تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۱۴۴۰۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به مناسبت سالروز آغاز عملیات فتح المبین
وحدت و انسجام؛ رمز پیروزی در عملیات فتح المبین
عملیات فتح المبین یکی از حماسه های غرورآفرین و ماندگار در تاریخ پرافتخار هشت سال دفاع مقدس محسوب می شود که فرزندان این مرز وبوم در ارتش و سپاه با وحدت و انسجامی بی نظیر، صفوف پیوسته دشمن را مقتدرانه درهم شکستند
عملیات فتح المبین یکی از حماسه های غرورآفرین و ماندگار در تاریخ پرافتخار هشت سال دفاع مقدس محسوب می شود که فرزندان این مرز وبوم در ارتش و سپاه با وحدت و انسجامی بی نظیر، صفوف پیوسته دشمن را مقتدرانه درهم شکستند و بدین ترتیب توانستند با موفقیت به هدف های تعیین شده دست یابند.

ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس در رویارویی با نیروهای اشغالگر، تاریخ و کارنامه ای بسیار درخشان از ایستادگی و ایثار را ارایه دادند و روایت هایی ماندگار از شجاعت را خلق کردند که می تواند راهگشای خوبی برای ترسیم نقشه راه کشور در برخورد با دشمنان و متجاوزان باشد. این جنگ تحمیلی نبردی تمام عیار بود.

جنگی که با تجاوزهای پی در پی زمینی، دریایی و هوایی رژیم بعث آغاز شد اما ماشین جنگی دشمن با مقاومت دلیرانه و پاسخ کوبنده ملت ایران متوقف شد و فرزندان این مرزوبوم در عملیات های بسیاری به دفاع از وطن پرداختند، عملیات فتح المبین یکی از مهم ترین و غرورآفرین ترین نبردهای هشت سال دفاع مقدس به شمار می رود که در دوم فروردین 1361 خورشیدی و با همکاری مشترک ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران با رمز «یازهرا (س)» آغاز شد.

قرارگاه مرکزی کربلا با فرماندهی مشترک نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران، هدایت عملیات فتح المبین را بر عهده داشت و چهار قرارگاه فرعی قدس، نصر، فجر و فتح نیز به عنوان نیروهای عمل کننده در این عملیات محسوب می شدند و توانستند در این عملیات با شجاعت و رشادت، پیروزی های چشمگیری به دست آورند.

آزادسازی 2 هزار و 500 کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی ایران، نزدیک شدن نیروهای ایرانی به مرز در منطقه غرب شوش و دزفول، خارج شدن شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش و مرکزهای مهمی همچون پایگاه هوایی دزفول از تیررس توپخانه عراق و دستیابی به چاه های نفت ابوغریب در بلندی های تینه از جمله دستاوردهای این عملیات به شمار می رود.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز آغاز عملیات فتح المبین به گفت وگو با «سید مرتضی میریان» از رزمندگان و نیروهای تحقیقات نظامی در این عملیات و مسوول زمینی عملیات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی پرداخت.

مسوول زمینی عملیات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در توصیف شرایط جبهه های جنگ در هنگامه آغاز این عملیات گفت: در این عملیات با توجه به پاکسازی نیروی وابسته و نفوذی در ارتش، این نهاد هنوز انسجام لازم را نیافته و سپاه نیز که تازه از یک نهاد انتظامی و درون شهری به یک نهاد نظامی تبدیل شده بود، قدرت لازم را برای رویارویی با دشمن نداشت. این حماسه نخستین عملیاتی است که پس از کنار رفتن بنی صدر به اجرا درآمد و مهم ترین ویژگی آن نیز هماهنگی بسیار خوب میان ارتش و سپاه محسوب می شود که آنها در کنار هم و با انسجام کامل با یکدیگر این عملیات را به اجرا درآوردند و از توان یکدیگر برای ضربه زدن به دشمن متجاوز بهره بردند.

میریان در ادامه با اشاره به حمایت های مادی و اطلاعاتی قدرت های بزرگ جهان از رژیم بعث اظهار داشت: رزمندگان اسلام برای آن که بتوانند این قدرت و برتری تسلیحاتی نیروهای دشمن را بی اثر کنند راهکارها و راهبردهایی را در آن عملیات به کار گرفتند که این روش ها سبب شد تا نیروهای ایرانی از برتری قابل توجهی در این عملیات برخوردار شوند یکی از این ترفندها دور زدن دشمن به شمار می رفت. در این عملیات، خط دشمن پیوستگی و انسجام لازم را به دلیل وسعت و گستردگی منطقه نداشت و یگان های آنها به دلیل فاصله ها و شکاف های موجود، بسیار ضربه پذیر شده بودند و نیروهای خودی نیز توانستند از این ضعف و شکاف برای ضربه زدن به خط دشمن بهره ببرند و به عقبه دشمن دست یابند.

این رزمنده دفاع مقدس در تشریح اقدام های انجام شده در عملیات فتح المبین، افزود: رزمندگان اسلام با بهره گیری از شکاف ایجاد شده در خطوط دشمن در بخشی از این عملیات، یگان های آنان را دور زدند و از پشت به توپخانه دشمن رسیدند و آن را تسخیر کردند و در حالی که یگان های عراق همچنان در حال نبرد بودند، متوجه شدند که توپخانه آنها سقوط کرده است به سرعت عقب نشینی و فرار کردند و بدین ترتیب غنایم زیادی به دست سپاهیان اسلام افتاد و فرزندان این مرزوبوم با دور زدن دشمن، آنها را در محاصره خود قرار دادند و با بستن عقبه دشمن، آنها را وادار به تسلیم کردند.

مسوول زمینی عملیات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با اشاره به این مساله که نیروهای عراقی با وجود آن که به لحاظ نظامی برتری داشتند اما به لحاظ روحی چون که به خاک کشور دیگر تجاوز کرده بودند از انگیزه و روحیه لازم برخوردار نبودند، بیان کرد: آنها انگیزه لازم را برای جنگیدن نداشتند و زمانی که جانشان را در خطر می دیدند مقاومت نمی کردند و از این جهت نیروهای بعث ضربه پذیر هم بودند و نقطه ضعف داشتند. رژیم بعث برای اعمال فشار و اجبار نیروها برای مقاومت و ایستادگی، تیم های آتش را پشت سر نیروها مستقر می کرد تا در صورت عقب نشینی، آنها را به تیر ببندند تا نیروها مجبور به مقاومت شوند و از ترس کشته شدن ایستادگی کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار