تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۱۴۳۹۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا الگوی تحصیلی در خوزستان با کشور متفاوت است؟
معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به کاهش آمار دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی و افزایش این آمار در رشته ریاضی فیزیک در مقطع پیش دانشگاهی در استان، گفت: سؤال اینجاست که آیا الگوی استان با کشور متفاوت است، زیرا اکنون عکس این مسأله در کشور رخ داده است
معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به کاهش آمار دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی و افزایش این آمار در رشته ریاضی فیزیک در مقطع پیش دانشگاهی در استان، گفت: سؤال اینجاست که آیا الگوی استان با کشور متفاوت است، زیرا اکنون عکس این مسأله در کشور رخ داده است.

دکتر مهرداد نیکو در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که امروز، چهارشنبه 25 اسفندماه در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: ارتقاء هشت پله‌ای استان در موضوع کنکور در کشور جای تقدیر دارد، اما هرچه رتبه ما بالاتر برود فعالیت‌ها بسیار سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: باید روی شاخص‌های جزئی‌تر و تخصصی‌تری کار کنیم. اگر صرفاً بخواهیم به شاخص کلان نسبت پذیرفته‌شدگان به داوطلبان بسنده کنیم، نمی‌توانیم بیش از این پیش برویم؛ به‌طور مثال باید بررسی شود که چند داوطلب خوزستانی در 10 دانشگاه برتر کشور در رشته ریاضی فیزیک پذیرفته شده‌اند. باید با شاخص‌های تحلیلی بهتری کار کنیم.

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به آمارهای ارائه‌شده درباره اینکه در خوزستان تعداد دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان در رشته تجربی از رشته ریاضی بیشتر است، گفت: تصور می‌شد تعداد دانش‌آموزان رشته تجربی بیش از رشته ریاضی باشد، اما آمارهای ارائه‌شده نشان می‌دهد در مقطع پیش‌دانشگاهی تعداد دانش‌آموزان خوزستان در رشته علوم تجربی از رشته ریاضی کمتر است، اما به نظر می‌آید تعداد دانش‌آموزان رشته تجربی در کشور بیشتر از رشته ریاضی است.

نیکو ادامه داد: بر اساس آمارهای استان 26 هزار دانش‌آموز مقطع پیش‌دانشگاهی در خوزستان تحصیل می‌کنند که از این تعداد، 28 درصد در رشته ریاضی، 16 درصد در رشته تجربی و 50 درصد نیز در رشته علوم انسانی تحصیل می‌کنند. سؤال اینجاست که آیا الگوی استان با کشور متفاوت است؟ چراکه اغلب آمارهای ارائه‌شده در کشور نشان می‌دهد که تعداد دانش‌آموزان تجربی بیش از دانش‌آموزان رشته ریاضی است.

وی افزود: باید بررسی کرد که آیا رفتار جامعه در انتخاب رشته تحصیلی در حال تغییر است؟ جمعیت دانش‌آموزان تجربی به نفع رشته ریاضی در حال کاهش است، اما آیا این تغییر به نفع استان است؟ با توجه به تعداد زیاد دانش‌آموزان علوم تجربی دانشگاه‌های آزاد دیگر استان‌ها رشته‌های پزشکی را ارائه می‌دهند اما چرا این مسأله یک سال است که در خوزستان آغاز شده است؟ باید در این زمینه برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار