت و گو با ایرنا انجام اقدامات حفاظتی بعد از پایان فصل کاوش در جندی شاپور را از دیگر موارد ضروری و مهم در این راستا برشمرد و اظهار کرد:کاوش در محوطه باستانی جندی شاپور که با اعزامی یک تیم باستانشناس به سرپرستی دکتر یوسف مرادی از 18 دی آغاز و تا 25 اسفند ماه ادامه دارد و پس از آن مهمترین موضوع حفاظت و مرمت آثار و بناهای بدست آمده برای جلوگیری از آسیب ناشی از بارندگی و سایر موارد می باشد که در این زمینه نیازسنجی لازم در بازدید رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث فرهنگی کشور مورد ارزیابی قرارگرفت.

نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور سوم و چهارم اسفندماه در دزفول برگزار شد.

شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.

نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است تاسیس شد.

دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.

آثار برجا مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

دوره ساسانی یکی از مهم‌ترین و درخشان ترین دوره‌های ایران باستان است، تنوع، زیبایی، گستردگی، بهره‌گیری از مواد گوناگون در ساخت میراث برجای مانده از آن دوران نمایانگر ویژگی‌های این دوره است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار