تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۴۱۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موزه‌ای به وسعت تاریخ پرافتخار صنعت، شهادت و اقتصاد ایران/ آبادان تنها شهر جهان که کلیسا و مسجد "دیوار به دیوار" یکدیگرند
آبادان به‌واسطه این‌که زمانی یکی از مهم‌ترین شهرهای دنیا بوده است و زیرساخت‌های مناسبی داشته امروز به شهری تبدیل‌شده است که سفر به آن رخدادهای تاریخی زیادی را یادآوری می‌کند و آبادان تنها شهر جهان که کلیسا و مسجد "دیوار به دیوار" یکدیگرند.
نام خوزستان و آبادان در بسیاری از ذهن‌ها یادآوری شهادت، رشادت و ایثارگری است هر چند بی‌مهری‌ها و کم‌توجهی مسئولان کمبود امکانات و کم برخورداری را نیز به اذهان عمومی خاطرنشان می‌کند.

اما این‌ همه ماجرا نیست چرا که آبادان به‌واسطه این‌که زمانی یکی از مهم‌ترین شهرهای دنیا بوده است و زیرساخت‌های مناسبی داشته امروز به شهری تبدیل‌شده است که سفر به آن رخدادهای تاریخی زیادی را یادآوری می‌کند.

به همین ترتیب وجود پالایشگاه و تأسیسات صنایع پایین‌دستی نفت، موزه‌ها، اماکن مذهبی، جاذبه‌های طبیعی، آثار باقی‌مانده از ایام دفاع مقدس و امکانات گردشگری خاص می‌تواند هر گردشگری را تا هفته‌ها سرگرم کند.

موزه‌ها و اماکن مذهبی

ماهان موشکاف که یک کارشناس در حوزه گردشگری است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: وجود اقوام مختلف و همچنین تنوع اقلیت‌های مذهبی سبب شده تا در آبادان یک کلیسا در کنار یک مسجد ساخته شود و این موضوع یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های این شهر است. آبادان تنها نقطه‌ای در ایران و جزو معدود نقاط دنیا است که در آن کلیسا و مسجد همسایه‌اند.

وی می‌افزاید: کلیسای کاراپت مقدس یا سورت کاراپت آبادان که در سال 1319 ساخته شد در زمان جنگ تحمیلی آسیب دید اما توسط ستاد بازسازی مناطق جنگی مرمت شد هر چند در حال حاضر به خاطر اندک بودن مسیحیان در آبادان مراسمی در این کلیسا برگزار نمی‌شود اما به خاطر مجاورت با مدرسه ادب آبادان، همچنان پابرجاست.

این کارشناس گردشگری عنوان می‌کند: این مکان مقدس که همچون ساختمانی زیبا گوشه‌ای از شهر خوبان را زینت بخشیده است و در شهر به نام کلیسای ارامنه گریگوری نیز معروف است زمانی بزرگ‌ترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان محسوب می‌شده. وجود کلیسا و مسجد در شهرآبادان گواهی از وجود یک احترام و اعتقاد خاص نسبت به معتقدین به دیگر ادیان است.

وی می‌گوید: مسجد رنگونی ها نیز به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی آبادان، حدود سال 1300 در جنوب غربی پالایشگاه آبادان و در کنار اروندرود و نقطه صفر مرزی هم‌جوار با کشور عراق ساخته شد.

موشکاف بیان می‌کند: در آن زمان پالایشگاه آبادان به‌عنوان نخستین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده‌های نفتی در نیمکره شرقی فعالیت می‌کرد، این مسجد با معماری شبیه به شبه‌قاره هند ساخته‌شده است و برای برگزاری آیین‌های مذهبی در اختیار کارگران هندی و بنگلادشی مقیم منطقه قرار می‌گرفت.


این کارشناس گردشگری بابیان اینکه در آرایه‌های این مسجد از طرح‌های گچ‌بری برجسته به‌صورت روکش سیمانی استفاده‌شده است، اظهار می‌کند: یکی از ویژگی‌های بارز مسجد، محرابی است که به شیوه خاصی ایجادشده است. این محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین‌شده و رنگ‌های گوناگون و طرح‌های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است.


 

وی بیان می‌کند: در این موزه نسخه‌هایی از قرآن‌های خطی و اسناد تاریخی مربوط به اواسط دوره قاجار تا پهلوی اول شامل مکاتبات مالی و تجاری تجار ایرانی مقیم هندوستان و انگلستان با ایران و همچنین انواع سفته، برات، صورت ریز معاملات و نامه‌های تجاری نگهداری و به نمایش گذاشته‌شده است.

موشکاف عنوان می‌کند: موزه تنوع زیستی نیز یکی دیگر از موزه‌های این شهر است، شاید بسیاری از افراد تصور کنند که در این شرایط آب‌وهوایی تنوع زیستی آبادان چندان متنوع نباشد اما با بازدید از این موزه مطمئناً نظرشان تغییر کرده و با انبوهی از تنوع زیستی موجودات در این شرایط اقلیمی آشنا می‌شوند.

وی می‌گوید: موزه نفت و اولین پمپ‌بنزین کشور یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه است که در کنار موزه اسناد تاریخی آبادان و موزه هنرهای معاصر پذیرای گردشگران است.

رضا ارجمند نیز یکی از شهروندان آبادانی و آشنا به حوزه گردشگری به خبرنگار تسنیم می‌گوید: زیارتگاه سید عباس یکی از مقاصد گردشگران این شهر است.

وی بابیان اینکه این زیارتگاه هرروز پذیرای خیل مردمی است که جهت ادای نذر و طلب حاجات و شفا از این‌سو و آن‌سوی شهر در این محل اجتماع می‌کنند می‌افزاید: نسبت سید عباس به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد. این سید بزرگوار سال‌ها پیش‌قدم بر خاک آبادان گذاشت و به ارشاد و هدایت مردم پرداخت.

این فعال حوزه گردشگری تصریح می‌کند: عشق و علاقه او به مردم در زمان حیاتش به حدی بود که دوستدارانش از نقاط دور و نزدیک به دیدارش می‌شتافتند و همچنان می‌شتابند، چراکه او را سیدی بزرگوار می‌دانستند و می‌دانند.  

ارجمند با اشاره به قدمگاه امام رضا در آبادان اظهار می‌کند: این مکان یک بنای هشت‌ضلعی کوچک نوساز، وسط یک دشت هموار و آرامش‌بخش است که می‌گویند اولین نقطه از خاک ایران بوده که امام رضا (ع) هنگام مهاجرت از مدینه به مرو در آن، پا به زمین گذاشته است.

وی می‌گوید: آستانه متبرکه سید محمد و موزه دفاع مقدس آبادان نیز دیگر مکان‌هایی هستند که موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرند.

این فعال حوزه گردشگری عنوان می‌کند: روستای شلحه امام حسن، منطقه حفار و کانال ژیان (محمد سنگور) مناطق بکر طبیعی هستند و مجموعه تفریحی دریاچه بریم، سواحل اروندرود و بهمنشر، باشگاه قایقرانی و اروند صغیر نیز همواره موردتوجه میهمانان و گردشگران این شهر است.

هوای مطبوع و دلپذیر

عبدالحسین مکوندی نیز در گفت‌وگو با تسنیم بابیان اینکه تصور غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه هوای شهرآبادان همیشه نامناسب است، بیان می‌کند: آبادان در ماه‌های آخر و اول سال بهترین آب‌وهوای کشور را دارد.

عضو شورای شهرآبادان می‌افزاید: در این روزها آبادان پذیرای میهمانان نوروزی زیادی است که اتفاقاً این شهر را به دلیل هوای مطبوع و دلپذیرش در این زمان انتخاب می‌کنند.

مکوندی با اشاره به مشکلاتی که همواره گریبان گیر آبادان است، بیان می‌کند: در بحث آمادگی برای میزبانی میهمانان نوروزی، گردشگران و راهیان نور تمام تدابیر لازم را دیده‌شده است.

وی می‌افزاید: مسیرها به‌منظور کاهش گره‌های ترافیکی مهندسی‌شده است و در بحث آماده‌سازی و نظافت شهر برای میهمانان نوروزی نیز اقدامات لازم به انجام رسیده است و همچنان نیز پیگیر این موارد هستیم.

عضو شورای شهرآبادان می‌گوید: از مردم دیگر شهرها دعوت می‌کنیم تا در ایام نوروز به آبادان بیایند و از نقاط مختلف آن ازجمله زیارتگاه‌ها، مکان‌های تاریخی و طبیعی دیدن کنند.

مرجع / تسنیم
برچسب ها: آبادان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علیرضا عبادی
|
Germany
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
0
0
ولی حالا کلیسا رو کردن یک قسمتش آموزشی کرایه دادنه درش بسته است کسی داخل و بیرونش نیست مسجد صدای اذانش می اید ولی کلیسا ناقوصش سالها بی صداست یعنی میگی توآبادان مسیحی نداریم من خودم چندین مسیحی رو میشناسم که تو آبادان دارن زندگی می کنن من در زمان رویا رویی با آنان همان رفتاری را دارم که با دوستان خودم دارم و دوست دارم دیگران بامن رفتار کنن مسلمانم ولی به این بسته بودن کلیسا ناراحتم چون آنان هم مراسم دینی دارند و دوست دارند اجرا کنن ولی مگه می گزارند .......................من اگه پای دینم باشم صدای ناقوص کلیسا از دینم رو بر نمیگرداندم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
0
0
خوشا زمانی که آباد بودی آبادانم ، خوشا زمانی که رکس را اهریمان نسوزاندن ، بدها بحال امروزت ، در فقر و بیکاری میسوزی در بی آبی و آبادای مردمت خودکشی و جنایت میکنن ، لعنت خدا و رسول خدا بر مسببان امروزت
:
:
:
آخرین اخبار