تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۴۳۷۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم
خوزنیوز: چهارشنبه سوری یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است که در زمان های گذشته در حد یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده اجرا می گردید و هدف نهایی آن پاکسازی محیط زندگی و برطرف نمودن کدورت های فی مابین اقوام بود تا به هنگام فرار رسیدن عید نوروز با دلی پاک و به دور از هرگونه کینه توزی و خصومت شروع سال جدید را جشن بگیرند .

متأسفانه در سال های اخیر این رسم، جایش را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه خطرناک داده است . آمارها نشان می دهند که نزدیک به 50 درصد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری در گروه سنی 10 تا 20 سال  قرار دارند و بیشتر آسیب دیدگان دانش آموزان بوده اند. هر گونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد.

کودکان ذاتا" کنجکاو هستند و همزمان با رشد آنها بر کنجکاوی و رشد مهارتهایشان افزوده می شود که این امر آنها را در معرض خطر بیشتر نسبت به دیگران قرار می دهد. والدین باید نسبت به خطرهای چهارشنبه سوری و شیوه های مقابله با آنها آگاهی کامل داشته باشند. باید به کودکان و نوجوانان آموزش دهند که آنها در مقابل مواد محترقه و آتش‌بازی آسیب‌پذیر هستند. هشدارها ممکن است تکراری باشند، اما از اهمیت خاصی برخوردارند و باید باز هم تکرار شوند . والدین با نظارت مستقیم بر نوجوانان هم در حین خرید وسایل کم خطر و هم در زمان استفاده از مواد محترقه، ‌می‌توانند تا حد زیادی از بروز حوادث احتمالی بکاهند و  کودکان و نوجوانان خود را از خطرات و پیامدهای بازی کردن با آتش، ترقه و مواد محترقه آگاه کنند.

خطرات سوختگی :

شایعترین حادثه ای که در چهارشنبه سوری رخ می دهد، سوختگی درجه یک(سطحی) است ولی سوختگیهای درجه دو (شدید)و درجه سه (شدیدترین نوع سوختگی) نیز در حوادث چهارشنبه سوری، زیاد دیده می شود. درد،تورم،تاول و قرمزی پوست از مهمترین نشانه های سوختگی هستند. درمان سوختگی بدلیل حداقل رساندن خطر عفونت و التیام بخشیدن هرچه سریعتر زخم و کاهش ناهنجاری ها از نظر زیبایی  بسیار مهم می باشد. لذا در صورت مواجهه با این پیشامد برای خود یا دیگران لازم است، از توصیه های زیر  کمک بگیرید.

1- مصدوم را از منبع سوختگی دور کنید و به او آرامش دهید سپس شرایط عمومی وی را ارزیابی کنید. از باز بودن راههای هوایی و تنفس طبیعی او مطمئن شوید.صدایش بزنید یا تکانش بدهید تا از هوشیار بودنش اطمینان حاصل کنید. اگر بیهوش است، سر اور او را عقب بکشید تا زبانش باعث انسداد راههای هوایی اش نشود و او را گرم نگه دارید.


2- محل سوختگی را با آب سرد و تمیز، حداقل به مدت 10 دقیقه، بشویید و انگشتر، النگو، کمربند، ساعت، زیورآلات را خارج کنید.

3-اگر لباس مصدوم روی عضو سوخته را پوشانده ،آن را از بدنش خارج کنید و در صورتی که لباسش به پوست ناحیه سوخته چسبیده است،دورتادور آن را تا محل چسبیده به بدن قیچی کنید.

4- تاول ها را نترکانید چون آنها مانند پانسمانی مناسب در محل سوختگی عمل می کنند و آن ناحیه را از آلودگی های محیطی در امان نگه می دارند.

5- هرگز به محل سوختگی خمیردندان، ماست سیب زمینی رنده شده و روغن برای تسکین درد و بهبود سوختگی نمالید زیرا باعث عفونت می شود. به یاد داشته باشید هرگز یخ روی محل سوختگی نگذارید.

6- در سوختگی های سطحی می توانید  محل زخم  را پماد سوختگی  بزنید و با گاز استریل یا یک پارچه تمیز بدون کرک آن را بپوشانید تا در زمان مناسب به مرکز درمانی مراجعه نمائید. ولی در سوختگی های شدید و عمیق باید بلافاصله با اورژانس ( 115 ) تماس بگیرید.

7- در صورتی که به چشم ها آسیب وارد شد ، هرگز آنها را نمالید و آن را با یک وسیله در دسترس (مانند لیوان یکبار مصرف یا شئ مخروطی شکل ) بپوشانید و دستمال ،پنبه یا گاز استریل را روی آن قرار ندهید. در اولین فرصت به اورژانس چشم پزشکی مراجعه کنید.

8- از هیچ پماد و قطره چشمی استفاده نکنید و چشم ها را نشویید زیرا گاهی ممکن است آسیب های چشمی را تشدید کند.

9- تا رسیدن به اورژانس چشم پزشکی از مصرف هر گونه مسکن خودداری کنید و به مصدوم مواد غذایی ندهید تا در صورت نیاز به جراحی، بتوان در اولین فرصت این کار را انجام داد.

بیایید شور و شادی چهارشنبه سوری را بایک عمر غم و افسوس عوض نکنیم.

سیروس موگهی، کارشناس مسئول مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز
محمد قمشی،کارشناس پیشگیری از سوانح و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
0
2
لطفا مکان مشخص کنید تا دوستان راحت بتوانند اونجا جشن بگیرن و مزاحم کسی نشن
:
:
:
آخرین اخبار