تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۱۴۳۹۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خبر داد:
درآمد 1.8 میلیاردی شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه شهید چمران در سال جاری
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به سیاست‌های کشور در راستای افزایش ارزش افزوده در حوزه IT، گفت: سال آینده به دنبال تفکیک این بخش و تخصصی کردن آن در مرکز هستیم؛ امسال شرکت‌های مرکز موفق شدند 1.8 میلیارد تومان در آمد از طریق قرارداد و فروش محصولات خود داشته باشند.

دکتر سیدیحیی میرزایی اظهار کرد: امسال 41 ایده به این مرکز ارسال شد که از این تعداد 13 ایده در مرکز پذیرفته شد. با پذیرش این طرح‌ها در حال حاضر 43 شرکت در مرکز مستقر شده‌اند؛ همچنین امسال 10 شرکت معادل یک چهارم شرکت‌ها موفق به اخذ مجوز دانش‌بنیانی شدند و توانستند از مزایای صندوق نوآوری و قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هم استفاده کنند.

وی با بیان اینکه امسال 6 کارگاه آموزشی با موضوعات مختلف کسب‌وکار نیز در مرکز رشد برگزار شد، افزود: همچنین در چهار نمایشگاه با موضوعات کسب‌وکار، فناوری، نوآوری و تجاری‌سازی شرکت کردیم. سیاست امسال که سال آینده نیز ادامه دارد، این بود که ایده‌ها به‌گونه‌ای پذیرش و جهت‌دهی شوند که بتوانند ظرف 6 ماه تا یک سال از پذیرش در مرکز، مجوز دانش‌بنیانی را اخذ کنند. با این سیاست توانستیم مزایای مالی دریافتی شرکت‌ها را از صندوق نوآوری افزایش دهیم.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه شرکت‌ها برای حضور در مرکز یک دوره 3.5 ساله فرصت دارند، گفت: به همین دلیل همواره چرخه‌ای از ورود و خروج وجود دارد؛ همچنین شرکت‌ها 2 مرحله رشد دارند که در دوره اول مشغول نمونه‌سازی اولیه و آماده‌سازی برای بازار هستند. شرکت‌ها در فاز اول کمتر به دنبال تجاری‌سازی هستند و این امر بیشتر مربوط به مرحله دوم است که امسال شرکت‌های مرکز موفق شدند 1.8 میلیارد تومان از طریق قرارداد و فروش محصولات خود، درآمد داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: امسال به دنبال تخصصی‌تر کردن بخش‌های مرکز هستیم و با حل شدن مشکل فضا، شاخه‌ای از مرکز رشد به نام بخش فناوری اطلاعات را تفکیک می‌کنیم و به شرکت‌های این حوزه اختصاص می‌دهیم؛ چراکه در چند سال اخیر بحث ارزش افزوده و درآمدزایی شرکت‌های IT در کشور بسیار مطرح شده است و با توجه به اینکه این شرکت‌ها به سرمایه اولیه زیادی برای شروع کسب‌و‌کار نیاز ندارند، راه‌اندازی شرکت‌های مبتنی بر IT چندان سخت نیست.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های کشور به استفاده از حوزه IT معطوف شده است تا ارزش افزوده بالاتری از طریق محصولات این فناوری در کشور ایجاد شود؛ به همین دلیل به دنبال تفکیک این بخش در مرکز هستیم تا تنها مختص شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات باشد و این شرکت‌ها با یکدیگر هم‌افزایی داشته و مشتریان نیز با طیف وسیع‌تری از سازندگان و شرکت‌های ارائه خدمات در این حوزه آشنا شوند. این برنامه حسن بزرگی است و در صورت تأمین فضا برای حوزه‌های دیگر نیز انجام خواهد شد.

میرزایی در خصوص افزایش سقف وام شرکت‌ها، عنوان کرد: با هیأت‌رئیسه دانشگاه مذاکراتی شده است؛ همچنین از طریق پارک علم و فناوری مذاکراتی با صندوق نوآوری انجام شد. اکنون حمایت‌های مالی مورد نیاز مرکز از طریق ردیف‌های دانشگاهی تأمین می‌شود و تسهیلات پارک علم و فناوری تنها برای شرکت‌های دانش‌بنیان است، اما پارک علم و فناوری و دانشگاه در حال پیگیری هستند تا حمایت از سوی صندوق انجام شود.

وی با بیان اینکه مشکل عمده مرکز سقف پرداخت تسهیلات به شرکت‌های مستقر است، گفت: با نوسانات تورم در بازار، ممکن است که رقم‌های حمایتی چندان بزرگ نباشد؛ همچنین با مشکل محدودیت فضا مواجه هستیم که پذیرش ایده را هم تحت‌تأثیر قرار داده است. در تلاش هستیم که با همکاری پارک بخشی از این مشکل حل شود. شناخت پایین دستگاه‌ها و سازمان‌های استان از قابلیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های مرکز، مشکل دیگری است که باید در این خصوص فرهنگ‌سازی شود.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در جلسات مختلف با استاندار یکی از درخواست‌های مورد تأکید، معرفی توانمندی شرکت‌ها به حوزه‌های کارفرمایی و مشتریان است. بسیاری از سازمان‌ها و مراکزی که مشتری محصولات شرکت هستند، شاید هنوز به ماهیت کار این مراکز و شرکت‌ها پی نبرده و اطلاع کاملی از مجموعه فعالیت‌ها و توانمندی‌های دانش‌بنیان استان نداشته باشند.

میرزایی عنوان کرد: شرکت‌ها امسال به‌صورت خودجوش انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان را تشکیل دادند که برخی از مسائل و مشکلات را در قالب NGO از این طریق پیگیری کنند و یکی از بخش‌های فعالیت آن همین معرفی توانمندی‌ها و هویت‌بخشی خود در مجموعه ساختارهای استان است که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. اولین و یکی از مهم‌ترین رکن‌ها در این مجموعه، تلاش برای معرفی شرکت‌ها از طریق خودشان است که حسن بزرگی است، چراکه تبلیغات و معرفی توسط سازمان‌ها محدودیت‌هایی دارد. امسال‌ فرآیند مشارکت شرکت‌ها در معرفی خودشان در حال افزایش است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار