تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۴۳۸۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به انتقادات:
طرح مقابله با ریزگردهای خوزستان تحت نظارت تیم‌های تحقیقاتی اجرا شده است
حدود پنج میلیون نهال از گوشه کنار کشور در حال ورود به استان است و اکنون همه بخش‌ها و مسئولان حضور پیدا کرده‌اند تا برای حل مشکلات استان در بحث ریزگردها اقدام کنند
طرح مقابله با ریزگردهای خوزستان تحت نظارت تیم‌های تحقیقاتی اجرا شده استوزیر کشاورزی با اشاره به طرح وزارت کشاورزی برای مقابله با ریزگردها گفت: اولین موضوعی که در دستور کار قرار گرفته بحث تامین آب و حق آبه برای مناطقی است که کانون ریزگرد هستند و قرار است پوشش گیاهی در این مناطق افزایش پیدا کند.

 محمود حجتی روز سه شنبه 24 اسفندماه در حاشیه مراسم آغاز نهالکاری در سطح 4 هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد در اهواز اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی که پس از گردوخاک‌ها برای استان خوزستان بوجود آمد، این مشکل تبدیل به فرصتی برای استان شد تا به بهانه‌های مختلف مسئولان کشوری از این استان حمایت و پشتیبانی کنند.

وی افزود: در بحث تامین آب، انتقال آب و احداث کانال، کار طراحی به پایان رسیده است و اکنون این عملیات در حال انجام است تا بتوانیم سریعتر آب را به منطقه برسانیم. مساله دوم بحث نهالکاری است که باید در فرصت محدود تا پیش از شروع فصل گرم اقداماتی انجام گیرد.

حجتی تصریح کرد: حدود پنج میلیون نهال از گوشه کنار کشور در حال ورود به استان است و اکنون همه بخش‌ها و مسئولان حضور پیدا کرده‌اند تا برای حل مشکلات استان در بحث ریزگردها اقدام کنند.

وی با اشاره به فاز اول طرح مقابله با ریزگردها که شامل 42 هزار هکتار می شود، گفت:  در بخش اول این فاز 4000 هکتار توسط بسیج نهالکاری می شود. علاوه بر این 16 اکیپ دیگر در مناطق مختلف در حال کشت نهال هستند و امیدواریم بتوانیم تا پیش از شروع فصل گرم، مقدار قابل توجهی از اراضی را نهالکاری کنیم و با آوردن آب هم نهال‌ها آبیاری شوند و هم اراضی که خشک هستند مرطوب شوند تا منطقه به حالت طبیعی باز گردد.

حجتی در خصوص صحبت‌های انجام گرفته در خصوص این‌که زمین‌هایی که در آن‌ها نهال کشت می‌شود، مقداری شور هستند، عنوان کرد: ممکن است در گوشه کنار بحث‌هایی مطرح شود اما مبنای کار اینگونه بود که از روز اول یک شاخه مطالعاتی از موسسات تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها و دانشکده‌ها، زمین‌ها و سازوکارها را بررسی کرده‌اند و آنچه انجام می‌گیرد بر اساس نسخه‌هایی است که این تیم‌های تحقیقاتی ارایه کرده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این تیم‌های مطالعاتی در زمان کشت نهال‌ها، مطالعات و کارهای نظارتی خود را انجام می‌دهند تا اگر قرار باشد تغیر جهتی انجام گیرد آن را توصیه کنند. همچنین دست‌اندرکاران طرح نیز با کمک نسخه‌های این تیم‌های مطالعاتی اقدامات خود را انجام خواهند داد.

در حاشیه کاشت نهال توسط وزیر کشاورزی جمعی از روستاییان در جنوب اهواز نسبت به کشت نهال در اراضی کشاورزی شخصی خود اعتراض واعلام کردند که این اراضی دارای حق آبه هستند و جهاد کشاورزی مجاز به کاشت نهال در این اراضی نیست.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار