تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۱۴۳۸۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با بزرگترین اشتباهات دنیا آشنا شوید
همه آدم‌ها در هرجایی که زندگی می‌کنند، ممکن است دست به اشتباه‌هایی بزنند که در مواردی روی زندگی انسان‌های زیادی تاثیرگذار خواهد بود.
انسان جایزالخطاست و در هر جایی ممکن است خطا کند، اما برخی از این اشتباهات قابل بخشش نیست و تا سال‌ها و دهه‌ها در خاطرات باقی می‌ماند. در زیر برخی از این اشتباهات که در خاطرات جهانیان باقی مانده است را مرور می‌کنیم.

مدارگرد مریخ

در دسامبر سال ۱۹۹۸ ناسا مدارگردی را به سطح مریخ فرستاده بود تا اطلاعات تازه را از این سیاره به زمین ارسال کند. اما در سپتامبر ۱۹۹۹ تمامی ارتباطات با این مدارگرد قطع شد و تصورها این بود که این وسیله کاملا از بین رفته است، اما تحقیقات بعدی نشان داد که یکی از قطعه‌های این مدارگرد نقص داشته و به همین دلیل همه ارتباطات این وسیله از بین رفته است. بررسی نکردن همه قطعه‌های کار شده در مدارگرد را باید یکی از اشتباهات انسانی دانست که تلاش چندین ساله برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مریخ را به هدر داد.

برج کج پیزا

۱۷۶ سال طول کشید تا برج پیزا را در شهر پیزای ایتالیا بسازند. در سال ۱۱۷۳ و دوره رنسانس، بسیاری از ثروتمندان ایتالیا برای رقابت با یکدیگر هنرمندان و معماران معروف را مامور ساخت شاهکارهای معماری می‌کردند. در قرن دوازدهم می‌خواستند برای کلیسای خودشان برجی منحصر بفرد بسازند. پایه‌های برج را ساختند، اما بعد از چند سال که تنها سه طبقه اول آن را ساخته بودند، برج از یک سمت خمیده شد. این اتفاق باعث شد ساخت برج برای ۱۰۰ سال به تعویق بیفتد. در سال ۱۲۳۴ معمار دیگری کار روی برج را آغاز کرد، اما تا طبقه چهارم بیشتر بالا نرفت، چون برج همچنان حالت کج خود را حفظ کرده بود. در نهایت برج پیزا در سال ۱۳۵۰ آماده شد، در حالی‌که خمیدگی محسوسی داشت و با اینکه معمارها می‌توانستند این کج شدن را در ساخت طبقات جبران کنند، اما کاری نکردند و حتی در نهایت یک لوستر ۱.۲ تُنی را در آن آویزان کردند که موضوع خطرناکی به حساب می‌آید.

برج کج پیزا این روزها به دلیل همین کج بودن معروف شده، اما بی‌توجهی معماران به زمینی که از ابتدا ساختمان را در آن بنا کرده‌اند و حتی ادامه دادن آن، ا باعث شده مروزه با سازه‌ای خمیده مواجه باشیم که سالانه بیشتر در زمین فرو می‌رود و تا چند دهه آینده کاملا می‌ریزد.

پس زدن ۱۲ ناشر به داستان هری‌پاتر

پیش از اینکه نخستین سری هری پاتر منتشر شود، ۱۲ ناشر دست رد به نوشته‌های جی‌کی‌رولینگ زده بودند. رولینگ هنوز هم نام آن ناشران را نگفته اما احتمالا همه آن‌ها بعد از اینکه مجموعه کتاب‌های هری پاتر منتشر شد و به موفقیت‌های بسیار دست پیدا کرد، از کاری که انجام ندادند، پشیمان هستند.

تایتانیک غول‌پیکر

احتمالا شما هم داستان غرق شدن بزرگترین کشتی مسافربری که تا سال ۱۹۱۲ ساخته شده بود را شنیده‌اید. تایتانیک در حدود دو هزار و دویست مسافر که شامل مسافران و خدمه می‌شد داشت که در جریان غرق شدن آن بیش از ۱۵۰۰ نفر جان باختند. اما تایتانیک دو مشکل اصلی داشت، این کشتی برخی مقررات ایمنی برای بدنه را رعایت نکرده بود و همچنین تنها برای ۱۱۷۰ نفر قایق نجات در کشتی قرار داشت، یعنی در حدود یک سوم از افراد قایق نجات نداشتند، این فاجعه انسانی باعث شد تا بیشتر به نکات ایمنی در ساخت کشتی‌ها توجه شود.

آتش‌سوزی کتابخانه اسکندر

بدون شک کتابخانه اسکندر یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان باستان بوده که مجموعه‌های قابل توجهی از کتب مختلف و کتیبه‌ها در آن موجود بودند. اما امروزه خبری از آن کتابخانه نیست، چون آتش‌سوزی که در آن رخ داد، همه‌چیز را نابود کرد و از بین برد. با توجه به اینکه در آن زمان سیستمی برای بک‌آپ گرفتن از داده‌ها نبود، تمامی کتیبه‌های قدیمی که دانش بشریت در آن‌ها ثبت شده بود، از بین رفته و تبدیل به خاکستر شد.

قتل سزار

ژولیوس سزار قدرتمندترین فرد در روم بود که دوران قدرت کوتاهی داشت. او با خیانت و دسیسه نزدیکانش که سناتورهای جمهوری روم بودند و در میانشان پسرخوانده‌اش نیز حضور داشت، با ضربات چاقو به قتل رسید. عاقبت این قتل شکل‌گیری جنگ داخلی و فروپاشی جمهوری روم بود.

حمله مغول

علاالدین محمد خوارزمشاه و چنگیزخان مغول قصد کردند روابط حسنه با یکدیگر برقرار کنند و از همین رو نمانیده‌هایی را برای دیدار با یکدیگر فرستادند. اما کاروانی که چنگیزخان به ایران فرستاده بود، در شهر اترار ایستادند و هدایای این بازرگانان به قدری وسوسه انگیز بود که خویشاوندان سلطان را به طمع انداخت و بازرگانان را به نام جاسوس کشتند. این خبر به گوش چنگیزخان رسید و حمله سهمگینی به ایران را آغاز می‌کند، حمله‌ای که سقوط سلسله خوارزمشاهیان را در پی دارد.

فاجعه چرنوبیل

چرنوبیل شهری در اوکراین و اروپای شرقی است که در سال ۱۹۸۶ حادثه اتمی که در آن رخ داد، باعث پخش شدن مواد رادیو اکتیو در بخش بزرگی از غرب شوروی و شرق اروپا شد. دو انفجار در رآکتور شماره ۴ رخ داد و در آن عده زیادی از کارمندان و آتش‌نشانان که بدون محافظ کار می‌کردند، کشته شدند. اما تبعات این اتفاق خیلی بیشتر بود، در اثر این انفجارها نزدیک به پنج میلیون نفر آسیب دیدند، حدود پنج هزار مرکز مسکونی در روسیه سفید، اوکراین و فدراسیون روسیه با ذرات رادیو اکتیو آلوده شدند.

بسیاری از مردم اکراین و حتی کشورهای همسایه به دلیل وجود ید رادیواکتیو به سرطان تیروئید دچار شدند.

نبرد واترلو

نبرد واترلو در سال ۱۸۱۵ بین قوای فرانسه و ائتلاف هفتم درگرفت، در دشتی به نام دشت واترلو که در کشور بلژیک امروزی واقع شده است. واترلو آخرین نبرد ناپلئون بناپارت بود. زمانی که دو ارتش در دشت واترلو به یکدیگر رسیدند، باران شدیدی می‌بارید؛ دو ارتش که از باروت برای سلاح‌ها استفاده می‌کردند، نتوانستند بجنگند. روز بعد ناپلئون به قوای بریتانیایی-هلندی حمله کرد، اما قوای پروسی از پشت سر به ارتش فرانسه رسید، در نتیجه ناپلئون که محاصره شده بود، در جنگ شکست خورد و به فرانسه بازگشت.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی

بمباران اتمی این دو شهر در زمان جنگ جهانی دوم و به دستور هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفت. در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر گردید. حدود ۲۲۰ هزار نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند. بیش از ۱۰۰ هزار نفر بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار