تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۴۳۷۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح تحول نظام سلامت گامی در جهت رضایتمندی مردم
کاهش چشمگیر پرداختی از جیب مردم به صورتی که برای خدمات بستری در بیمارستان ها از 37 درصد در مناطق شهری به 6 درصد و در مناطق روستایی به سه درصد از جمله دستاوردهای این طرح است
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، مقوله سلامت را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار خود قرار داد.

تحولی عظیم با عنوان طرح تحول نظام سلامت در 15 اردیبهشت 1393 آغاز و با حمایت همه جانبه رهبر معظم انقلاب و به دنبال ابلاغ سیاست های کلان نظام سلامت، همراهی مجلس شورای اسلامی و سایر ارکان نظام، اجرایی شد و تا امروز دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص دستاوردهای این طرح در حوزه درمان گفت: کاهش چشمگیر پرداختی از جیب مردم به صورتی که برای خدمات بستری در بیمارستان ها از 37 درصد در مناطق شهری به 6 درصد و در مناطق روستایی به سه درصد از جمله دستاوردهای این طرح است.

اسماعیل ایدنی افزود: دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت و افزایش 90 درصدی رضایت بیماران، رایگان کردن فرانشیز زایمان طبیعی در کلیه بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز و کاهش 85/4 درصدی شاخص سزارین در بیمارستان های دانشگاهی، ارتقای کیفیت هتلینگ، بهسازی و نوسازی 105 بخش از مجموع 204 بخش بستری از دیگر دستاوردهای این طرح در حوزه درمان است.

وی ادامه داد: از دیگر دستاوردهای این طرح، حفاظت مالی از بیماران سخت درمان و توزیع خوب نیروهای تخصصی و فوق تخصصی در کشور است به گونه ای که با توجه به کمبودهای هر منطقه، نیروهای متخصص دانش آموخته به صورت عادلانه بین نقاط مختلف کشور توزیع شد و در خوزستان نیز شهرستان های مناطق محروم در اولویت قرار گرفت.

ایدنی گفت: نیروهای متخصص در شهرستان های ایذه، مسجدسلیمان، رامهرمز، باغملک، دشت آزادگان، لالی، امیدیه، هندیجان، ماهشهر، رامشیر و هویزه به صورت عادلانه با توجه به بافت جمعیت، ظرفیت و نیازها توزیع شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص وضعیت زیرساخت های حوزه درمان این دانشگاه اظهار کرد: برای برطرف کردن مشکلات جدی در این حوزه و جبران بخشی از کمبود شدید تخت های بیمارستانی، بیمارستان های 184 تختخوابی مسجدسلیمان راه اندازی شد.

وی اضافه کرد: راه اندازی بخش روانپزشکی با 120 تخت روانپزشکی در اهواز از جمله دیگر پروژه ها است و راه اندازی مرکز جامع قلب اهواز با ظرفیت 125 تخت نیز در برنامه قرار دارد که هفته سلامت سال آتی به بهره برداری می رسد.

ایدنی بیان کرد: در تفاهم نامه ای با مرکز بهداری رزمی جنوب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیمارستان شهید دکتر بقایی 2 برای بیماران سرطانی با بیش از 400 تخت بیمارستانی و فضای پیشرفته درمانی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این راستا به بهره برداری رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: از آنجا که بار بیماری های تنفسی به دلیل وجود ریزگردها و آلاینده های خوزستان، تا 50 درصد افزایش می یابد در نتیجه راه اندازی بیمارستان تنفسی در این استان ضروری به نظر می رسد.

وی گفت: مجوز ساخت این بیمارستان از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گرفته شده و تامین منابع مالی برای تکمیل و تجهیز این بیمارستان در سفر ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین ساختمان های جدید بیمارستان 100 تختخوابی سوانح و سوختگی اهواز و بیمارستان 250 تختخوابی ابوذر اهواز به زودی به بهره برداری می رسند.

ایدنی افزود: بیمارستان 175 تختخوابی دشت آزادگان، 96 تختخوابی اندیمشک نیز تا پایان عمر دولت تدبیر و امید به بهره برداری می رسند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: توسعه فضاهای اورژانسی در خوزستان به ویژه بیمارستان های گلستان، ابوذر، رازی و امام خمینی (ره) اهواز در دستور کار قرار گرفته است به گونه ای که احداث و توسعه اورژانس هشت بیمارستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بار مراجعان بسیاردر دستور کار است.

وی اضافه کرد: عملیات احداث کلینیک های ویژه در بیمارستان های گلستان، امام خمینی (ره) نیز آغاز شده و تا اواسط سال آینده مورد بهره برداری قرار می گیرند.

ایدنی اظهار کرد: افزایش تخت های ویژه (ICU و NICU) در بیمارستان ها، پوشش 90 درصدی پزشک خانواده ی روستایی، توسعه و استانداردسازی بخش های تشخیصی، درمانی و سرپایی سرطانی، ماندگاری 70 درصدی پزشکان در مناطق محروم با به کارگیری اهرم های تشویقی، ابلاغ کتاب جدید تعرفه های خدمات سلامت، راه اندازی سامانه ملی 1690 و برخورد قاطع با دریافت های غیرمتعارف پزشکان از دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام سلامت بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: راه اندازی اورژانس هوایی و نجات جان بیش از 70 بیمار از ابتدای سال 95 تاکنون و بسته خدمتی حمایت از بیماران سخت علاج از دیگر ماموریت های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای ارتقای در سلامت خوزستان بوده است.

وی به انعقاد تفاهم نامه همکاری با شرکت ایتالیایی برای ساخت بیمارستان 2 هزار تختخوابی در اهواز اشاره کرد و گفت: این طرح که در مرحله گرفتن مجوزهای لازم است پس از اجرا، خوزستان را به یکی از قطب های درمانی مهم کشور تبدیل می کند.

ایدنی در خصوص تحولات حوزه بهداشت در طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: ساخت 94 خانه بهداشت در روستاها، بهسازی، تعمیر و تجهیز 77 خانه بهداشت و 78 مرکز بهداشتی درمانی روستایی فرسوده، تجهیز و راه اندازی 17 واحد دندانپزشکی در مراکز بهداشتی درمانی روستایی و 13 واحد دندانپزشکی در مراکز شهری تجهیز از دیگر اقدامات در این زمینه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: راه اندازی 71 مرکز و 120 پایگاه سلامت در شهرها، افزایش تعداد پزشکان، پرستاران، ماماها، بهورزان، کارشناسان تغذیه، بهداشتی و روانشناسی در مراکز سلامت شهری و روستایی، تجهیز و راه اندازی 9 مرکز آموزش بهورزی، هشت واحد ترک دخانیات و چندین مرکز سلامت روان جامعه نگر (CMHC)و مرکز جامع تکامل کودکان نیز از دیگر اقدامات حوزه سلامت خوزستان در بخش بهداشت است.

وی اضافه کرد:همچنین انعقاد تفاهم نامه ساخت 162 واحد بهداشتی با سازمان طرح های عمرانی دفاع، در شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از دیگر برنامه ها است که بودجه ای بالغ بر یک هزار میلیارد ریال برای ساخت آنها تخصیص یافته و درصورت تهیه زمین، تا پایان سال آینده مورد بهره برداری قرار می گیرند.

ایدنی ادامه داد:عملیاتی کردن سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) با تجهیز تمام واحدهای بهداشتی به رایانه و ایجاد 174 نقطه ارتباطی جدید برای فراهم کردن بستر ارتباطات و در نهایت ثبت خدمات ارائه شده در سامانه مذکور، تجهیز آزمایشگاه های آب با مدرن ترین دستگاه ها و تهیه دارو و مکمل های دارویی در واحدهای بهداشتی از دیگر افتخارات حوزه بهداشت در اجرای صحیح طرح تحول نظام سلامت است.

وی بیان کرد: غربالگری بیماری های خطرناک و غیر واگیر در دستور کار بهداشت است چون 50 درصد دلیل مرگ در کشور قلبی، عروقی و سکته مغزی است.

وی اظهار کرد: پیش بینی می شود شناسنامه الکترونیکی سلامت تا پایان نیمه نخست سال 96 برای همه ایرانیان از جمله خوزستان صادر شود.

ایدنی گفت: در این شناسنامه تمام سوابق بیماری و خدمات دریافت شده ثبت می شود و در هر جای کشور قابل دسترسی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص اقدامات در حوزه آموزش نیز بیان کرد: مشکل کمبود نیروی انسانی از جمله معضلات است و در این راستا مجتمع آموزش عالی سلامت در شهرستان ها فعال شده که نیروها در سطح کارشناسی و بومی تربیت شوند.

وی از دیگر برنامه ها را افزایش ظرفیت رشته های تخصصی و فوق تخصصی عنوان کرد و افزود: تروما(ضربه) ، تصادفات و بیماری ها تنفسی از مشکلات عمده خوزستان است که در این راستا 2 رشته فوق تخصص شامل ریه و رشته جراحی عروق برای تصادفات فعال شده است.

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور دارای هفت معاونت شامل آموزشی، بهداشتی، دانشجویی فرهنگی، پشتیبانی، تحقیقات و فناوری، غذا و دارو و درمان است. این دانشگاه دارای ۲۱ شبکه بهداشت و درمان در شهرستان های مختلف، ۱۱ دانشکده، و ۳۰ بیمارستان است که به ارائه خدمات در سطح خوزستان مشغول هستند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار