تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۱۴۳۵۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپیچی نیروگاه رامین از مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا/ بازگشت مازوت به چرخه مصرف
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان باوی با اشاره به ممنوعیت استفاده از مازوت در نیروگاه رامین گفت: مصرف مجدد سوخت فسیلی (مازوت) در این نیروگاه آغاز شده است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان باوی با اشاره به ممنوعیت استفاده از مازوت در نیروگاه رامین گفت: مصرف مجدد سوخت فسیلی (مازوت) در این نیروگاه آغاز شده است.

رسول نظری زنگنه چهارشنبه اظهار کرد: به دلیل افت فشار گاز، نیروگاه رامین از دیروز دوباره مصرف مازوت را در واحدهای 2 و 6 آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه کاهش گاز به دلیل ایجاد مشکل در میادین گازی عسلویه اتفاق افتاده افزود: مشخص نیست مصرف مازوت در نیروگاه رامین تا چه زمانی ادامه دارد.

نظری زنگنه اضافه کرد: مصرف مازوت بیش از یک سال پیش در نیروگاه ها ممنوع شده و بر اساس مصوبات سازمان حفاظت محیط زیست، نیروگاه رامین از آن دسته است که تحت هیچ شرایطی مجاز به استفاده از مازوت نیست.

وی گفت: پیگیری های اداره محیط زیست در این زمینه ادامه دارد اما به دلیل اینکه این حادثه پیش بینی نشده و غیرعمد بوده، این نیروگاه به مراجع قضایی معرفی نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست باوی همچنین درباره کامیون هایی که در ماه های گذشته مازوت به نیروگاه رامین منتقل می کردند، اظهار کرد: این کامیون ها مدتی مازوت را برای ذخیره سازی به نیروگاه منتقل می کردند و مسئولان علت آن را برای مواقع خاص اعلام کرده بودند، اما اکنون این ذخیره سازی متوقف شده است.

وی افزود: این نیروگاه در یک سال گذشته چند روز و به مدت چند ساعت از مازوت استفاده کرده است.

نظری زنگنه اظهار کرد: شهرستان باوی فاقد ایستگاه سنجش آلودگی هواست و از ایستگاه های مستقر در اهواز استفاده می کند، اما با توجه به وجود منابع آلاینده همچون نیروگاه رامین و نیشکر دهخدا راه اندازی ایستگاه پایش در این شهرستان ضروری است که در برنامه قرار دارد.

بر اساس گزارش فعالان محیط زیست، نیروگاه رامین با وجود ممنوعیت مصرف مازوت در تعدادی از روزهای آبان ماه 95 نیز برای چهار واحد خود از مازوت استفاده کرد. به طور معمول هر واحد روزانه یک هزار و 500 مترمکعب مازوت مصرف می کند.

همچنین شهروندان شهرستان باوی گفته اند در یک سال اخیر تعداد زیادی تانکر حامل مازوت را دیده اند که برای تخلیه آن به نیروگاه رامین تردد کرده و مقادیر زیادی مازوت در این نیروگاه ذخیره سازی شده است.

اسفند 94 بود که سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: به دنبال تلاش های صورت گرفته برای بهبود کیفیت هوای کشور به ویژه در کلانشهرها و تاثیر نیروگاه ها در این افزایش کیفیت، نیروگاه رامین به چرخه نیروگاه های گازسوز پیوسته و 4 واحد از 5 واحد این نیروگاه گازسوز شده است.

لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز دی ماه 94 اعلام کرده بود: نیروگاه رامین در صورت مصرف مازوت، پلمب می شود.

نیروگاه حرارتی رامین از بزرگترین نیروگاه های حرارتی (بخاری) کشور است که با هدف تامین برق خوزستان و شبکه سراسری احداث شده است. این نیروگاه در کیلومتر 20 جاده اهواز - مسجدسلیمان و در مجاورت رودخانه کارون در شهرستان باوی در شمال شرقی اهـواز قرار دارد.

نیروگاه رامین با شش واحد دارای توان تولیدی یک هزار و 850 مگاوات برق است.

بر اساس نخستین مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز که در زمستان 83 تصویب شد، نیروگاه رامین از صنایع آلاینده شناخته شده است.

این نیروگاه توسعه دو واحد نیروگاهی را آغاز کرده، این در حالیست که طرح توسعه آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست رد شده است.

ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر خود به خوزستان در دی پارسال، گفته بود این نیروگاه بدون مجوز محیط زیست حق توسعه ندارد.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
0
0
رامین تعطیلش کنید .
همه شهر رو آلوده کرده است .
:
:
:
آخرین اخبار