تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۱۴۳۷۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مديرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 :
خوزستان؛ تولیدکننده مرغوب‌ترین گندم کشور
باید توجه داشت که در تمامی کشورها در خرید گندم، کیفیت ملاک است و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و ما نیز در ایران باید به این سمت حرکت کنیم و خرید گندم بر اساس کیفیت آن باشد
مديرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 گفت: باید توجه داشت که در تمامی کشورها در خرید گندم، کیفیت ملاک است و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و ما نیز در ایران باید به این سمت حرکت کنیم و خرید گندم بر اساس کیفیت آن باشد.

سیاوش حسین پور اظهار کرد: باید شاخص‌هایی از جمله پروتئین، گلوتن و اندیکس را در خریدهای تضمینی گندم مورد توجه قرار داد و درباره سیستم خرید تضمینی اصلاحاتی اعمال شود.

وی با بیان این‌که گندم باید بر اساس سه شاخص گلوتن، پروتئین و اندیکس گلوتن قیمت‌گذاری شود تا در کلاس‌های مختلف به معرض فروش برسد، افزود: در بررسی ‎ های علمی صورت گرفته در راستای تولید آرد کیفی، باید خواب گندم در پروسه تولید آرد لحاظ شود و این امر در سیلوها و انبارهای مکانیزه ‎ ای محقق می ‎ شود که شرایط استاندارد و مناسب نگهداری گندم در آن وجود داشته باشد.

حسین پور با اشاره به اینکه علاوه بر تولید گندم‌های مرغوب در استان خوزستان، در برخی از استان‌های کشور نیز شاهد تولید گندم مرغوب هستیم، خاطرنشان کرد: از نظر ویژگی ‎ های کیفی، گندم خوزستان همچنان رکورددار کیفیت گندم در سطح کشور است و با دارا بودن پروتئین به میزان 12تا 13 درصد، گلوتن مرطوب 28 الی 30 درصد و وزن هکتولیتر76 تا 80 کیلوگرم مرغوب ‎ ترین گندم کشور به شمار می ‎ رود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 اظهار کرد:‌ همین امر باعث شده که بخش خصوصی سایر استان ‎ ها برای ارتقای گندم ‎ های مصرفی خود، به خرید و اختلاط گندم خوزستان با محصول خود کنند و از این طریق کیفیت محصول خود را افزایش دهند .

وی افزود: با توجه به این‌که بازار گندم و آرد از بخش استانی به سطح کشوری توسعه یافت کارخانجات آرد موفق شدند با ارتقای سطح تولید و کیفیت روزافزون محصولات خود سهم زیادی از بازار خارج از استان را به خود اختصاص دهند.

حسین پور اظهارکرد: در امر خرید گندم تولیدی استان باید تدابیری اندیشیده شود تا این محصول ارزشمند بر اساس مشخصه ‎ های ظاهری (افت مفید و غیرمفید) خریداری شود و شاخص ‎ های کیفی در تعیین قیمت آن نقشی پررنگ ‎ تر داشته باشد و در این راستا لازم است فاکتورهایی نظیر درصد پروتئین، گلوتن، وزن هکتولیتر ملاک سنجش و ارزیابی و قیمت ‎ گذاری قرار گیرد چرا که تولید آرد و نان مرغوب مستلزم استفاده از گندم باکیفیت است و این امرمی‌تواند با ایجاد انگیزه در میان تولیدکنندگان گندم، زمینه ‎ ساز تولید محصول باکیفیت ‎ تر شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار