تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۱۴۴۰۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استراتژی و اولویت‌های سال ۹۶ سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی خوزستان عنوان شد
شکایت از مسببین تخریب محیط‌زیست خوزستان
شکایت از مسببین تخریب محیط‌زیست خوزستان و رایزنی و مطالبه گری برای تشکیل پارلمان‌های آب منطقه‌ای و محلی صورت گیرد
دبیر انجمن دوستداران محیط‌زیست و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به استراتژی و اولویت‌های سال ۹۶ سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی استان گفت: شکایت از مسببین تخریب محیط‌زیست خوزستان و رایزنی و مطالبه گری برای تشکیل پارلمان‌های آب منطقه‌ای و محلی صورت گیرد.

هژیر کیانی امروز با اشاره به عمده‌ترین مطالبات شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد خوزستان در سال ۹۶ با هدف تحقق سند ملی محیط‌زیست اظهار کرد: پیگیری‌های حقوقی، ترویج گفتمان آگاهی بخشی، پرسشگری و مطالبه گری محیط زیستی مبتنی بر اصل پنجاهم قانون اساسی و سند ملی محیط‌زیست کشور ابلاغیه رهبر حکیم انقلاب از نخستین خواسته‌های محیط زیستی در سال جدید است.

وی افزود: تعامل و همکاری با دستگاه محترم قضایی برای استفاده از ظرفیت بالقوه ماده ۶۶ آیین دادرسی کیفری در راستای تحقق جرم انگاری محیط زیستی که در ماده چهارم سند ملی محیط زیستی بر آن تأکید می‌شود.

دبیر انجمن دوستداران محیط‌زیست و منابع طبیعی خوزستان اضافه کرد: برگزاری نشست‌های مستقل علمی و فرهنگی و دعوت از مسؤولان و دستگاه‌های مسبب به‌وجود آمدن مسائل محیط زیستی خوزستان  برای پاسخگویی و شفاف‌سازی از جمله ملزومات رفع مشکلات محیط زیستی در سال 96 است.

کیانی با تأکید بر مطالبه گری و تأکید بر اجرای هر چه سریع‌تر طرح تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از وزارت نیرو و شرکت‌های توسعه نیشکر اضافه کرد: طرح شکایت از مسببین فاجعه شوری آب کارون در جریان ساخت و آبگیری  سد گتوند و ارائه دادخواست به دستگاه قضایی برای بازخواست مسببین از جمله نیازهای زیست‌محیطی امسال است.

وی با درخواست برنامه دقیق زمان‌بندی از سوی وزارت نیرو برای نجات بخشی کارون در محدوده سد گتوند تصریح کرد: طرح شکایت از وزارت نفت و شرکت‌های نفتی مسبب آلاینده‌های محیط زیستی در خوزستان از سواحل و آب‌های آلوده‌شده به‌وسیله صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های بهره‌بردار نفتی باید در برنامه قرار گیرد.

کیانی با بیان اینکه درخواست برنامه دقیق حذف فلرهای نفتی از محیط‌زیست استان خوزستان با جدول زمان‌بندی مشخص باید صورت گیرد خاطرنشان کرد:  شکایت از شهرداری‌هایی که قانون مدیریت جامع پسماند مصوبه مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی هیئت وزیران را اجرا نکرده‌اند انجام شود.

وی گفت: طرح شکایت از شرکت‌های کشت و  توسعه نیشکر و کشاورزی که همچنان زه آب‌ها و پساب‌های حاصل از فعالیت‌های کشاورزی را بدون انجام عملیات تصفیه در جلگه خوزستان و تالاب‌های هورالعظیم و شادگان رهاسازی می‌کنند از جمله مطالبات مردمی و دوستداران محیط‌زیست است.

دبیر انجمن دوستداران محیط‌زیست و منابع طبیعی خوزستان با تأکید بر پیگیری ارائه ارزیابی‌های محیط زیستی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی در دشت‌های خوزستان ادامه داد: پیگیری مصوبات شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و عضویت نماینده‌ای از سوی کمیته تخصصی شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی خوزستان در این شورا انجام شود.

کیانی با بیان اینکه پیگیری تا توقف تمامی طرح‌ها و پروژه‌های انتقال آب و سدسازی فاقد ارزیابی‌های محیط زیستی بر رودخانه‌های خوزستان به‌ویژه طرح‌های غیر کارشناسی بر سرشاخه‌های کارون باید انجام شود افزود:  مطالبه ارائه برنامه جامع از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برای کاهش و کنترل هدر رفت آب در بخش کشاورزی استان با اصلاح الگوی کشت و شیوه‌های غلط آبیاری رایج و سنتی در برنامه اجرایی قرار گرفته شود.

وی با تأکید بر تلاش و پیگیری برای ثبت رودخانه بزرگ کارون در سازمان جهانی یونسکو اضافه کرد: تشکیل کمیته ویژه پایش وضعیت تالاب‌های استان خوزستان و پایش عملیات رهاسازی حق‌آبه تالاب هورالعظیم و راستی آزمایی کمی و کیفی آمار اعلام شده از سوی دستگاه‌های مسؤول انجام شود.

کیانی اظهار کرد: کمیته پیگیری برای مطالبه گری جهت اجرای راه حل‌های پایدار، اساسی و سازگار با محیط‌زیست خوزستان در جهت کنترل کانون‌های ریزگرد داخلی به‌ویژه رهاسازی تدریجی حقابه دشت‌های خشکانیده جلگه خوزستان و روش‌های غنی سازی بوته‌زارها و مراتع دشت‌های بحرانی خوزستان و نظارت و تأکید بر کاشت گونه‌های بومی در عملیات مبارزه و کنترل ریزگردها تشکیل شود.

وی با بیان اینکه مطالبه گری برای طرح‌های تأمین آب شرب و با کیفیت شهرهای استان خوزستان صورت گیرد بیان کرد: شناسایی سازمان‌های مردم‌نهاد فعال و تخصصی کردن این سازمان‌ها و ساماندهی در قالب کمیته‌های تخصصی، مطالبه جدی برای تشکیل ستاد ویژه نجات بخشی جنگل‌های بلوط زاگرس در شمال خوزستان به ریاست استاندار خوزستان انجام شود.

کیانی با اشاره به مطالبه برای اعلام عمومی پایش های محیط زیستی و ارزیابی‌های محیط زیستی به عنوان حق مسلم سازمان‌های مردم‌نهاد عنوان کرد: رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اعطای حق وتو به سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، رایزنی و مطالبه گری برای تشکیل پارلمان‌های آب منطقه‌ای و محلی، مطالبه گری و رایزنی برای بازنگری و اصلاح بنیادین در شورای عالی آب کشور از طریق نمایندگان مجلس پیگیری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: مطالبه گری برای اعمال ممنوعیت‌های قانونی اعطای تسهیلات به بهره‌برداران چاه‌های غیرمجاز و تقویت نظارت‌ها بر طرح‌های کشاورزی و اعمال جرائم بر تسهیلات دریافتی از سوی بهره‌برداران این طرح‌ها از خواسته‌های انجمن‌های محیط‌زیست است.

وی در پایان تأکید کرد: رایزنی با نمایندگان مجلس خبرگان برای ورود دستگاه قضایی و پاسخگویی و رسیدگی  به شکایات مردمی به‌ویژه در رابطه با تونل کوهرنگ 3 صورت گیرد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار