تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۱۴۳۹۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برنامه بلند مدت برق برای شبکه برق خوزستان
شستشوی ۲۱۰۰ دکل فشار قوی برق در خوزستان
در جریان عملیات رفع آلودگی‌های ناشی از ریزگردها، در کنار فعالیت‌هایی که در بخش توزیع صورت گرفت، در بخش انتقال و فوق توزیع نیز نسبت به شستشوی ۲۱۰۰ دکل برق به همراه مقره‌های آن اقدام شد
معاون هماهنگی انتقال توانیر گفت: در جریان عملیات رفع آلودگی‌های ناشی از ریزگردها، در کنار فعالیت‌هایی که در بخش توزیع صورت گرفت، در بخش انتقال و فوق توزیع نیز نسبت به شستشوی ۲۱۰۰ دکل برق به همراه مقره‌های آن اقدام شد.

سید زمان حسینی اظهار کرد: ریزگردها از ۷ بهمن ماه گذشته با سرعتی حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت و با شدت ۶۷ برابر حالت نرمال در استان خوزستان بخصوص شهر اهواز باعث کثیفی و آلودگی مقره‌های عایق شبکه برق‌رسانی در سطوح ولتاژی ۴۰۰، ۲۳۰، ۱۳۲ و۳۳ کیلوولت شد.

حسینی ادامه داد: علاوه بر شدت میزان آلایندگی، جنس آلودگی (آلودگی نمکی – صنعتی) طوری بود که بر اساس آزمایشات انجام‌شده در دانشگاه چمران اهواز میزان مقاومت الکتریکی آن بخاطر مواد موجود در مقایسه با آلودگی‌های ساحلی در رطوبت‌های مختلف به ۵۰ برابر رسید. به این معنی رسانائی و هدایت آن‌ها بیش از ۵۰ برابر آلودگی ساحلی بود و قدرت چسبندگی بالای این مواد باعث جذب بیشتر به تجهیزات فشار قوی شد به طوری که با باد معمولی و یا شستشوی طبیعی (باران) قابل پاک شدن نبوده است.

معاون هماهنگی انتقال توانیر خاطرنشان کرد: اینگونه آلودگی‌ها در حالت خشک بودن مقره باعث اتصالی در شبکه نمی‌شود اما به دلیل بارندگی کم، باعث اختلال در شبکه‌های برق‌رسانی ۴۰۰، ۲۳۰، ۱۳۲ و ۳۳ کیلوولت منطقه شد و در شبکه فشار قوی ۳۰ عدد تجهیزات اصلی از مدار خارج شد و در تاریخ ۹/۱۱/۹۵ نیز به علت شرجی بالا مجدداً ۴۱ عدد تجهیزات اصلی از مدار خارج و به دنبال آن باعث قطعی برق مشترکان شد.

حسینی تصریح کرد: بلافاصه پس از وقوع حادثه مذکور، همکاران صنعت برق به صورت شبانه‌روزی شروع به تمیز نمودن تجهیزات ایستگاه‌های فشار قوی از این نوع آلودگی کردند که با توجه به گستردگی و حجم تاسیسات  قبل از آنکه شستشوی کامل انجام شود در تاریخ ۹۵.۱۱.۲۳ با توجه به شرجی بالای  97 درصد در شهر اهواز مجدداً تعداد ۶۸ تجهیز اصلی از شبکه خارج شد که خاموشی وسیعی را به دنبال داشته است.

معاون هماهنگی انتقال توانیر افزود: در این عملیات تنها در بخش انتقال و فوق توزیع (به جز بخش توزیع)، ۳۸ گروه عملیاتی از سراسر کشور به صورت جهادی به شستشوی دکل‌ها و مقره‌ها اقدام کردند که در این خصوص بیش از ۲۱۰۰ دکل فشار قوی تاثیر پذیرفته از ریزگردها و با اولویت بالا در استان خوزستان شسته شدند.

وی در خصوص برنامه صنعت برق برای مقابله با بحران ریزگردها نیز گفت: در این خصوص راه‌حل‌های کوتاه مدت و بلند مدت را در دستور کار خود قرار دادیم. در برنامه کوتاه مدت اکنون نزدیک به 100 درصد تجهیزات در بخش انتقال و فوق توزیع شستشو شده‌اند و در برنامه بلندمدت نیز طرح تعویض این مقره‌ها به ‌تدریج با مقره‌های سیلیکونی که آب‌گریز و گردوغبار گریز هستند، در دستور کار قرار دارد.

وی یاداور شد: بر اساس بررسی‌های بعمل آمده اینگونه آلودگی همراه با شرایط شرجی برای هر شبکه‌ای مخاطره آمیز است و در صورت تکرار اینگونه آلودگی و شرایط جوی (رطوبت بالا) تکرار حوادث غیر اجتناب خواهد بود مگر آنکه عامل به وجود آمدن ریزگردها ریشه‌کن شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار