تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۱۴۴۰۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بندر بحرکان، بزرگترین بندر صیادی ایران
بندر صیادی بحرکان در مجاورت خلیج فارس و از توابع شهرستان هندیجان در استان خوزستان است که بزرگترین اسکله صیادی ایران به شمار می آید و سالانه گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.

خوزستان یکی از استان های مهم کشور به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است و به لحاظ قدمت و پیشینه تاریخی، دارای تمدنی کهن و اصیل است.

 استان خوزستان مرکز و پایتخت دفاع مقدس است و مردم آن در دوران جنگ تحمیلی ایثارگری و جانفشانی های بسیاری را در مقابل دشمن بعثی از خود نشان دادند و در این راه ۲۳ هزار شهید را تقدیم کردند.

 علاوه بر این خوزستان، دارای اقوام گوناگون و همچنین جاذبه های گردشگری بسیاری در شهرهای مختلف است که هر کدام در جای خود ارزش و اعتبار خاصی دارند.

 یکی از شهرهای خوزستان که قدمتی سه هزار ساله دارد شهرستان هندیجان است که در جنوب شرقی استان واقع شده و رودخانه ای موسوم به بندر هندیجان این شهر را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می کند.

 

 آثار به دست آمده در این منطقه نشان می‌ دهد که در هزاره چهارم پیش از میلاد انسان متمدن در این شهر می ‌زیسته ‌و تپه ‌های تاریخی متعدد و نوشته‌ های جغرافی دانان قرون اولیه اسلامی در مورد آثار تاریخی هندیجان، شاهد دیگری بر رونق اقتصادی و زندگی اجتماعی سازمان یافته مردم این دیار در هزاره پیش از میلاد است.

 از جمله آثار تاریخی این شهر می توان به تپه ‌های مارضا در جنوب بندرهندیجان، ویرانه‌ های بندر قدیمی و تاریخی مهروبان، تپه باستانی صاحب الزمان، برجی، مردو و شاه ابوالقاسم، ویرانه‌ های روستاهای هندیجان که قدمتی سه ساله دارند، آثار قدیمی تپه‌ های باستانی پهکان، آثار سد بند قریه بدرانی، ستون‌ های آجری در اطراف هندیجان که نشان دهنده حصاری به دور شهر بودند، سنگ ‌های نقوش داری که در بدرانی در اعماق آب و کناره‌ های رودخانه دیده می‌ شود، ۶ قبرستان  که برای باستان شناسان از اهمیت خاصی برخوردارند و هر کدام مربوط به دوره‌ ای از تاریخ است، چندین امامزاده و زیارتگاه همجون شاهزاده قاسم، نبی عاشور، بی بی علیه، عبدالله، بی بی عصمت، عمران، امیرحیل و شاهزاده ابوالقاسم، مسجد بحرینی و شاه عنبر، تپه های باستانی و... اشاره کرد.

 یکی از مهم ترین آثار گردشگری هندیجان بندر و اسکله بحرکان است که قدمتی دیرینه دارد و در کشاورزی  تجارت منطقه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ساحل زیبای بندر بحرکان در کنار خلیج فارس هم از جاذبه های طبیعی و گردشگری این شهر محسوب می شود و سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

 

 بندر صیادی بحرکان در مجاورت خلیج فارس و از توابع شهرستان هندیجان و در ۱۳ کیلومتری این شهر واقع شده و در حال حاضر با داشتن ۲۵۴ شناور یکی از مهم ترین بنادر صیادی استان خوزستان به شمار می ‌آید و بزرگترین اسکله صیادی ایران در بندر صیادی بحرکان قرار دارد.

 اسکله بحرکان صیدگاه میگو و ماهی است و ظرفیت صید و صیادی و آبزی‌ پروری در آن بسیار بالاست و اغلب مردم این بندر را برای فعالیت های صیادی انتحاب می کنند، ماهی و میگو صید شده در هندیجان نه تنها وارد شهرهای استان می ‌شود بلکه به تمام بازارهای کشور راه پیدا می‌ کند ولی به اعتقاد مسئولان شیلات هندیجان هنوز از تمام ظرفیت ‌های این شهرستان به خوبی استفاده نشده ‌است.

 به گفته مسئولان بندر صیادی بحرکان، طرح پرورش ماهی در قفس به صورت پایلوت در سال ۹۰-۸۹ در منطقه بحرکان هندیجان با دو قفس آغاز شد که تولید موفقی داشته و با توجه به مکاتباتی انجام شده توسط پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور، مناطق وسیعی از بحرکان قابل استفاده و مستعد برای پرورش ماهی در قفس است.

 آرتميا يكی از منابع اصلی تامين غذای مراكز تكثير ماهيان خاوياری، دريايی و به ‌ويژه ميگو است كه علاوه براين‌ ها، در مزارع پرورش ميگو هم قابل استفاده است. این طرح در قالب پنج مزرعه 60 هكتاری در ساحل بحركان در شهرستان هنديجان، فرصت اشتغالزايی خوبی را فراهم کرده است.

 صیدگاه بحرکان و به ‌طور کلی شهرستان هندیجان از ظرفیت های بالایی در زمینه شیلات، صیادی و پرورش ماهیان دريایی برخوردار است که باید این ظرفیت ها با تکمیل زيرساخت های مورد نیاز و توجه مسئولان به فعل تبدیل شود.

 

 کورش مودت، فرماندار هندیجان، گفت: هندیجان یکی از بنادر جنوبی استان خوزستان است و با توجه به پتانسیل هایی که دارد می تواند به رشد و توسعه اقتصادی و صیادی کمک کند.

 وی با بیان اینکه لایروبی رودخانه و بندر بحرکان از لحاظ صیادی در خوزستان و کشور بسیار مهم است، افزود: متاسفانه هنوز زیر ساخت و توسعه گردشگری صورت نگرفته و با توسعه زیر ساخت می توان توریست را به منطقه وارد کرد.

 فرماندار هندیجان، اضافه کرد: در بحث توسعه و گردشگری باید پیشرفت انجام شود و هندیجان را به قطب گرشگری و توسعه تجاری تبدیل کنیم و با برنامه علمی و آمایش سرزمینی باید چشم انداز سرمایه گذاری برای این شهرستان ایجاد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه این شهرستان پتانسیل بسیار قوی در زمینه تجارت دارد و در بحث تجارت می‌ تواند اشتغالزایی خوبی داشته باشد، تصریح کرد: بندر بحرکان زمینه خوبی برای سرمایه ‌گذاری است و هر کس چه بومی و چه غیربومی قصد سرمایه ‌گذاری دارد می ‌تواند در این باره ورود کند و ما هم حمایت لازم را خواهیم کرد.

 

 غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان هم با بیان اینکه شهرستان هندیجان دارای ظرفیت‌ های بالایی برای رونق و توسعه است، عنوان کرد: باید تلاش کنیم تا با همکاری اداره کل شیلات استان و منابع طبیعی طرح پرورش آبزیان در قفس در منطقه بحرکان راه‌ اندازی شود.

 وی اذعان داشت: منطقه بحرکان برای اجرای طرح های گردشگری از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است که در آینده نزدیک به بزرگترین منطقه گردشگری تبدیل خواهد شد.

 در تعطیلات نوروز مسافران و گردشگران بی ‌شماری از بندر بحرکان دیدن می کنند، همچنین این بندر در ایام نوروز میزبان تعداد بی ‌شماری از کاروان ‌های راهیان نور است که امیدواریم امسال هم شاهد حضور گردشگران و مهمانان نوروزی در این منطقه از خوزستان باشیم./شبستان

:
:
:
آخرین اخبار